Wat is er nieuw

Indraaien / Overplaatsen visbestand

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Coward
  • Startdatum Startdatum
C

Coward

Guest
In verband met onder andere overbezetting heb ik een groter aquarium aangeschaft:

IMG-20190208-WA0000.jpeg


Het nieuwe aquarium heeft nu drie weken gedraaid.

Huidige metingen:

Ammoniak = 0
Nitriet = 0
Nitraat= 25

Er zitten sinds de planten erin zaten 3 blaashoornslakjes. Die hebben zich ondertussen flink vermenigvuldigd.
De waterpest en het javamos zijn goed aan het groeien en breiden zich goed uit.

1ste week:
BactoStart en BactoCare van Colombo toegevoegt.
Door de week heen guppyvoer, garnalenkorrels, een garnalenstaaf, een algenvlok erin gedaan.

2de week:
Door de week heen vermalen guppyvoer, vermalen garnalenkorrels en spirulinapoeder toegevoegd.

3rde week:
Door de week heen vermalen guppyvoer & garnalenkorrels, spirulinapoeder en 1 Sera o-nip tablet toegevoegd.
De grote steen (links) van het huidige aquarium naar dit nieuwe overgeplaatst.
Tetra Bactozym en Tetra Biocoryn toegevoegd.
Twee capatta bladeren van het huidige aquarium naar het nieuwe overgeplaatst.

Ik wil beginnen met 1 gup en 1 amano garnaal over te zetten.
Dan twee guppen erbij en de 1ste blaashoornslakjes van de nieuwe bak omwisselen met de ene uit de oude)
Dan de laatste gup en amano garnaal erbij.
En tot slot de 3 vuurgarnalen en hun 1+ jonkies overplaatsen.

Mijn vraag is of ik nu kan beginnen met overplaatsen of toch nog een week wachten, of de stappen goed zijn uitgedacht en hoeveel dagen er tussen de stappen moeten zitten.

Ik heb Sera Toxivec en Sera Nitrit-Minus op handen voor noodgevallen.
 
Heb je toevallig al een verhoogde nitriet gemeten tussendoor?
Het feit dat je nu nitraat meet is goed
 
Heb je toevallig al een verhoogde nitriet gemeten tussendoor?
Het feit dat je nu nitraat meet is goed
Heb slechts een paar keer per week gemeten, heb toen geen pieken gezien.
 
Je meet het niet altijd hoor. Draait er in de nieuwe bak ook filtermedia mee van de oude bak misschien? Anders zou ik nog een weekje wachten als dat zou lukken.
 
Je meet het niet altijd hoor. Draait er in de nieuwe bak ook filtermedia mee van de oude bak misschien?

Bij mij was dat wel het geval, na 2,5 week heb ik geen nitriet meer gemeten.

Het hoogste wat ik heb gemeten was <0,5
 
Het verschilt inderdaad per bak hoor. Ook zijn onze testsetjes niet zo erg nauwkeurig.
 
Ook zijn onze testsetjes niet zo erg nauwkeurig
Die ik heb is van Tetra, geel is goed, oranje is 0,5, hoe betrouwbaar het is geen idee, maar je moet toch wat.
Ik ben wel begonnen met 30 liter ingedraaid water en een handje vol filtermedia.
 
Ja het zijn geen professionele testen maar wel een goede indicatie denk ik voor onze hobby. Beter dan strips in elk geval😀.
Voor mn zeewaterbak had ik hier druppels van Colombo en meette altijd rond de 0,03 fosfaat maar met een digitale van Hanna was dat slechts 0,0016 dus lang niet zoveel als de druppeltest liet zien. Ik gebruik nu de Red Sea Pro voor de fosfaat en die zit aardig in de buurt van de digitale check dus zo zie je dat de merken onderling ook sterk kunnen afwijken nog.
 
dus zo zie je dat de merken onderling ook sterk kunnen afwijken nog.
Is ook niet zo gek hoor
Zet drie merken naast elkaar en je krijgt drie verschillende waardes
Heb hier bij voorbeeld po4 van jbl vaak donkerblauw test je met columbo heel licht verkleurt
Komt door gebruikte test vloeistof en de man/vrouw die de test uitvoert :sorry: de een ziet nu 1maal gauwer kleur als de ander 😀
Probeer maar eens allemaal gelijkwaardige druppels uit het flesje te krijgen 😀
 
Ja daar heb je gelijk aan Jaap en daarom is het ook een indicatie te noemen vindt ik.
 
Wat moet et allemaal overgeplaats worden? Soorten en aantallen
 
Wat moet et allemaal overgeplaats worden? Soorten en aantallen

Niet zo heel veel zo te lezen, zou haast allemaal ineens kunnen denk ik?

Ik wil beginnen met 1 gup en 1 amano garnaal over te zetten.
Dan twee guppen erbij en de 1ste blaashoornslakjes van de nieuwe bak omwisselen met de ene uit de oude)
Dan de laatste gup en amano garnaal erbij.
En tot slot de 3 vuurgarnalen en hun 1+ jonkies overplaatsen.
 
Oh dat had ik ff gemist, dat moet prima in 1x kunnen.
 
Allemaal in één keer lijkt me toch te gehaast.
 
Nee hoor, is geen enkel probleem. Het aantal dieren dat je noemt zal geen grote belasting van je filter gaan geven, vandaar dat het na drie weken wel kan.
 
Allemaal in één keer lijkt me toch te gehaast.
Hoeft ook niet, maar gezien het gering bestand zou het kunnen, maar gespreid is natuurlijk altijd beter, en helemaal als je alle tijd ervoor hebt
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan