indraaien nano voor een betta vraagje


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
258
Leeftijd
36
Hallo allemaal,

3 weken geleden gestart met een 30l nano aquarium (cocoon van aquatic nature) met een klein intern filtertje van aquael.
Er ligt ADA amazonia aquasoil in en is redelijk dicht beplant. Er is ook wat filtermulm van andere bak gebruikt.
water ververst volgens dit schema: week1: 50% dagelijks, week2: 50% om de dag, week 3: 50% om de 3dagen

Na week 1 NH4/NH3 gemeten voor de eerste maal en was 0
Na week 2 NO2 +4 ppm NO3 100ppm NH4/NH3 20
Na week 3 NO2: 0 NO3: +-25ppm NH4/NH3 0

Nitriepiek gehad dus een betta zou er in mogen waarschijnlijk?

Ik twijfel nog om het volgende: de ph & kh verlagende werking van de aquasoil is nogal redelijk sterk momenteel:
kraanwater: ph: 7.2 en kh 11
nano aquarium: ph 6.1 en kh 5
Wacht ik nog een weekje omwille van het grote ph - kh verschil ? qua bacteriën in leven houden moet dat lukken waarschijnlijk door de afgifte van nh4/nh3.
Of haal ik gewoon morgen een betatje ? :D
 
Verwacht je dat de PH/KH weer omhoog gaat? Die bodem is toch juist ontworpen voor de verlagende PH werking?
Ik denk dat je aquarium zeker klaar is voor een betta. Een betta houdt wel van zacht en zuur water dus opzich prima, wel rekening houden dat het water in de winkel waarschijnlijk meer op kraanwater lijkt dus goed je vis langzaam overwennen.
 
Zelf wacht ik altijd liever 4 weken voor alle zekerheid maar het kan met deze waarden best goedgaan hoor. Welke filter heb je in dit bakje? Ik denk een Aqua minipat.
 
Zelf wacht ik altijd liever 4 weken voor alle zekerheid maar het kan met deze waarden best goedgaan hoor. Welke filter heb je in dit bakje? Ik denk een Aqua minipat.

Ok bedankt, 'k zal nog een weekje wachten en dan naar de LFS gaan :D

Is idd de aquael pat mini met een fijn filtersponsje er op.

276026


grtjs
 
Ik heb de fijne vervangen voor de grovere want de fijne sloeg nogal snel dicht. Ik zou wel oppassen dat je niet teveel stroming voor de Betta krijgt dus misschien moet je de filter met het schuifje wat knijpen.
 
Verwacht je dat de PH/KH weer omhoog gaat? Die bodem is toch juist ontworpen voor de verlagende PH werking?
Ik denk dat je aquarium zeker klaar is voor een betta. Een betta houdt wel van zacht en zuur water dus opzich prima, wel rekening houden dat het water in de winkel waarschijnlijk meer op kraanwater lijkt dus goed je vis langzaam overwennen.
Ik had jou post eerst niet gezien, sry!
Ik had verwacht dat er idd een verlagende werking ging zijn maar niet zo een sterke met mijn 'middelhard' water, de sterkte van verlaging op de KH is al wat afgenomen in vergelijking met week 1, de ph ook maar niet veel

het is met de gedachte dat de betta in de winkel op kraanwater staat dat ik nog een weekje zal wachten. en dan de 'druppelmethode' toepassen om langzaam te overwennen.

Ik heb de fijne vervangen voor de grovere want de fijne sloeg nogal snel dicht. Ik zou wel oppassen dat je niet teveel stroming voor de Betta krijgt dus misschien moet je de filter met het schuifje wat knijpen.

Gebruikte je de bijgeleverde fijne spons ? Die lijkt me idd zeer fijn. ik heb op onlineaquariumspullen.nl vervangsponsjes gekocht (een grove en fijne) van een betere kwaliteit.
En die fijne spons is wat grover dan de bijgeleverde spons... Ik hou het in de gaten, bedankt voor de tip ;)
Het filtertje staat al geknepen op de kleinste stand. er is nog een lichte stroming maar denk dat het de betta niet zal storen :)
 
Wat een schattig bakje :), ben benieuwd naar de Betta! (Ben extreem betta fan)
 
Ja ik had die erbij werd geleverd en heb ook via deze zaak een grovere gekregen. Een beetje stroming is niet erg hoor maar met het schuifje open krijg je nog best wat stroming met dit filtertje.
 
Wat een schattig bakje :), ben benieuwd naar de Betta! (Ben extreem betta fan)
Thx :) Ben ook benieuwd met welk beestje ik zal terug komen van Poison d'or (big LFS^^) vorige keer toen 'k er was hadden ze zeer mooie exemplaren en toen besloten om een betta te houden

Ja ik had die erbij werd geleverd en heb ook via deze zaak een grovere gekregen. Een beetje stroming is niet erg hoor maar met het schuifje open krijg je nog best wat stroming met dit filtertje.
met schuifje open zou het niet leuk zijn voor het visje :stars:
 
Ik had verwacht dat er idd een verlagende werking ging zijn maar niet zo een sterke met mijn 'middelhard' water, de sterkte van verlaging op de KH is al wat afgenomen in vergelijking met week 1, de ph ook maar niet veel

het is met de gedachte dat de betta in de winkel op kraanwater staat dat ik nog een weekje zal wachten. en dan de 'druppelmethode' toepassen om langzaam te overwennen.
Prima dan is nog een weekje wachten wellicht verstandig!
 

Terug
Bovenaan