Wat is er nieuw

Indraaien en hout dat afgeeft

Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
*** Even getwijfeld waar te plaatsen (hier, of in Inrichting en biotoop) ***

Mijn Dennerle Scaper's Tank 35l staat sinds een paar dagen in te draaien. Ik ben nog in afwachting van een passende heater, extra planten en een dubbel sponsfilter voor op mijn aquael pat mini. Ook omdat ik de bak tijdelijk nodig had als verhuis-parkeerplek voor wat vissen, draait hij al.

In mijn bak staat ondermeer een fraai stuk djati hout (ook wel bekend als jati of mangrove hout). Dat heb ik een dag of wat voor het opstarten in een emmer water geweekt. Meer voor het schoonmaken dan voor drijven want dat doet dit hout niet. Daarna in de bak gezet en de anubias er op gebonden.

Nu geeft dit hout toch nog wel wat af aan kleur. Het water is best geel. Ik vraag me af of dit het indraaien belemmert of dat het niet zoveel uitmaakt. (Of misschien is het zelfs wel goed? 😉 ). Normaal gesproken wissel ik geen water tot na 4 weken actief met voer indraaien om zo min mogelijk de bacteriegroei te belemmeren. Maar gaat deze verkleuring hiervoor, of voor de planten, een probleem geven?

Hallo
ik ben geen expert en weet niet zo heel veel af van de invloed op het water/de planten, maar heb zelf wel al hout gebruikt en bij mij gaf dat ook zo'n kleur af. De ene keer heb ik het gelaten, de andere keer liet ik het hout extra lang weken, maar volgens mij is dit niet schadelijk. Blijkbaar kan dat verkleuren nog lang duren en soms moet je het nog langer laten weken in een aparte emmer bijvoorbeeld. Dit is ongeveer mijn ervaring ermee.
Alvast veel plezier met je aquarium! :DD

Dat hoort er vaak bij met hout en dat zal niet veel of ik denk zelfs geen invloed hebben. Hout kan wat zuren ook afgeven maar dat zal normaliter niet meetbaar zijn.
Enige puntje is dat het wat licht tegenhoud.

Dat hoort er vaak bij met hout en dat zal niet veel of ik denk zelfs geen invloed hebben. Hout kan wat zuren ook afgeven maar dat zal normaliter niet meetbaar zijn.
Enige puntje is dat het wat licht tegenhoud.
Oké, dus tenzij het daadwerkelijk licht gaat tegenhouden hoef ik niet persé water te wisselen en kan ik gewoon blijven indraaien zoals ik het inmiddels gewend ben.
Die zuren gaan dus niet ook echt veel met de pH waarde doen? (Wel interessant trouwens om dat eens te meten de komende tijd!)

Oké, dus tenzij het daadwerkelijk licht gaat tegenhouden hoef ik niet persé water te wisselen en kan ik gewoon blijven indraaien zoals ik het inmiddels gewend ben.
Die zuren gaan dus niet ook echt veel met de pH waarde doen? (Wel interessant trouwens om dat eens te meten de komende tijd!)
Ik denk dat die zuren van alleen hout wel iets mee vallen. Dit zou je kunnen meten met een pH test.
Een lage pH is voor het indraaien iets nadeliger omdat de bacteriën wat makkelijker groeien bij een wat hogere pH. Dan heb je misschien een week extra nodig.
Maar ook dat kun je meten 🙂

Hout geeft taninne af, welke voor de slijmhuid van een vis goed is, het kan geen verdere kwaad, alleen het geeft een kleur aan het water, verversen of Purigen gebruiken, met de tijd neemt het af.

Ik denk dat die zuren van alleen hout wel iets mee vallen. Dit zou je kunnen meten met een pH test.
Een lage pH is voor het indraaien iets nadeliger omdat de bacteriën wat makkelijker groeien bij een wat hogere pH. Dan heb je misschien een week extra nodig.
Maar ook dat kun je meten 🙂
Dat van die pH stond me wel bij ja. Normaal is de pH hier normaal tot iets verhoogd (7,5 gemiddeld) dus ik kan in de gaten houden of ie niet onder de 7 zakt (en anders wat water wisselen).

Hout geeft taninne af, welke voor de slijmhuid van een vis goed is, het kan geen verdere kwaad, alleen het geeft een kleur aan het water, verversen of Purigen gebruiken, met de tijd neemt het af.

Verkleuring op zich vind ik voor nu niet zo erg, mag dat hout lekker doen tijdens de indraaitijd totdat de garnalen er bij komen. Maar inderdaad was ik benieuwd of het dat indraaien nadelig kon beïnvloeden. Vooral de pH dus en dan waarschijnlijk niet eens.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan