Wat is er nieuw

indraaien

• Onderwerp starter Onderwerp starter cherelles
  • Startdatum Startdatum
C

cherelles

Guest
Hoi!

Ik heb vorige week dinsdag mijn 30l bakje met ong. 20l water gevuld uit een goed draaiende bak en aangevuld met vers water. Er zitten al plantjes in en 2 baby algeneters ie al in dit water leefden..(ze 'zwemmen' vrolijk rond) de pomp en bodem waren nieuw. Nu wil ik crystal reds erin houden, wanneer zouden jullie deze erin doen? Ik wou ze eigenlijk vrijdag halen, is dit te snel?

oh XD shit haha diegene waar ik ze van heb zei dat het wel gewoon kon.. nou dan ga ik morgen maar ff wat verversen, zou ook zielig zijn als ze ineens dood zijn

Ja je moet eigenlijk minimaal 4 weken indraaien en bij garnalen mag dat ook wel 5 weken zijn. De vissen die je nu hebt passen niet in dat kleine bakje en deze kun je beter alleen voor garnalen gebruiken denk ik.

Of als je geen geduld hebt zoals ik gebruik je gewoon een bacteriekuur.
Kan er na 2 dagen al vis in. 🙂

Gezien er in jouw bakje al vis zit zou ik sowieso wat bacterien gaan toevoegen.
JBL denitrol of Velda bacterial heb ik goeie ervaring mee.

Op zich is het sowieso niet verkeerd bacterien te gaan toevoegen in zo'n bakje gezien de geringe grootte van een filter in dergelijke bakjes.

Wat voor algeneters heb je in je bakje?

Sommige eten echt alleen maar algjes, voor hun zou ik in elk geval wat spirulina poeder in het water doen.

Voor garnalen zou ik zeker nog drie weken wachten.

Heb je een druppeltest? Daarmee zou ik heel goed het nitrietgehalte in de gaten gaan houden.

als de visjes te groot worden gaan ze eruit hoor 🙂 ik heb ze wel een pilletje gegeven inderdaad. ik heb nog wel bacterien van jbl maar er staat geen houdbaarheids datum op het potje, klopt dat??

Vloeibare bacterien hebben een beperkte houdbaarheid. Hoe lang precies hangt van de omstandigheden en het product af. Moeilijk te zeggen dus. 🙂

in poedervorm is het zo goed als ongelimiteerd houdbaar. Het nadeel van poedervorm is dat ze wat trager in actie komen.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden zoals je ziet maar ik verkies voor 4 weken indraaien.
Verder mag en moet iedereen dat voor zichzelf bepalen 😉.

Ook ik zou nog een aantal weken wachten, soms lastig geef ik toe, maar toch wel zinnig 😉

Natuurlijk kun je de gok nemen, kan zomaar goed gaan, heb zelf ook wel eens zonder indraaien met succes een garnalen-populatie op poten gezet, maar dan wel met mini-kleine stapjes garnalen toevoegen + een schietgebedje 😉

Edit: Waarom het ook (misschien wel met name) zeer zinnig is een aantal weken te wachten (wat mij betreft 5/6 weken) is dat er tegen die tijd in zo'n bak zich voldoende voeding heeft genesteld/ontwikkeld, allerlei micro-organismen, algjes etc.. waar de garnalen behoefte aan hebben. Dan komen ze meteen in een voedselrijke omgeving waarin je niet direct (of zelfs �berhaupt) hoeft bij te voeren.

Ik denk inderdaad dat ik maar een paar weken wacht. Ik wacht liever dan dat mn dure garnaaltje na 2 weken dood op de bodem liggen. Niet leuk voor de beestjes en mijn portemonnee 😎

Ik zou bij garnalen nooit geen risico nemen aangezien die veel gevoeliger zijn dan vissen. deze bakjes laat ik hier 4-5 weken indraaien en verkruimel dan een klein beetje voer ivm de bacteriecultuur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan