Wat is er nieuw

info oranda

• Onderwerp starter Onderwerp starter christel 1975
  • Startdatum Startdatum
Kan je foto's van je vissen laten zien, Smooty? Hoe lang houd je de vissen al op deze manier?

Maar om eerlijk te zijn kan je ook je vissen overbeschermen vindt ik. Ik ken ook 2 mensen die enorm bezig zijn met geen scherpe dingen in het aquarium te doen en het duurste voer kopen en dergelijke en om het jaar hebben ze altijd zeker 1 die sterft. En mijn meter houd 2 sluiers (oranda's) in een 100cm en wordt maar 1 keer in de maand ververst met wat koi eten en decoratie (rotsen en beelden die ze mooi vindt en ook een zandbodem) Ze heeft ze al 9 jaar zonder ziek te worden en tot nu toe zijn ze nog altijd kerngezond.

Komt de vissensterfte bij je kennissen werkelijk doordat ze geen scherpe dingen in het aquarium zetten en ze duur voer geven? Deze zaken op zich lijken me niet direct dodelijk 🙂
Aan de andere kant denk ik ook niet dat je kan beweren dat jouw sluiers nooit problemen hebben doordat je scherpe dingen in je bak hebt staan, goedkoop voer geeft en je minder water ververst dan aanbevolen. Waarschijnlijk heb je sterke vissen en speelt er ook een dosis geluk mee.

Het is zoals op boerderijen vindt ik. De meeste troetel honden worden minder oud dan honden die op de boerderij meer hun plan moeten trekken en zelf moeten zoeken achter schuilplaatsen om te overleven. Ook krijgen troetelhonden alle soorten voer en soms duur voer. Maar op de boerderijen krijgen ze gewoon basis goedkope hondenbrokken. Toch leven de boerderij honden gemiddeld langer.

Maar ligt dit werkelijk aan het "vertroetelen" met allerlei soorten voer? Of kan het ook liggen aan het feit dat boerderijhonden vaak bastaards zijn, die vaak ouder kunnen worden dan raszuivere honden? Daarnaast hebben boerderijhonden vaak heel veel beweging, vaak meer dan huishonden.
Wel enigszins offtopic misschien, maar je haalt dit aan om je bewering over het verzorgbeleid van sluiers te ondersteunen.

Als ik zo alles lees en beoordeel, stelt Laan hele terechte vragen, onderbouwd met hele relevante statements, over of er uit bepaalde feiten wel de juiste conclusies getrokken worden.

~ Ivo

Daar heb je ook zeker een punt Laan! Ik deel gewoon mijn mening maar of deze juist is...
Ik ga maar 1x per jaar bij mijn meter (omdat deze in het buitenland woont) maar als ik nog eens ga dan neem ik zeker foto's. Ze had ze overgenomen van een vriendin van haar die overleden is. Daar zaten ze al 5 jaar en in de zomer zaten ze in een klein vijvertje (heb ik nooit gezien want ik ken de persoon niet) En bij mijn meter zitten ze nu al 4 jaar. Ze heeft gewoon een eheim 2217 en ze geeft steurvoer aan haar sluiers dat weet ik nog van de vorige keer.
Ook weet ik nog iemand en deze heeft een aquarium van 30cm en het water is maar 15 cm gevuld en daar zitten 2 sluiers in zonder filter (dit vindt ik zelf ook dierenmishandeling) een jaar later kwam ik daar nog eens en ik wist zeker dat deze vissen al dood zouden zijn. maar mijn mond viel open toen deze nog leefden.
Natuurlijk volledig vergroeid dat ik zit te denken hoe kunnen deze nog blijven leven?

ik ga het wel proberen goed te doen. ok ik zal zeker ook fouten maken maar een vis die misgroeid door mijn fouten daar kan ik geen plezier uit halen.

@Smooty: Op het gebied van nitriet gaat je verhaal wel op, vissen uit de dierenwinkel zijn vaak meer nitriet gewend dan de HQ vissen van Dino bijvoorbeeld. Vissen kunnen geleidelijk aan nitriet wennen, waardoor dierenwinkel vissen vaak beter een nitriet piek kunnen doorstaan. Maar dit maakt het nog niet goed, hoewel deze vissen er dus "sterker" van worden belemmert het wel zeker hun ontwikkeling. Als je mensen elke dag een beetje gif geeft heb je ook de kans dat het lichaam het uiteindelijk beter kan verwerken, maar dat maakt het nog niet wenselijk omdat het wel zorgt voor lichamelijk onbehagen. Daarnaast hebben HQ vissen ook nog het nadeel om meer door gefokt te zijn en daardoor vaak minder sterk. Een HQ vis heeft dus ook een HQ verzorging nodig. Je kunt uit dit verhaal de conclusie trekken dat een vis uit een dierenwinkel minder verzorging nodig heeft, maar ik persoonlijk vind dat je altijd moet proberen een dier de optimale verzorging te bieden.

@ Laura daar ben ik zeker met eens! Het zou mij verbazen als ze volgende jaar nog leven. Hun staart is 2x zo lang of hun lichaam. Wat bedoel je met dat HQ vissen meer zijn doorgefokt? Bedoel je dat ze extremer zijn in wen groei en in bouw? Of inteelt?

Daarmee doel ik op fok varianten als de oranda en ranchu vaak minder sterk zijn dan de standaard sluierstaart. De standaard sluierstaart en goudvis zijn minder door gefokt. Het kweken van variaties bij een ras gaat gepaard met veel selectie en inteelt, wat vaak niet ten goede komt van de sterkte van de vis.

Een HQ vis is niet per definitie meer doorgefokt, je treft onder HQ immers dezelfde varianten aan als dat je in de winkel kunt
krijgen. De kwaliteit van het uiterlijk van deze vissen ligt hoger dan die van de dierenwinkel goudvisjes (wat niet wil zeggen dat je in een normale dierenwinkel geen mooie visjes kunt tegen komen.) vandaar dat ze HQ zijn.

De Oranda is trouwens al heel oud, het begin van de Oranda stamt uit ongeveer 1893. En de telescoopogen worden zelfs al vanaf 1592 genoemd! De varianten van de goudvis, zijn kweekvormen die spontaan ontstaan, door er mee verder te kweken cre�er je nieuwe varianten.
Ik denk dat die varianten eerder best sterk waren, maar doordat de kweek tegenwoordig zo massaal is en er geld aan verdienen belangrijker is dan de gezondheid, de varianten wat zwakker worden (zoals bij meer dieren geldt)

ik denk dat ze wel wat overfokt zijn en zo kwaliteit moeten inleveren ( gezondheid) als je ziet hoeveel oranda's en dergelijke worden aangeboden en de markt geraakt niet verzadigd wil wel zeggen dat ze ook veel te jong sterven ...denk ik

dat klopt naar mijn mening ook, wat ik vaak wel merk is dat orandas die bijv. bij mij geboren zijn vaak langer leven. dit kan ook komen doordat jonge orandas in de grote handel veel medicatie toegediend krijgen.
ze zijn immuun voor bepaalde medicatie waar wij normaal ook mee werken.
en het vervoer van de visjes is ook niet bepaald zachtzinnig. als er 100 vissen in een zak worden gedaan heb je grote kans dat er 25% van sterft onderweg. en de overige vissen zullen dan ook al schade hebben, of het hier ook aan kan liggen weet ik niet maar op den duur kan het misschien een oorzaak zijn.
maar in de winkels zelf zien de meeste orandas er al niet meer uit. hoekig en kort. breder dan ze lang zijn. hierdoor kun je inderdaad verknellingen krijgen waardoor zwemblaas problemen ontstaan.

over het algemeen is dit wel de enige aandoening die met regelmaat voorkomt bij deze soorten.
voor de rest heb ik nog nooit een zieke oranda gehad. de fantails die ik hield hadden vaak sneller een ziekte. vooral vinrot, peperstip en schubaandoeningen (uitslag). (kwam ook zelden voor maar het gebeurde altijd bij hen)

elke sluierstaart uit de dierenwinkel komt uit het grote handel systeem.

alleen maar verkopen is het enige wat ze willen. en zo veel mogelijk zo snel mogelijk. hier kunnen de vissen zwaar aan lijden.

zelfde als een plofkip, wanneer je gedwongen bent snel te groeien zal je ook eerder vergroeien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan