Wat is er nieuw

Indraaien met vissen na 4 weken

Paultje

Member
Lid geworden
5 februari 2025
Leeftijd
65
Hallo allemaal,
Al eerder heb ik wat gepost over m'n indraaiproces. Ben nu 4 weken verder. Na de eerste week paar vissen toegevoegd, 2 Goeramies, 3 Corydoras (waarvan 2 overleden) en 10 Cardinaal Tetras. Heb de bak grotendeels z'n gang laten gaan. Af en toe het witte filter wat uitgespoeld in aquariumwater. Visjes om de dag heel matig gevoerd.
Ik meet de laatste 3 weken (om de dag) helemaal niets bijzonders, geen NH3/4, geen NO2, geen NO3. PH redelijk hoog, tegen de 8. KH eveneens hoog 12. Dit met Sera vloeistof kit. Ook andere waardes PO4 en CL binnen de norm. Plantjes groeien als kool en visjes maken het prima. Heb vanmorgen de eerste 20% waterwissel gedaan na het schoonmaken van alg op de ramen. Geen NO2 piek gehad dus. Hij kan natuurlijk nog komen dus ik blijf meten.
Kan dit betekenen dat de bak in balans is of kan het nog komen? Je zou toch inmiddels in elk geval NH3/4 moeten meten door vispoep en dergelijke?
Graag jullie input en ervaringen!
Alvast bedankt!!

Na 4 weken met een gevulde bak met planten, hoef jij je daar niet zo druk meer om te maken. Uiteraard wel even nog wekelijks blijven meten. Planten nemen o.a. zowel ammoniak nitriet op. Zou wel voorzichtig zijn met het al zo snel uitspoelen van filtermateriaal, de nitrificerende bacteriën zijn nog druk met het vermenigvuldigen, of het moet echt verstopt raken, maar dat zie je snel genoeg aan de flow in het water.

Na 4 weken met een gevulde bak met planten, hoef jij je daar niet zo druk meer om te maken. Uiteraard wel even nog wekelijks blijven meten. Planten nemen o.a. zowel ammoniak nitriet op. Zou wel voorzichtig zijn met het al zo snel uitspoelen van filtermateriaal, de nitrificerende bacteriën zijn nog druk met het vermenigvuldigen, of het moet echt verstopt raken, maar dat zie je snel genoeg aan de flow in het water.
Klopt, flow werd echt minder!!

• Leuk
Waarderingen: Ro
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan