Indraaien discusaquarium


danielvn

Member
Lid geworden
24 december 2021
Berichten
11
Leeftijd
22
Ik wil binnenkort een aquarium aanschaffen voor discussen 140x60x60 dus 500 liter.
ik wil deze 'barebottom' gaan houden met een paar stukken hout met eventueel anubias.

veel mensen zeggen dat je discussen in 1 keer moet kopen ivm kruisbesmettingen, alleen zet dit geen hele grote druk op het ingedraaide aquarium.
ik zat zelf te denken om het bestand rustig op te bouwen, wat is het handigst?

verder nog een vraag wat is een goede groepsgrote voor dit aquarium ik zat zelf te denken tussen 8/9/10 wil er natuurlijk niet te veel maar als er te weinig zijn kan dit ook problemen veroorzaken met het bonte baars gedrag ik hoor graag jullie meningen erover. (ik wil het aquarium zonder bijvissen houden).
 
Veel hangt af van de grootte van de discussen die je gaat kopen en de hoeveelheid werk die je er in wil steken.
Discussen opkweken is een intensief werkje (net zoals bij de meeste grotere cicliden) maar wel eentje die veel voldoening kan geven.
Kruisbesmetting is een symptoom waneer 2 bacterieculturen (de bestaande in je aquarium vs deze van de kweker) gaan botsen met elkaar. In dat opzicht is starten met een pas opgezet aquarium en filter het veiligste wat je kan doen.
Je zal dan wel zeer frequent moeten verversen.
 
bedankt voor uw antwoord, ik was van plan te beginnen met discussen van 10-12cm omdat de kleinere vissen 8x per dag eten moeten hebben en ik dat niet haal met werk etc.
als ik de discussen bijv in 2 keer zo kopen bij dezelfde kweker is de kans op kruisbesmetting dan veel lager neem ik aan?
want ik durf het denk ik niet aan om ze in 1 keer te kopen door de vervuiling in 1 keer
 
Ik heb nog nooit zeoliet gebruikt.

Indraaien met salmiak beetje over doseren en je kan met gemak 20 volwassen discus in eens erin doen. Die van mij starten in direct met 18 discus en paar zware L nummers.
Zie mijn album.

Crisis management met een slang en vers water.

Alleen lees ik nergens iets over een filter.
Een bioloog is aan te raden.
Met potjes blijf je rommelen.
 
ja ik zelf te kijken naar een fluval fx4.
deze zijn geschikt tot 1000 liter, maar heb liever een te groot dan een te klein filter :)
 
Ga je voor nakweek discus?
Ik zou de hele groep er in een keer inzetten. Laat eerst het aquarium goed indraaien. Zodra je er discusvissen in hebt ga je heel veel water verversen. Bijvoorbeeld elke 2 dagen 50%. Kan bijna niet misgaan op die manier. En als je met een kale bodem werkt, kun je ook nog eens al het vuil afhevelen.
Ze gaan trouwens sowieso knokken en een of meerdere pispaaltjes heb je altijd. Als je ze goed verzorgt door het water schoon te houden en ze goed te voeren (vaak ipv veel tegelijk), overleven ze dat wel.
 
Met een fx4 ga je het niet redden
Beter een fx6.
 
en dan 2x fx6 maar zelf liever een jbl 1902 of eheim 2080 x2.
Meer media ruimte ( biologisch)
 
Ik ga even een paar kritische opmerkingen. plaatsen. Neem dit niet persoonlijk op maar zie het als goed bedoeld advies.

Heb je jezelf voldoende ingelezen, weet je waar je aan begint. En heb je ook voor jezelf op een rijtje wat de kosten gaan zijn.

Aan je topic te zien heb je in je hoofd zitten dat je discus wil en terecht! het is een mooie maar niet makkelijke vis.

Tegelijk bekruipt met het gevoel dat je de overal de ondergrens aan het opzoeken bent / je idee van discus probeert te verenigen met een bak die daar misschien niet optimaal voor is.

- bak net te klein
- filter met te weinig inhoud (1000 liter op verpakking <> 1000 liter met discus)
- verlichting kopen omdat het in de aanbieding is ipv of het op je bak past
- aantal discus aanpassen aan de bak ipv andersom.


Discus is geen makkelijke vis.

- de marge voor fouten is klein
- ze hebben ruimte nodig om elkaar te kunnen ontlopen
- ze moeten kunnen schuilen
- je hebt een behoorlijk aantal nodig om de agressie te verdelen
- de eisen aan water en filtratie zijn hoog
- ze zwemmen in hoge temperaturen. Dus heb je al gedacht aan verwarming zeker icm je open bak ontwerp. Kijk daarbij ook naar de kosten voor het verwarmen 2-3 euro per dag aan stroom alleen voor het verwarmen zit je zo aan en dat tikt aan.
- ze stellen hoge eisen aan voer en eten veel (zeker de eerste maanden).
- het is een grote vis, als ze aan het oppervlak zwemmen geeft dat golven en komt een behoorlijk deel van de vis boven water. Is dat handig met een volglas bak zonder kap.
- als ze knokken springen ze soms een stukje uit het water is dat handig als je water niveau 1 cm onder de rand ligt.
- Heb je gedacht aan je quarantaine bak voor als je vissen moet behandelen

Je kunt jezelf een hoop ellende achteraf besparen door de vis als uitgangspunt te nemen, en juist iets te ruim te gaan zitten of vooraf tot de conclusie te komen dat mogelijk een andere vis beter past.
 
Laatst bewerkt:
Mooie bak en randapparatuur voor wat kleinere cichliden maar niet voor de grote jongens.
 
Ik ga even een paar kritische opmerkingen. plaatsen. Neem dit niet persoonlijk op maar zie het als goed bedoeld advies.

Heb je jezelf voldoende ingelezen, weet je waar je aan begint. En heb je ook voor jezelf op een rijtje wat de kosten gaan zijn.

Aan je topic te zien heb je in je hoofd zitten dat je discus wil en terecht! het is een mooie maar niet makkelijke vis.

Tegelijk bekruipt met het gevoel dat je de overal de ondergrens aan het opzoeken bent / je idee van discus probeert te verenigen met een bak die daar misschien niet optimaal voor is.

- bak net te klein
- filter met te weinig inhoud (1000 liter op verpakking <> 1000 liter met discus)
- verlichting kopen omdat het in de aanbieding is ipv of het op je bak past
- aantal discus aanpassen aan de bak ipv andersom.


Discus is geen makkelijke vis.

- de marge voor fouten is klein
- ze hebben ruimte nodig om elkaar te kunnen ontlopen
- ze moeten kunnen schuilen
- je hebt een behoorlijk aantal nodig om de agressie te verdelen
- de eisen aan water en filtratie zijn hoog
- ze zwemmen in hoge temperaturen. Dus heb je al gedacht aan verwarming zeker icm je open bak ontwerp. Kijk daarbij ook naar de kosten voor het verwarmen 2-3 euro per dag aan stroom alleen voor het verwarmen zit je zo aan en dat tikt aan.
- ze stellen hoge eisen aan voer en eten veel (zeker de eerste maanden).
- het is een grote vis, als ze aan het oppervlak zwemmen geeft dat golven en komt een behoorlijk deel van de vis boven water. Is dat handig met een volglas bak zonder kap.
- als ze knokken springen ze soms een stukje uit het water is dat handig als je water niveau 1 cm onder de rand ligt.
- Heb je gedacht aan je quarantaine bak voor als je vissen moet behandelen

Je kunt jezelf een hoop ellende achteraf besparen door de vis als uitgangspunt te nemen, en juist iets te ruim te gaan zitten of vooraf tot de conclusie te komen dat mogelijk een andere vis beter past.
Bedankt voor de reactie ,

ik zit nog even rond te kijken qua aquaria zo keek ik ook naar de juwel rio 450, bij dit aquarium verschillen de meningen ook over of dit geschikt is voor discussen. zo zegt de een dat dit prima te doen is en de ander zegt dat dit totaal niet kan. (discuszolder had zelf een vision 450 en mij lijkt het niet dat hun er geen verstand van hebben).
dit aquarium heeft ook een goede dichte kap inclusief verlichting dus het probleem van watertemperatuur wisseling en uitspringende vissen zou dan ook verholpen moeten zijn.

als dit aquarium geschikt is ben ik van plan de interne filter eruit te halen voor een FX6 deze is voor 1500 liter, en als de discussen een maatje groter zijn gegroeid nog een andere grote potfilter eraan toe te voegen. Ik heb al een jaar of 6 een juwel rio 240 met verschillende vissen gehad dus qua onderhoud en waterwaardes weet ik wel hoe je dit moet onderhouden/testen, snap dat dit voor discussen meer is qua onderhoud en strengheid. (dit aquarium staat nu leeg dus deze kan altijd als quarantaine bak gebruikt worden).

het aantal discussen aanpassen aan de grote van de bak lijkt me vrij logisch of zeg ik nou iets geks?
als er twee variabelen zijn waarvan 1 al vast staat het aquarium maakt het toch niet uit of je vanuit het aquarium kijkt voor hoeveel discussen of vanuit de discussen kijkt dat past bij het aquarium, je zal dan toch op hetzelfde antwoord uitkomen.

Qua discussen zat ik te kijken naar 10-12 cm omdat met kleinere maten het niet haal met 8x per dag te voeren ivm werk. rond de 10-12cm zouden ze genoeg nemen met 4/5x wat wel te doen is voor mij.
als de juwel rio 450 geschikt is hoeveel zou ik dan mee moeten beginnen.

@rjoemman ja klopt ik vroeg idd of de standaard geleverde heater goed is(waar ik blijkbaar terecht twijfels over had) of dat ik beter een andere los kan bestellen ipv de standaard geleverde dus ik snap deze toevoeging niet helemaal?
 
Bij de keuze van een filter is het altijd beter om bij de minimum maat te blijven.
Als een fabrikant beweert dat een bepaalde filter goed is voor 500 tot 1000 liter (ik zeg maar iets) dan is die goed tot max 500 liter, de rest is verkoopspraat.
1 discus per 50 liter is een prima verhouding mits de filter is zoals hierboven aangegeven en het onderhoud van filter en bak ook mee kan met de vervuiling.
Qua voeding kan je gerust een voederautomaat gebruiken. Meerdere kleine voerbeurten zijn altijd beter dan 1 grote.
Qua verlichting is zo'n juwel eigenlijk totaal niet geschikt voor discussen (en alle andere vissen uit blackwater biotopen) Veel te sterk.
Vergeet niet van genoeg zichtbrekers in je inrichting te steken. Discussen tonen pas hun echte natuurlijke gedrag als ze zich veilig voelen tussen decoratie. In open water gaan ze zich ofwel niet begeven ofwel gaan ze samenscholen. Beide is zonde van de bak en de vissen.
 
Ik heb nog nooit zeoliet gebruikt.

Indraaien met salmiak beetje over doseren en je kan met gemak 20 volwassen discus in eens erin doen. Die van mij starten in direct met 18 discus en paar zware L nummers.
Zie mijn album.

Crisis management met een slang en vers water.

Alleen lees ik nergens iets over een filter.
Een bioloog is aan te raden.
Met potjes blijf je rommelen.

Ik heb jouw dan ook nooit zeoliet hoeven adviseren. ;)

Dat het bij jou allemaal goed is gegaan kon bijna niet anders maar zoveel vertrouwen heb ik niet in alle grootse plannen met grootste vissen. Ik ga er van uit eenmaal gelazer met watertje en 10 tosties dat je dit niet even snel herstel met een verversing maar misschien zie ik dit verkeerd? Zijn toch best grote vissen die heel wat uitstoten?
 
Ik denk dat de rio al beter geschikt is dan een kleiner open aquarium. Maar qua formaat blijft het op het randje.

Met hoeveel tosti je begint ligt er ook een beetje aan wat je wil. Begin je met 12 en selecteer je de mooiste uit, of ga je meteen voor 9/10 vissen
 
Het lijkt mij verstandig dat je er goed over nadenkt voordat je eraan begint, maar er worden nu wel heel veel barrières opgeworpen. Dat Daniel zo uitgebreid om advies vraagt en het niet naast zich neerlegt, geeft al aan dat hij zich goed wil voorbereiden.
Als je eenmaal een goede basis hebt, dan is de nakweek discus helemaal niet moeilijk. In een bak van 150 x 50 x 60 is het niet heel ruim, maar zeker groot genoeg voor een groepje van zeg 8 discusvissen en als je er verder weinig bij wilt, dan moet 10 ook wel kunnen. Uitselecteren kun je in de winkel doen. Als je daarna weer moet uitselecteren heb je niet goed opgelet, of je vissen niet goed verzorgd.
Nakweek groeit prima op gevarieerd droogvoer en het belang van veel en vaak water verversen kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Je hoeft echt niet je water te testen, want als je goed je best doet met water verversen is dat vergelijkbaar met het kraanwater. Denk ook even na over je vakanties, want ook dan moet het water schoon blijven.
 
Gewoon ff wachten en doorsparen voor een Aqautlantis of een akvastabil :)
 
Ja ik zit inderdaad te twijfelen of ik nog even doorspaar inderdaad, scheelt op het lange termijn wss veel moeite en geld, al vind ik dat niet perse het belangrijkst gaat uiteindelijk om de vissen.
ga dit jaar ook uit huis en zn verhuizing is ook een gedoe met een vol aquarium
 
Ja ik zit inderdaad te twijfelen of ik nog even doorspaar inderdaad, scheelt op het lange termijn wss veel moeite en geld, al vind ik dat niet perse het belangrijkst gaat uiteindelijk om de vissen.
ga dit jaar ook uit huis en zn verhuizing is ook een gedoe met een vol aquarium
Ik zou kijken wat je max kwijt kan. Want ik zelf uit ervaring. Begon met 25l en ben nu met 720l geëindigd. Je wilt altijd groter. Kan je nu netzogoed in 1 x goed doen. Scheelt je weer veel werk enz
 
TS heeft er in mijn ogen wel enigzins over nagedacht als ik het zo lees.

- Bak formaat wat hij noemt zonder bodem en enkel wat hout kan je wel 10 discussen in houden
- Formaat wat je wilt kopen om te starten is prima! Veel beter dan kleinere discussen! Dat kost je zo veel meer aan onderhoud
- Jonge discussen zwemmen veelal op hogere temperaturen dan volwassen discussen. Bij volwassen zou ik rond de 27 graden aanhouden. Het formaat wat jij hebt rond de 29 graden
- Wat betreft pomp ben ik geen fan van potfilters. Maar als het niet anders kan kies er dan zeker twee van het grootste formaat. Op marktplaats zie je zo nu en dan de Eheim 1500XL nog weleens voor bij komen. In mijn ogen de beste die je kunt hebben en dan het liefst twee. Anders die grootste van Fluval die wat betreft prijs beter zijn.

Succes in ieder geval!
 

Terug
Bovenaan