Informatie gevraagd Externe co2 Reactor van aqua medic


V

VisionMaster

Guest
Hallo mede aquarianen,

Ik zit met het volgende, Ik wil in mijn aquarium een Rio 400 gebruik gaan maken van een Externe Co2 reactor. Mijn oog is gevallen op een Aqua medic 1000. Ik heb het volgende in gedachte.
Ik wil de reactor plaatsen tussen mijn Eheim 2078. volgens het forum moet ik gebruik maken van een T-stuk op mijn 16/22 slang om ervoor te zorgen dat er niet teveel water door de reactor heen jaag. Wat is de beste en met welke methode haal ik het meeste opbrengst uit mijn co2 installatie.
Moet ik een gewone T-stuk gebruiken of een t-stuk met 45 graden. En als de de 45 graden gebruik met de rechte doorvoer, deze loopt dan naar mijn onderwater liggende Spraybar en de 45 graden gaat naar de co2 reactor. kan ik dan het beste een kogelkraan plaatsen om de doorvoer nog meer te beperken of gewoon het normale T-stuk gebruiken met een kogelkraan, of 2 kranen ( voor en achter de reactor ) graag wil ik jullie advies.


Mvg,
Patrick
 
heb zelf een eheim 2075 met die reactor in een rio 300
en heb er destijds ook een kogelkraan parallel over gezet
maar die kraan staat eigenlijk altijd dicht
en de volle stoom gaat door de reactor
 
Het komt er dus op neer dat ik een T-stuk moet gebruiken om de doorvoer iets te verminderen om dan vervolgens voor de zekerheid een kogelkraan te plaatsen om eventueel het water dat door de reactor gaat nog meer te verminderen ( Co2 heeft tijd nodig om opgelost te worden in water ). Ik ga het wel proberen. meerdere informatie is natuurlijk altijd gewenst.
 
Zelf stel ik mij de vraag lost een Aqua medic reactor de co2 zo veel beter op als een JBL Taifun ?
 
Ik heb mijn ervaring alleen maar gebaseerd op de informatie die ik op verschillende forums heb gelezen.
Echter wil ik zoveel apparatuur buiten mijn bak houden, dus daarom ook een externe reactor !!
Volgens veel aquarianen wordt de Aqua Medic gezien als een van de betere reactoren. echter kan dit natuurlijk ook met marketing te maken hebben. ik weet het niet.

Groetjes,
Patrick
 
Ik heb �en soort gelijke reactor maar dan de Dupla reactor S.
Ik gekruik zelf een t-stuk, daarboven een dubbele eheim kraan maar een enkele kraan volstaat ook (dubbel vanwege het gemak met onderhoud), ik knijp de kraan iets waardoor er water door me reactor gaat lopen. Vanaf me reactor gaat een aparte slang het aquarium in. Heb dus 2 uitstromen, de oorspronkelijke en de uitstroom vanaf de reactor met co2.
 
Hartelijk dank voor je informatie. Het is inderdaad niet zo stom om een dubbele Eheim kraan te gebruiken i.v.m het onderhoud.
Goede TIP !!
Ik weet niet of ik nog ruimte heb voor een extra uitloop. Maar ik neem het zeker mee in overweging.
 
Ik zou ook de bypass maken .
1850 pomp gaat in mijn ervaring wat veel zijn en mogelijk bellen ermee doorjagen.
Aquamedic reactor is gewoon een goede , heb er 2 gebruikt in der jaren .
Dupla reactor heb ik ook , slechts enkele dagen gebruikt ....
Maakte veel teveel lawaai .

Trouwens mijn advertentie gezien voor co2 materiaal ?
Je bent uit de buurt .
 
heb sinds vandaag ook een aqua medic 1000 der op staan en de pomp die er achter hangt is een JBL e 1501 zonder bypass krijg in de bak geen belletjes te zien ofzo dus zal goed zijn denk ik
 
Ik had geen bypass nodig bij 1500 liter per uur.
Volgens mij kan deze reactor makkelijk 2000 liter per uur aan.
Overigens zal je 1501 nog hooguit 800 liter per uur leveren bij gebruik van de reactor.
 
dat wist ik op voorhand maar al bij al niet erg met een e 1501 en een e 901 op een bak van 240 liter gaat het wel :)

Ben van plant om de e 901 nog te vervangen door een 1501 ...
 
laats heb even minder tijd gehad voor het aansluiten van de reactor maar ik ga die deze week installeren.
Ik gebruik dus mijn Eheim 2078 in combinatie met mijn Aqua Medic 1000.
Van de retour 16/22 slang van mijn pomp ga ik dus naar het T stuk.het rechte stuk laat ik dus gewoon naar mijn bak lopen maar gebruikt dus de aftakking om via mijn reactor vervolgens weer te koppelen aan de slang die terug mijn bak in gaat.
Ik zet net voor de reactor een kraan om het geheel beter te kunnen afregelen is dit goed ?

mvg,


Patrick

ps hoe kan ik de reactor reinigingen indien nodig, deze lijkt te zijn gelijmd.
En moet ik ook een extra bellen teller hebben of kijk ik gewoon in de reactor.
 
hoi patrick,

zit zelf met een 2078 en heb geen T-stuk gebruikt.
gewoon de reactor aansluiten op mijn afvoer en zo de bak in.
de co wordt volledig opgelost in de reactor.
beste is wel een bellenteller te plaatsen want in de reactor kan je bellen niet tellen.

IMG_0055_zps5d5ebddb.jpg


grts, danny
 
belaen danny zei:
beste is wel een bellenteller te plaatsen want in de reactor kan je bellen niet tellen.

Ik kan dat wel , draai je reactor met de co2 slang naar de voorkant . Nu kan je perfect je bellen tellen .
Hou er wel rekening mee dat je af en toe de binnenste slang moet vervangen want die wordt opgevreten door de co2 met de tijd .
 
Sparkske zei:
heb sinds vandaag ook een aqua medic 1000 der op staan en de pomp die er achter hangt is een JBL e 1501 zonder bypass krijg in de bak geen belletjes te zien ofzo dus zal goed zijn denk ik

Of wel heb ik ergens een lekje of ander gaat de fles van 2 KG er snel door :)

Vanaf de fles begint te dalen in druk gaat het al maar sneller en sneller naar het rode
 
roosen zei:
of hij was niet goed gevuld
is een xx aantal weken gelede gevuld en heeft nog gewerkt op een jbl taifun dus denk eerder dat ze al leeg aan het gaan was.
 
Hoi Danny,
Bedankt voor de informatie. Op deze info zitten wij forum lezers te wachten. duidelijk verhaal met foto en al. top !!
Ik ga hem dus ook rechtreeks plaatsen, bespaar ik tevens weer wat geld op een aantal peperdure Eheim kranen.
Kan iemand mij ook vertellen op de reactor open kan i.v.m. het schoonmaken. Reactor lijkt te zijn verlijmd.


Groetjes,
Patrick
 
Heb ook de aquamedic 1000 in onderkast gemonteerd rechtstreeks zonder bypass op de eheim 2074
Ik Denk dat de zwarte kunstof verlijmd Is met het transparant acryl, via de 6kant met schroefdraad kan de binnenkant enigsinds gereinigd worden, maar heb het eerlijk gezegt nog niet geprobeerd aangezien deze kraakhelder Is en pas een half jaartje in werking is
 
Waar je slangen opzitten kan je zowel boven als onder opendraaien .
Is gewoon mer schroefdraad en rubberen ring .
Ik deed het altijd met een combinatietang erop zetten en draaien (kan je wat kracht opzetten dat ie goed dicht is)
Kijk mar eens goed , in het midden zit een rondje wat iets hoger uitkomt .
 
Hallo,

ik heb de 6 kant met slang aansluiting inderdaad gevonden.
Het idee was om mijn 2078 op de aqua Medic aan te sluiten, echter ga ik het toch anders doen.
Recent heb ik er een losse 600 ltr pomp bijgekocht om de Aqua medic reactor toch apart te voorzien van water.
Momenteel heb ik de spraybar van de 2078 aan de rechterzijde van het aquarium hangen, dus stroming gaat van rechts naar links.
Nu wil ik de spraybar die van de Aqua Medic af komt op de achterwand in het midden zo'n 2 cm onder het wateroppervlak uit laten komen.
Komt op deze manier het co2 overal in de bak of heb ik dan ook zogenaamde dead spots. en vecht dit niet met de stroming die van de Eheim pomp af komt. Beste forum leden, wat zijn is het beste advies voor deze methode. Het betreft hier een Juwel Rio 400 bak.



Mvg,

Patrick
 
CO.2 stroom zo diep mogelijk in het water inbrengen.

Deadspot checken bijvoorbeeld met VFM van Easylife kun je mooi zien of het door de hele bak gaat.
Pomp 1 Fluval FX6
rechts water er uit er ook weer rechts in.
Pomp2 Fluval FX6
Links water er uit links er weer in.

Pomp 3 JBL 1501
Mijn co.2 loopt via deze pomp, zelfde reactor, rechts het water er uit en in het midden met een pijp naar de bodem.
Moet nog een Y splitsing maken om zo overal mijn co.2 te verkrijgen.

Maat Aquaria 250x60x65.
 
Ik heb de Aqua-Medic reactor aangesloten op de externe extra pomp, doorstroom zal ongeveer op 500 ltr zitten. dus mijn Eheim blijft lekker de bak filteren. de Co2 laat ik via een extra spraybar op ongeveer 10cm onder het wateroppervlak terug de bak weer in laat lopen.
door het gebruik van de Eheim installation kit en de standaard uitmonding van de Juwel bak en het aanzien van de bak mooi wil houden kan ik helaas niet verder naar beneden uit komen om de co2 spraybar lager te hangen. Zojuist heb ik een Jolub ph elektrode binnen gekregen die ik dus wil gaan gebruiken i.s.m. de JBL ph controller. Wat mij opvalt is dat met het standaard drukventiel de werkdruk niet te regelen valt. De werkdruk ligt op 1.5 bar weet niet of dat problemen kan opleveren i.s.m. de klep die in de computer zit ?. ( plonk als de klep open gaat ) Ik ga nog wel kijken of er op dat moment dan niets gek gebeurd in de Reactor. Dus ik kom hier nog op terug.

Mvg,
Patrick
 
Hoi, ik gebruik momenteel de bijgeleverde Jbl Proflora m001.

Mvg,
Patrick
 
bij jbl is de druk wel te regelen

vooraan onder dat zwarte kapje zit een inbus schroef waarmee je de druk kan verhogen of verlagen
 
hallo, Ik ga vanavond kijken of ik het kan vinden. Welke werkdruk kan ik het beste aanhouden dan ?

Het moet wel allemaal blijven werken. Ook heb ik eventueel nog een volgende vraag, maar weet niet of ik hem hier kan stellen.

Ik heb de JBL proflora set met Ph controller dus met een JBL ph elektrode, volgens jbl moet ik deze set 1 keer per maand kalibreren.
Je moet dan de PH elektrode en de temperatuur sensor in de zelfde Ph oplossing zetten om te kalibreren, echter wi; ik nu mijn nieuwe Jolub elektrode kalibreren, moet dit dan ook op die zelfde manier ?
Dus elektrode en temp. sensor in de ph oplossing, en dat 1 keer per maand, op de display telt hij van 30 af naar 0.


Mvg,
Patrick
 
Ik krijg deze reactor helaas niet waterdicht! Iemand een oplossing hiervoor hij blijft lekken aan de grote dichting op de zeskant schroef. En de slang aansluitingen zijn ook niet echt makkelijk waterdicht te krijgen je moet hier de slang toch echt hard aandraaien de diamieter van de aansluiting mocht toch wel iets dikker zijn. ik heb de nieuwe met slang aansltuing 16/22 heb hier al de boven slang maat vanaf gezaagd omdat die voor tegendruk zorgde die was voor een slang van 12/16 als ik me niet vergis
 
Ff op vleesboek zoeken naar co2reactor, kom je uit bij Wilfred haan als ik me niet vergis..
Hij bouwt pvc reactoren die werken op hetzelfde principe als de aquamedic.

Je kan ook kijken naar een cerges reactor en die zelf maken van een 10” waterfilterhuis.

Sorry kan je helaas niet helpen met de aquamedic reactor lekvrij te krijgen
 

Terug
Bovenaan