Wat is er nieuw

Ineens slecht groeiende planten

OME_SJAAKY

Well-known member
Lid geworden
18 april 2022
Berichten
169
Leeftijd
24
Locatie
Utrecht
Beste allemaal,

Ik heb sinds afgelopen voorjaar (maart) een Juwel 60 met flink wat beplanting. Als bewoners heb ik een betta en 5 corydoras pygmaeus. Ik heb de bodem voorzien van een voedingsbodem, afgedekt met een laag zand. Hier boven hangt een juwel led unit. Alles heeft vanaf dag 1 goed gegroeid, ik voeg verder dagelijks vloeibare carbonizer en een pompje plantenvoeding volgens de aangegeven dosering toe.
Nu valt mij op dat sinds een maand of twee mijn planten steeds meer beginnen af te sterven. Ook mijn drijfplantjes maken hun ooit zo mooie lange wortels niet meer zoals ze dat deden. De bladeren vertonen gaten en verslijmen soms met afsterven tot gevolg. Tot overmaat van ramp ontstaat er nu ook groene puntalg en grijze alg op de bladeren.
Nu heb ik het volgende al geprobeerd:
-Van die klei tabletten in de bodem gestopt, wellicht is mijn voedingsbodem uitgeput.
-Ik heb nieuwe stekjes geplant, in de hoop deze wat beter groeien en hiermee de algen verdringen.
-ik heb de dosering plantenvoeding verhoogd. En hier denk ik misschien een oorzaak te hebben bedacht, waar ik jullie mening graag over hoor.

Het valt mij namelijk op dat dit alles is begonnen sinds het warme weer van afgelopen maanden. Op de verpakking van de plantenvoeding staat bewaren tussen de 15-25 graden. Zou het kunnen dat de voeding gewoon “niet meer goed” is? Met als gevolg algengroei en de slecht groeiende planten?

Ik hoor jullie mening en ideëen graag, ik ben bang dat ik binnenkort een bak vol algen en geen planten overhoud…

Groetjes Sam
 
Voedingsbodems gaan doorgaans max 6 maanden mee en liggen daarna te niksne met grote kans op bodemrot.

Anyway: plantenvoeding gaan toevoegen met name kleibolletjes
 
Bedankt, ga ik doen!!
 
Een paar foto's maken wat meer duidelijk. Wel kan er al vast gezegd worden dat juist algen wijzen op tekorten. Om daar ook iets meer over te zeggen kan ook weer een duidelijke foto, ook van de alg dus, helpen voor een goed advies.
 
Wat voor voedingsbodem gebruik je en op dat gebied kan @Cornelius je vaak wel wat vertellen.
 
En.. de bekende vraag.. wat zijn je waterwaardes? Met name no3 en po4
 
Beste allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties! Dit stel ik zeer op prijs.
Zoals gevraagd hier de waterwaardes van 2 dagen geleden, net na het toevoegen van 1 pompje voeding. De gebruikte voeding is specialised nutrition van Tropica

DEBDC705-BDED-4D83-9BD9-93D511AF2933.jpeg

Welke voedingsbodem het was weet ik niet meer… in ieder geval fijne bruine korrels/zand…

Hier wat foto’s van de optredende algen. De groene algen groeien ook op het raam.
89FCB234-DDD8-437C-8772-2CF7CDB6C567.jpeg
E5FA7783-1C6B-41A1-927F-10F45BDD6615.jpeg

Bij deze laatste foto zijn het dus redelijk lange draadjes, als ze klein zijn grijzig en de wat langere lijken wat groen erbij te krijgen.

Hier wat foto’s van mn plantjes
9511886C-1930-4644-942D-6853C39DA86F.jpeg
E823FFAD-17BC-43DC-9D8C-8300A26AE4F8.jpeg


Groetjes Sam!
 
hoeveel en hoevaak ververs je?
Een KH van 4 icm relatief hoge nitraat en fosfaat waarden tenopzichte van de wekelijkse dosis uit plantenvoeding, Impliceerd dat dat niet overhoud.

puur naar je planten kijkend en de waterwaarden vergetend zou ik zeggen een magnesium tekort.
Dat het probleem bij oudere bladeren zit ipv de nieuwe groei betekend een mobiele voedingstof.
Dat zijn Stikstof (N), Fosfor (P), Kalium (K), Chloor (Cl), Molybdeen (Mo) en Magnesium (Mg)

Magnesium tekort uit zich o.a. door lichte verkleuring van de ruimte tussen de nerven bij oudere bladeren beginnend vanaf de bladpunt.
naar mijn idee is dat zichbaar op de foto's, maar beter te beoordelen in het echt. Dus kijk daar eens naar.

Magnesium kan met (opgeloste) organische stoffen slecht opneembare complexen vormen. De plantenvoeding van Tropica bevat inprincipe voldoende magnesium maar als er teveel organsiche stoffen in het water zitten (door te weinig verversen/afhevelen) kan het alsnog niet beschikbaar zijn voor de plant.

Dat past ook bij de beschrijving dat het probleem na een aantal maanden is ontstaan. (langzame ophoping van stoffen)

Maar goed, blijft slechts een theorie op basis van de aangeleverde data, het is altijd een puzzel met vele mogelijke antwoorden.
 
Met een kh van 4 en een ph van 7.5 zit er ook amper co2 in het water en dat is ook een puntje denk ik. Dat is slechts 3.8mg.
 
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat hier wel een oorzaak gevonden kan zijn wat ik ga uitproberen.
Ik ververs namelijk inmiddels 1 keer in de week 10-15% van het water, waar ik voorheen 30-40% van het water ververste. Ik heb dit langzaam afgebouwd omdat ik hier en daar hoor en lees dat rijpere/oudere bakken steeds beter zelf voorzienend zouden worden en minder onderhoud nodig hebben. Ik had het idee dat het water dan dus ook in mindere mate ververst zou hoeven worden (plus een stukje luiheid, leek mij deze theorie ideaal)

Mijn stappenplan voor de komende tijd wordt dan denk ik; terug naar de 30/40% wekelijkse verversing en ik verhoog de vloeibare carbonaat dosis (en ik houd mn visjes hier bij uiteraard goed in de gaten).

Thanks a lot! We gaan het zien🙂
 
De Echinodorus zal zeker om bodemvoeding vragen. Verder denk ik toch aan een CO2 tekort én fosfaat tekort. Over zelf voorzienende bakken gesproken; wanneer je dit zou willen dat moet er sprake zijn van erg weinig licht waardoor er ook een erg lage groeisnelheid zal zijn. In deze gevallen zou de CO2 hoeveelheid en fosfaat in je bak voldoende geweest zijn. Waterverversingen zijn, om je bak zo stabiel mogelijk te houden, zouden dan eens in de twee á drie maanden nodig geweest zijn. In het verleden werkten we zo, ook al omdat er toen niet zoveel andere mogelijkheden waren. Gezien de algsoorten, ik meen groene puntalg en een lichte vorm van baardalg te zien, is de lichtsterkte in jouw bak te hoog om van een low-tech bak te spreken.
 
Beste benvo,

Bedankt voor je bericht! Hoe lees ik lichtsterkte? Minder uren licht geven of gewoonweg minder lichtintensiteit? In dat tweede geval zou ik mijn drijfplantjes dus wat dichter mogen laten begroeien om dit te verminderen?

Groetjes!
 
Ik denk meer aan de intensiteit waardoor de vraag naar voeding minder wordt.
 
Aah 1+1=2 klinkt als een logisch verhaal zo alles bij elkaar.

Ik heb de zak van de voedingsbodem gevonden, dit is Tropica substrate plant care.

Groetjes Sam
 
Beste benvo,

Bedankt voor je bericht! Hoe lees ik lichtsterkte? Minder uren licht geven of gewoonweg minder lichtintensiteit? In dat tweede geval zou ik mijn drijfplantjes dus wat dichter mogen laten begroeien om dit te verminderen?

Groetjes!
Je lichtsterkte, dat is iets anders als lichtduur die gewoonlijk zo'n 8 uur gegeven wordt exclusief dimtijden, wordt bepaald door je plantenkeuze! Elke plant kent een lichtsterkte vraag. En die kan je gemakkelijk vinden bij de online aanbieders, zij zetten onder meer de lichtvraag vaak bij hun planten aanbod. Rond de 20 á 25 lumen per liter of zelfs minder wordt beschouwd als weinig licht. Een gemiddelde lichtvraag kent een sterkte van van 35+ lumen per liter en bij veel licht moet je denken aan 45+ lumen en daarboven per liter. Je kan dus de gemiddelde lichtsterkte voor jouw bestand berekenen. Uiteraard kan je bij planten die uitschieten qua lichtsterkte, gesteld je hebt Anubias, een plantje dat heel weinig licht wil en een lage groeisnelheid kent ook een beschaduwde plek in je bak bieden of een Alternanthera reineckii die veel licht wil een open lichtplaats geven. Wanneer je eenmaal je licht ingesteld hebt op je plantenkeuze zijn eventuele problemen altijd te wijten aan tekorten. En welke tekorten is dan weer afhankelijk van de problemen die je bak kent. Hieronder zie je dat uitgebeeld in de "gouden driehoek". Je ziet dat alle voedingen af geleidingen zijn van je lichtsterkte die in top staat en altijd het eerst vastgezet moet worden.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Benvo, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga eens aan het rekenen!

Groetjes Sam
 
Zie ik vallesneria in jouw bak? Zoja, dan is je vloeibare carbonizer de oorzaak dat die het niet goed doet.
 
Dat zie je inderdaad goed. Gelukkig groeit die hartstikke goed! Ik had inderdaad gelezen dat de vallisneria niet zo goed tegen de carbonizer kan, maar zo als ik alles nu doseer groeit die best.
 
Volgens mij went de plant er ook wel aan maar dat heb ik gelezen en niet uit eigen ervaring. Wellicht dat de plant het zonder wel gewoon beter doet.
Opzich doet carbo ook weinig en kan het soms zinvol zijn in low tech bakken.
 
Een Vallisneria, er bestaat een enkele uitzondering, houdt eigenlijk van wat harder/alkalisch water. Dat merk je wanneer je de gevoeligheid voor CO2 maar ook voor Carbo opmerkt. De Vallisneria caulescens is die uitzondering, deze plant houdt dus wel van een Co2 rijke omgeving.
 
Goh dat was even schrikken…

Afgelopen woensdag een dode Japonica gevonden. Deze zijn nog niet volgroeid dus ik gaf mijn betta Jessy de schuld. Tot ik me bedacht dat dit ook wel eens nitriet kon zijn met al die afstervende bladeren &wroeten in de bodem voor die kleicapsules… en jahoor zelfs na de 50/50 waterwissel (bedoeld om de waarschijnlijk langzaam opgebouwde afvalstoffen er uit te halen voor om mn planten weer op t goede spoor te krijgen) kwam ik uit op een waarde tussen de 0,5 en 0,8 mg/l nitriet… dus direct nog een flinke waterwissel gedaan en gisteren weer. Gelukkig is de nitriet alweer naar bijna 0 gedaald. So far so good, 1 japonica minder rip…
Met de planten gaat het gelukkig ook beter, de limnobium laevigatum maakt weer mooi lange wortels en de algen lijken ook af te nemen.
Uiteindelijk doseer ik nu 2 pompjes vloeibare voeding en de oude dosering carbon fertilizer. Wel ga ik vanaf nu elke week minimaal 30-40% water wisselen.

Ik wil jullie nogmaals danken voor de hulp, ik ben weer wat ervaring en kennis rijker!

Groetjesss
 
Ik zou wel de komende dagen de no2 goed blijven monitoren voor alle zekerheid.
 
Doe ik! Better safe than sorry
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan