Indraaien: nog even geduld of...?


B

blubs

Guest
Hoi!

Ik ben nu twee weken aan het indraaien en zie nog geen enkele verandering in de waterwaarden. Kwestie van geduld of doe ik iets verkeerd?

Wat meer info. Het gaat om een 60 liter bakje. Ik heb Dennerle DeponitMix 9in1 voedingsbodem met Dennerle 1-2mm afgeronde kwartskorrels eroverheen. Een mixje van snel en traaggroeiende planten erin. Ik gebruik Dennerle Aqua Elixier voor waterbehandeling. Heb 2 weken geleden 12ml HS Aqua BactoTurbo toegevoegd en 12ml HS Aqua FloraCell. Vorig weekend ongeveer 25% water ververst en nog eens 12ml BactoTurbo toegevoegd. Ik meet dagelijks met HS Aqua 6in1 teststrookjes en m'n waarden zijn al twee weken volstrekt hetzelfde:

Cl: 0
pH: 6.8 (zou ook 6.4 kunnen zijn, vind de kleuren lastig te vergelijken)
KH: 3 (zou ook 6 kunnen zijn)
GH: > 7
NO2: 0
NO3: 0 (zou ook 10 kunnen zijn)

Temperatuur rond de 25 graden, belichting 6 uur per dag (vanaf 3 tot 9, dus pakt daarvoor ook wat indirect daglicht)

Nouja, zoals gezegd vind ik de kleuren lastig te vergelijken. Zie ook verschil als ik het bijvoorbeeld onder TL of warm-LED bekijk. Maar hoe dan ook zit er over de afgelopen twee weken geen enkel verloop in. Ik zou toch zeggen dat je tenminste iets van beweging in de waarden ziet? Ik heb trouwens nu wel van die miniscule witte wormpjes die over het glas kruipen, dus helemaal steriel is de bak in ieder geval niet. Ik vroeg me af of ik nog iets van ammonia moet toevoegen om de bacterien iets te eten te geven? Er is al wel een plant aan het versnotteren dus dat zou die bacterien toch iets te doen moeten geven zou ik zeggen?

Is het nog een kwestie van geduld?
 
Wat studeer jij? Kok?

Jij gooit in 1 x zoveel troep in je water, datt is niet normaal, hoor.

1 x water, dan wat vlokvoer verkruimelen, en een portie geduld.

Bacterie heeft te eten,.
 
ok! nog even geduld dus :)
echt maar 1 of 2 visjes per paar dagen.Je zal zien dat er telkens ammonium en nitriet in de bak komt dat weer moet worden omgezet. En in een 60 literbakje kunnen naar mijn ervaring in totaal ook maar weinig visjes.
Gr
 
echt maar 1 of 2 visjes per paar dagen.Je zal zien dat er telkens ammonium en nitriet in de bak komt dat weer moet worden omgezet. En in een 60 literbakje kunnen naar mijn ervaring in totaal ook maar weinig visjes.
Gr
Dit vind ik dan weer beetje onrealistisch, je gaat niet om de drie dagen 1 visje bij de winkel halen.
 
echt maar 1 of 2 visjes per paar dagen.Je zal zien dat er telkens ammonium en nitriet in de bak komt dat weer moet worden omgezet. En in een 60 literbakje kunnen naar mijn ervaring in totaal ook maar weinig visjes.
Gr

Ik wilde eigenlijk beginnen met wat neon-tetra's maar ik denk dat die, als je er maar 1 of 2 van hebt, misschien juist wat ongelukkig zijn? Ik ben me bewust dat er in 60 liter sowieso niet zoveel vis kan, en dat het evenwicht ook sneller verstoort is.

Hoe zijn de meningen hier eigenlijk over het toevoegen van ammoniak tijdens het indraaien, om zegmaar na te bootsen dat er al wat vissen in zitten? Probleem is dat de meetstrips die ik heb geen ammonia meten dus ik heb geen idee van de waardes op het moment.
 
Je zou ook wat voer kunnen verkruimelen dan heb je ook wat stoffen die de bacterien moeten afbreken.
 
Ga geen neontetra's als eerste in je bak toevoegen dit is een niet al te sterk visje , je kan beter kardinaalttetra's voor in de plaats nemen die hebben hogere tolerantie met nitriet en nitraat bij een pas opgestarte bak.
voeg er ongeveer 5 toe als eerste en 2 weken verder na de nitriet piek kan je een aantal ander vissen toevoegen zeg nog 5 visjes erbij.
vuistregel 1 cm vis op 10liter water in het begin, is je aquarium na 3-4maanden geheel gerijpt vanwegen bacterien in de bodem en het filter dan kan je er nog een paar vissen bij plaatsen die niet te vervuilend zijn zoals kleine zalm soorten of extra neons/kardinaaltjes.

2weken is kort ingedraaid dus voorzichtig met middeltjes in het water gooien zoals te veel plantenvoeding om geen waterbloei te veroorzaken en een dikke kaamlaag op het water !
Je hoeft feitelijk met indraaien de komende 4weken nog geen water wissel te doen tenzij je de nitriet piek te hoog oploopt in de 2e of 3e week en dat moet je meten en dan pas deel 30-50% water verversen.
Meet je wat nitriet geen probleem zonder vissen omdat het filter verder gaat ontwikken en nitriet gaat omzetten naar nitraat in de 3e week of de 4e week.
licht ook nog niet op volle sterkte inzetten maar 60-70% als je led hebt totdat de planten goed geworteld zijn en om co2 te sparen als je dat niet toedient wat weer baardalgen bij te weinig Co2 gaat opleveren met te hoge licht intensiviteit.

Verder geduld en trouw na het indraaien plantenvoeding toe dienen en weekelijks 25% water verversen indien nodig als je nitraat te hoog oploopt boven de 30mg ander om de 2weken water wissel omdat je nog weinig organische stoffen in je water zal hebben na de indraai en dus ook niet echt noodzakelijk en vaak onnodig de eerste 6 tot 8 weken. dit bevorderd namelijk het rijping proces, teveel water wisselen haal je nuttige stoffen uit het water die nog niet overtollig aanwezig zijn.

De rest... moet de natuur en de verzorger doen.
 
Waarom trouw plantenvoeding toedienen? hier groeit alles de bakken uit en geef 0,0 % plantenvoeding

Dat kan maar over het algemeen treden na weken sterke groei stagnatie op zonder enige vorm van voeding geven in de bodem door een voedingsbodem of zelf bij de planten drukken of aan het water toevoegen.
of je moet zo'n lowlight aquarium hebben met trage groeiers dan zou het wel kunnen zonder extra voeding geven zoals in de vroegere jaren.
Maar met de komst van T5 buizen en daarna led vrijwel noodzakelijk om het met extra voeding te doen, ook het planten assortiment wat vroeger uit den boze was wat nooit ging groeien doet het daarom nu juist wel goed. zoals de bekende vaantjesplant en de rode planten die vaak problemen gaven.
 
Ga geen neontetra's als eerste in je bak toevoegen dit is een niet al te sterk visje , je kan beter kardinaalttetra's voor in de plaats nemen

Ik begreep juist dat neontetra's net wat makkelijker waren? Al las ik hier ook ergens dat ze door jarenlange inteelt inmiddels juist weer verzwakt zijn. Hoe dan ook zijn ze wat kleiner en dat leek me voor een klein bakkie ook wel handig.

voeg er ongeveer 5 toe als eerste en 2 weken verder na de nitriet piek kan je een aantal ander vissen toevoegen zeg nog 5 visjes erbij. vuistregel 1 cm vis op 10liter water in het begin,

Hmmm. Ik heb 60 liter dus dan zou ik 6cm vis kwijt kunnen, das 1 kardinaaltetra :S


2weken is kort ingedraaid dus voorzichtig met middeltjes in het water gooien zoals te veel plantenvoeding om geen waterbloei te veroorzaken en een dikke kaamlaag op het water !

Dat gaat gelukkig nog goed! Bedankt voor je tips in ieder geval!
 
N
Ik begreep juist dat neontetra's net wat makkelijker waren? Al las ik hier ook ergens dat ze door jarenlange inteelt inmiddels juist weer verzwakt zijn. Hoe dan ook zijn ze wat kleiner en dat leek me voor een klein bakkie ook wel handig.



Hmmm. Ik heb 60 liter dus dan zou ik 6cm vis kwijt kunnen, das 1 kardinaaltetra :S




Dat gaat gelukkig nog goed! Bedankt voor je tips in ieder geval!

Nou kardinaaltjes moet je ook klein kopen als ze net 1 a 2cm zijn, ze leven ook maar gemiddeld 4jaar maar het is een sterkere vis als de Neontera die zijn gevoeliger voor schommelende water waardes en beetje nitriet en nitraat boven de 30mg.

5 stuks op 60liter als begin is in de beginfase geen probleem, als je planten goed zijn aangeslagen en het aqarium is gerijpt dan kan je makkelijk 10 kardinaaltetra's houden op 60liter water en zelfs 15 is nog te doen mits je een filter hebt met wat overcapaciteit en veel planten.
kleine zalm soorten zijn geen vervuilende vissen omdat ze weinig eten opnemen en relatief klein blijven tot max 4-6cm en verder weinig eisen stellen dan af en toe bijvoeren met artemia of watervlooien zolang het maar niet te groot is van wegen de kleine bek die ze hebben.
dus rode muggen larven mee oppassen ze kunnen namelijk zich hier in verstikken, je kan ze dan beter black mosquito larven geven of Tubifex die kleiner en dunner zijn.
 
Kleine visjes worden groot.

ja en dat duurt weken voordat ze op hun lengte komen van 4-6cm en dat komt goed uit met 5 stuks in een pas ingedraaide bak om bacterien in het filter langzaam meer voeding te geven in dat termijn wat ten goed komt voor bacteriegroei.
logische nadenken he.. zo werkt namelijk de natuur ook.
 
Net bij de plaatselijke aquariumspeciaalzaak langs geweest om hun mening te vragen en eventueel wat vlokvoer te kopen als ammonia-bron. Heb m'n meetresultaten van de afgelopen 2,5 week laten zien en zij merkten op dat het bij ieder aquarium anders is en het best kan zijn dat m'n bak gewoon al draait, ook omdat ik BactoTurbo heb toegevoegd en er al best wat planten in zitten. Ik kijk het nog even aan en dan ga ik met een bakje water langs om daar nog even te testen (neem aan dat ze dan ook ammonia gaan testen, dat kan ik zelf met m'n eigen stripjes niet) en als het allemaal goed is voorzichtig wat eerste bewoners.
 
Natuurlijk zegt de aquariumwinkel dat het in orde is, die zijn blij dat je al die preparaten koopt :)
Ik zou gewoon nog lekker minimaal een week wachten, dan even je water laten testen bij de winkel (of zelf een koffer kopen met de meest gebruikte testen, kost je rond de €30,-). Beginnen met een klein schooltje of koppeltje vissen en dan minimaal een week wachten voor je er weer iets bij plaatst.
Testen met stripjes is ook niet het beste, die zijn verre van precies. Als je water test met vijf minuten er tussen kunnen er zomaar compleet andere waarden uitkomen.
 
Ja bij de bouwmarkt zeiden ze: och, weekje indraaien, visjes erbij, klaar. Bij de aquariumspeciaalzaak waar ik kom heb ik het idee dat ze toch wat serieuzer en eerlijker zijn. Ze hadden me ook kunnen proberen zo'n testkoffer van 30 euro te verkopen, in plaats van aan te bieden zelf het water te testen en misschien een klein schooltje tetras te verkopen voor nog geen tientje. Maargoed, ik kijk het inderdaad nog even aan.

Dat die stripjes niet zo betrouwbaar zijn had ik al gelezen inderdaad, maar ze gaven in ieder geval wel de afgelopen 2,5 week alle 18 hetzelfde aan ;)
 
Ja bij de bouwmarkt zeiden ze: och, weekje indraaien, visjes erbij, klaar. Bij de aquariumspeciaalzaak waar ik kom heb ik het idee dat ze toch wat serieuzer en eerlijker zijn. Ze hadden me ook kunnen proberen zo'n testkoffer van 30 euro te verkopen, in plaats van aan te bieden zelf het water te testen en misschien een klein schooltje tetras te verkopen voor nog geen tientje. Maargoed, ik kijk het inderdaad nog even aan.

Dat die stripjes niet zo betrouwbaar zijn had ik al gelezen inderdaad, maar ze gaven in ieder geval wel de afgelopen 2,5 week alle 18 hetzelfde aan ;)
Dat ze geen enkele verandering laten zien is dan ook wel vrij bijzonder ;)
 
Een watertest bekijk je het best onder daglicht! Waarbij druppeltesten toch duidelijk de voorkeur hebben. Water verversen tijdens een indraai periode is af te raden. Inderdaad, zoals ook Bertus terecht opmerkt, wat voer verkruimelen is het best. Verdere toevoegingen zijn alleen goed voor de producent en de detaillist. En dan.... geduld!
 
Hmmm. Ik heb 60 liter dus dan zou ik 6cm vis kwijt kunnen, das 1 kardinaaltetra :S

Bij de opstart van zo n bakje heb ik altijd gelijk na de indraaiperiode een schooltje van 6 toegevoegd en dat leverde nooit problemen op en na 1 of 2 weken heb ik dat uitgebreid. Na de indraai kun je 1 cm vis per liter aanhouden of 1 cm per cm dat de bak breed is. In jouw geval zul je dus rond de 60cm aan vis uitkomen.
Daarmee bedoel ik dus niet 4 Maanvissen;)
 
Nieuwe bakken draai ik normaal gewoon 4 weken in en plaats dan de eerste bewoners. Soms heb ik alleen een bodem vervangen en dan zitten de bewoners er natuurlijk al in maar dan heeft de filter een goede bacteriecultuur die veel kan opvangen.
Maar zoals ik al zei normaliter zo n 4 weken.
 
Dat die stripjes niet zo betrouwbaar zijn had ik al gelezen inderdaad, maar ze gaven in ieder geval wel de afgelopen 2,5 week alle 18 hetzelfde aan ;)
Hoewel de teststrips idd niet echt precies zijn, gebruik ik ze toch vrijwel wekelijks. Het gaat mij dan vooral om de veranderingen. De precieze waardes meet ik maandelijks met een uitgebreide druppeltest.
 

Terug
Bovenaan