Wat is er nieuw

Inflow verbergen achter achterwand.

MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Leeftijd
23
Ja duh 😉
Maar de gleufjes aan de bovenkant van de achterwand dan of hoe moet ik dat zien?

Waarom achter een wand verbergen?

Als je de tekeningen bekijkt, zie je dat er een extra "kamer" is gemaakt, daat moet de inflow in, op dat stuk achterwand wat de extra kamer vormt, komen gleufjes zodat het water in en uit kan (anders krijg je stilstaand water en dat gaat rotten)

En dan, hoe stroomt het water dan de bak in?

Heb ik op de wand liggen, met 2 uitstroom pijpjes, die schuin de bak in stromen, 1 in het midden en 1 aan het eind van de bak.

makkelijk los te halen,om schoon te ragen.

Ik snap het principe maar kan het nog steeds niet volgen met die gleufjes aan de bovenkant.
Beste is om van onderaf het water aan te zuigen.

Is het beter als de gleufje aan de onderkant zitten? Volgens mij is het hetzelfde, aangezien het water naar beneden valt, en alsnog door de filter opgzogen kan worden. Het idee heb ik van de zeebakjes die aan de achterkant een sump hebben, ook met gleufjes aan de bovenkant, zodat het waterniveau in de sump (in dit geval het kamertje) hetzelfde is als die in de bak.

Ik heb daarvoor een l vormige pvc stukje, maar die is zo klein dat je die bijna niet ziet.

Zo heb je zeker weten geen goede rondstroming door je bak.
De aanzuigbuizen zijn niet voor niks zo lang.

Seabait zei:
Zo heb je zeker weten geen goede rondstroming door je bak.
De aanzuigbuizen zijn niet voor niks zo lang.
dat was bedoeld voor Bertus, die het over de uitstroom had. 😛
De aanzuigbuis is wel zo'n lange.

Dat van mij was bedoeld als antwoord op je reactie na mijn vorige bericht.

Ik zou een inflow (uitstromer in je aquarium vanaf de pomp) nooit verbergen achter een achterwand. Je wilt namelijk altijd de stromingsrichting kunnen bepalen. Ook wil je de stroming enigzins versterken door een 'aanzuigend' effect. Dit zodat de circulatie in de bak optimaal is.

Als je dit verbergd achter de wand, krijg je een zeer diffuse instroom, die weinig effect heeft in de bak. Het zou zomaar kunnen dat je deadspots krijgt.

Als je al iets wilt verberegen, verberg dan de aanzuigkorven.

Met druk pvc kun je heel creatief een optimale opstelling maken naar eigen wens.

Ik heb (net als Bertus) ook 2 uitstomers in de bak. Tegen de achterwand, net onder water. Hiermee kan ik de richting ook nog bepalen.

Hebben we het nu over de inlaat naar je filter of de toevoer naar de bak? :juggle: 😉

de inlaat van de filter xDD
Dus de kant die water zuigt van de filter om het HEEL duidelijk te maken.

Ok dus toch 😉
Ik zou er gewoon een mooie grote plant voor zetten,is dat ding ook uit het zicht! 😉

O, die zit bijna op de bodem.
Dat wil je achter de wand wegwerken.

Of dat handig is, dan moet je met bochten gaan werken.

Seabait zei:
Ok dus toch 😉
Ik zou er gewoon een mooie grote plant voor zetten,is dat ding ook uit het zicht! 😉

Ik doe het ook met een grote Bleheri en dan zie je zo n beetje niks meer hoor.

Seabait zei:
Ok dus toch 😉
Het probleem is dat niet veel planten een ph van 5.0-5.6 aan kunnen. En het moeten ook nog aziatische planten zijn. Misschien een javavaren...

Zou kunnen. Ik heb een groot stuk hout voor de buis staan en daar de Javavaren opgebonden. Zie de foto s van de 80cm bak in het FA van mij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan