Wat is er nieuw

Indraaien PH verlagende bodem (Dennerle scapers soil)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Cassandra87
  • Startdatum Startdatum
C

Cassandra87

Guest
Hallo,

Sinds gisteren draait mijn aquarium. Er zit een Dennerle Scaper's Soil in. Advies was om de eerste week elke dag water te verversen, de tweede week om de dag en daarna eens per week.
Dat staat haaks op wat ik las, je bak minimaal 3 weken met rust laten.

Wie heeft ervaring met deze bodem? Creeer ik wel een gezond milieu als ik in de begin periode vaak water ververs? En hoeveel moet ik verversen? Ik heb vandaag braaf volgens voorschrift 10% ververst (de 10% was een gok overigens, ik weet niet hoeveel ik moet verversen)
 
Toevallig advies van een verkoper die hoopt dat je daarna snel weer terugkomt voor een nieuwe bodem omdat die sneller uitgewerkt is.

Zou 4 weken indraaien (waarschijnlijk neem je ook garnaaltjes?) en een wekelijkse verversing doen van max 1/3 a 1/4 van de inhoud.
 
Cassandra87 zei:
Wie heeft ervaring met deze bodem? Creeer ik wel een gezond milieu als ik in de begin periode vaak water ververs? En hoeveel moet ik verversen? Ik heb vandaag braaf volgens voorschrift 10% ververst (de 10% was een gok overigens, ik weet niet hoeveel ik moet verversen)
Er is geen enkele reden waarom je geen goed milieu zou cre�ren door veel te verversen, dat heeft meer met de Nederlandstalige aquarium cultuur te maken, daar zijn ze het niet gewoon.
Je kan best 50% van je water verversen, en de frequentie zoals aangegeven. De meeste aquasoils geven de eerste tijd nogal wat ammonium af, en dat is de grootste reden waarom je vooral de eerste week veel hoeft te verversen.
Als je langer de pH verlagende werking wil, en je hebt hard kraanwater, kan je best een deel osmose water gebruiken.
 
Zoals Backplay al aangeeft heeft het soms met de afgifte van ammonium te maken. Ik gebruik de Enviroment bodem en daar heb je dat niet/minder.
Als je garnalen neemt zou ik minimaal 4 of nog liever 5 weken indraaien. Zelf ververs ik wekelijks zo n 10-15%. Deze beestjes houden niet van veranderingen en zal een wissel van 1/3 wat veel zijn denk ik. Alles hangt ook wel weer af van welke garnalen je neemt/hebt.
 
De garnalen komen er pas begin september in, de visjes over circa vier weken 🙂
Garnalen worden waarschijnlijk citroen garnalen
 
Dat is nog een lange tijd en dan is de bak al goed ingedraaid. Persoonlijk zou ik de visjes weglaten maar dat is dan ook persoonlijk.
Ik vindt het jammer als er veel jongen worden opgegeten door de vissen.
 
Realiseer je wel dat als je garnalen als laatste toevoegt, visjes geneigd zijn ze te zien als heerlijk voer wat lekker makkelijk naar beneden komt dwarrelen 😉
Ook zijn de garnalen nog niet bekend met de omgeving en zullen ze nog niet zo goed weten hoe/waar ze zich moeten verschuilen voor de vissen.
 
Daar heeft mark een punt en ik vraag me ook af welke je wil nemen in zo n klein bakje.
Ik heb zelf al de ervaring dat zelfs de Brigittae de kleine garnaaltjes opeten. Ik raad altijd aan om in zo n bakje geen vissen te nemen.
De grotere garnalen hebben met kleine visjes weinig te duchten maar het kleine grut is hun leven niet zeker.
 
Het worden de Brigittae of de Merah. Ik heb de garnalen niet om voltallig te kweken. Er komt als het goed is nog een apart bakje met enkel garnalen.

Geen visjes is geen optie voor mijn man haha
 
Juist met die eerste heb ik de slechte ervaringen opgedaan. Je groep zal zich prima in stand kunnen houden en met wat mosjes zullen er vast wel wat kleintjes blijven leven.
 
Hoi Cassandra. Mag ik vragen waarom je een ph verlagende bodem hebt?

De citroengarnalen heb ik hier ook en doen het perfect op gewoon kraanwater met een ph van ongeveer 7,5. Ze kweken ook heel goed. Ik weet niet waar je woont, dus wellicht is het water in jouw woonplaats anders.
 
Goede vraag van Sanneke. Veelal zijn die garnalen gekweekt op normaal leidingwater en een ph verlagende bodem kan dan juist voor problemen gaan zorgen.
 
Ik heb nog geen waterwaarden Apisto, de bak draait sinds zondag pas 🙂

Deze bodem is mij aangeraden door aqua ferrytale, vooral zodat ik zo min mogelijk omkijken naar de planten had. Ik ga de garnalen bestellen via rendo, ik geloof dat ze daar rond 6,5 of 6 zaten..
 
Je kan wel best je water een controleren, of laten controleren in de winkel alvorens er garnalen in te zetten.
 
Dat is sowieso de bedoeling 🙂
 
Cassandra87 zei:
Ik ga de garnalen bestellen via rendo, ik geloof dat ze daar rond 6,5 of 6 zaten..
Kan ik me nauwelijks voorstellen.
Citroengarnalen hoeven niet op die waardes, wel bv taiwan-bees en aanverwanten.
 
Als dat zo is dan verklaard het bij mij wel de vele uitval die ik heb gehad bij de garnalen van Rendo.

Op de site staat helemaal onderaan dat ze gehouden kunnen worden bij een ph van 6-7,8

Rendo citroengarnalen

Verder kan ik niks vinden.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb eventueel wel citroengarnalen voor je. De low-grade middel-grade en high-grade (=met neonstreep). Prijs komen we wel uit 😉
 
Mijn Duits is niet zo goed, wellicht heb ik verkeerd gelezen. Ik ga in ieder geval voor aanschaf even informeren, man spreekt een schrijft vloeiend Duits. Als bij testen blijkt dat de ph te laag is kan ik altijd nog beslissen, wat ik dan doe. Nieuwe bodem aanschaffen vind ik zonde.

Ik woon in Almere. Alles tussen Almere en Veenendaal is goed te doen denk ik ivm woon werk verkeer 🙂
 
Ik ben benieuwd of er bij jou wel wordt geageerd op mailtjes.Ik kreeg namelijk geen reacties op mijn vragen. Dat is ook een van de redenen dat ik daar niet meer bestel.
 
Ik heb in het verleden ook Citroenen van Rendo gehad en deze op gewoon leidingwater gehouden met een grindbodem. De ph is hier rond de 7.9.
Zover ik weet zijn de waarden in Duitsland eerder hoger dan lager uit de kraan. Ben benieuwd wat ze zullen antwoorden.

In feite klopt die info op hun site wel want tussen de 6 en 8 kun je ze in principe wel houden en lees je dat veel vaker.
 
Precies, die waardes die ze erbij zetten geeft de range aan waarbinnen het dient te vallen, zo om en nabij schat ik zo in..
 
Nog even een aanvulling..
Die bodem zou ik dan lekker laten liggen inderdaad, zal met de tijd toch langzaam z'n werking verliezen.
Wel zit je met de altijd weer spannende fase van overwennen, zou dat zeer zeker langzaam (druppelmethode) doen, ga er maar van uit dat ze uit beduidend ander water komen als waarin ze terecht komen, vandaar dus.
 
kellemes zei:
Nog even een aanvulling..
Die bodem zou ik dan lekker laten liggen inderdaad, zal met de tijd toch langzaam z'n werking verliezen.
Wel zit je met de altijd weer spannende fase van overwennen, zou dat zeer zeker langzaam (druppelmethode) doen, ga er maar van uit dat ze uit beduidend ander water komen als waarin ze terecht komen, vandaar dus.

+1
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan