Wat is er nieuw

Info voor vuurgarnalen in gezelschaps aquarium met extern filter

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
38
Beste lezers,

Ik zie hier op het forum vaak vragen voorbij komen over vuurgarnalen in een gezelschaps aquarium of het gebruik van een extern filter.
Graag zou ik bij deze wat informatie willen geven die ik de laatste 10 maanden heb opgedaan.
Ik ben begonnen met een kleine kolonie vuurgarnalen in mijn 200L aquarium.
In het begin durfde ik er kwa vissen niet veel bij te zetten omdat ik bang was dat de garnalen als voer gezien zouden worden. Maar dat begon toch wat te vervelen en ik ben langzaamaan steeds meer risico gaan nemen en wat blijkt de vissen en garnalen gaan prima samen. Guppen, keizertetra, zwaarddragers, maanvissen (klein) het is allemaal geen probleem en de kolonie garnalen blijft maar groeien.
Ook wat betreft de pomp zie ik veel vragen voorbij komen zoals moet er een speciaal fijnmazig korfje op de aanzuigbuis. Mijn ervaring is nee er hoeft geen fijnmazig korfje op in tegendeel zelfs.
De baby garnalen die meegezogen worden overleven het prima in de pomp en groeien daar mooi uit tot volwassenen garnalen. Ik heb vandaag de pomp schoon gemaakt na 4 weken om te kijken wat erin zou zitten en er kwamen maarliefst 38 garnalen uit! De garnalen leven in een volle plantenbak met een hoge bezetting kwa vissen. Wekelijks wordt er 50/65% water ververst. Inmiddels is mijn kolonie ontelbaar groot en ik hoop dat ik met deze informatie meer mensen op weg kan helpen om een mooie kolonie garnalen te kweken.
Nog ff een foto van de vangst van 4 weken en de garnalen in het aquarium.
20250927_091552.jpg
20250915_184917.jpg
20250927_112526.jpg
20250927_112439.jpg
20250927_112506.jpg
20250927_121223.jpg

Bij mij dezelfde ervaring
Zie zelfs dat garnalen in mijn CO2 reactor overleven, de retourbuis hiervan is voorzien van een fijnmazig filter, dan zijn ze zelf door het filter gegaan

Dit horende, overweeg ik om als ik de vissen erbij komen, ik de sponsjes uit de vuilwaterbuis haal, zodat de garnalen het filter in kunnen 'vluchten' en ik dus altijd een noodvoorraadje heb, voor het geval mijn toekomstige vissen minder braaf zijn dan de jouwe. Voorlopig houd ik het sponsje er wel op: laat ze mar mooi in de bak zitten zolang ze daar geen gevaar te duchten hebben....

Een deel van de garnalen zal wel vermalen worden door de pomp.
De foto's wel gezien van verstopte spraybuizen vol met karkassen van garnalen.

Een deel van de garnalen zal wel vermalen worden door de pomp.
De foto's wel gezien van verstopte spraybuizen vol met karkassen van garnalen.
Dat denk ik ook en het zal per filter wellicht verschillen maar er zullen denk ik altijd een aantal het niet redden maar goed opzich kweken vuurtjes erg snel.

Ik denk dat er in een JBLbuitenfilter niet veel in de pomp terecht gaan komen. De eerste laag zal toch vrijwel alle vuil en jonge garnalen wel tegenhouden, neem ik aan?

Ja maar kunnen ze niet eventueel via de ruimten aan de buiten kant, om de manden heen dus, tegen de stroming in naar boven komen om zo alsnog in de rotor te komen?
Ja ik weet het niet maar als ik lees wat Johan post dan moet er soms ergens een weg zijn.

Ik denk dat er in een JBLbuitenfilter niet veel in de pomp terecht gaan komen. De eerste laag zal toch vrijwel alle vuil en jonge garnalen wel tegenhouden, neem ik aan?
De garnalen ziten eigenlijk in de hele filter maar zover ik weet kunnen ze niet bij het pomphuis komen.

Voorkomen is beter dan genezen.
Leuk dat ze in het filter leven maar er zullen er ook zat niet overleven.
Daarnaast zie je ze beter in je bak dan in je filter.

Vindt het altijd zo'n gedoe om al die garnalen uit het filter te vissen dus vandaar dat ik zo'n korf erop heb.
Wel eens als je een goed beplante bak heb dat je een kolonie garnalen kunt houden ondanks vissen die wel een garnaaltje lusten.

Vindt het altijd zo'n gedoe om al die garnalen uit het filter te vissen dus vandaar dat ik zo'n korf erop heb.
Wel eens als je een goed beplante bak heb dat je een kolonie garnalen kunt houden ondanks vissen die wel een garnaaltje lusten.
De garnalen eruit vissen is zo'n 10 minuutjes werk.

Ik maak het filter ook één keer per jaar open, vermoed ik. Ik vind het dus wel een serieuze tijdsinvestering als ik dat vanwege de garnalen elke 2 weken (?) moet doen. Maar goed, voorlopig is het dus niet nodig en met de vissen zien we wel weer verder....

ik maak mijn filter 1 x in de 6 a 8 weken open normaal gesproken en dan om en om heb 2 filters. 702e+902e. Ik spoel dan alleen de sponzen van het bovenste gedeelte uit en deze zijn dan ook echt behoorlijk vies.

Ik denk dat als je dat openmaken maar 1-2x per jaar doet er veel grotere garnalen in zullen zitten en kleintjes die in het filter geraken zullen dus wellicht in een spons eerst uit de voeten komen maar niet meer als ze volwassen worden.

D
Ik denk dat als je dat openmaken maar 1-2x per jaar doet er veel grotere garnalen in zullen zitten en kleintjes die in het filter geraken zullen dus wellicht in een spons eerst uit de voeten komen maar niet meer als ze volwassen worden.
daar heb je helemaal gelijk in maar na zo'n 8 weken zitten de bovenste 2 sponzen helemaal dicht het is net een laag modder wat erop zit dus ik blijf die interval hanteren het is tenslotte toch afval. Ook de rotor is na die tijd al heel erg vies op de magneet inzit een dikke slijmerige laag dus dat maak ik ook even schoon. Ik heb het vermoeden dat de plantenvoeding hier verantwoordelijk voor is.

Ja en ook de belasting speelt een rol natuurlijk. Bij de Splendid merkte ik ook dat die na 5 maanden erg vies was dus die ga ik ook vaker doen.

Die 'modder' is bacterieprut, gemengd met plantenafval etc. Zolang je filter nog een goede uitstroom heeft, blijf je er het best van af.

Ik vind het idee van die garnalen opgesloten in het krappe filter met al die watten en dergelijke toch zielig klinken. Dus ik heb er wel een speciaal korfje om zitten. Werkt prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan