Wat is er nieuw

Informatie over voordelen en werking osmose(water) apparaat t.o.v. waterbereider.

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Beste mensen, een vraagje.

Ik gebruik al jaren een Sera aquatan waterbereider. 5 liter is goedkoper verhoudingsgewijs dan kleine flesjes.

Nu ben ik te weten gekomen dankzij jessicapillon, TonHageraats en GCJ waarvoor dank, dat een waterbereider niet perse nodig is. Een osmose apparaat kan zinvol zijn.

Hebben jullie voor mij wat informatie (bronnen), sites om eens door te lezen op mijn gemak over dat apparaat? En zou dat nodig zijn voor mijn visbestand?

Grootste bak.. kardinaal tetra, corydorassoort, blauwe spat (2), algeneters, slakkenetende vissen

Bedankt alvast!

Dat kan je zo niet zeggen Friesian.

Allereerst moet je weten welke waterwaarden alle vissen in je aquarium nodig hebben. Het is te hopen dat die een beetje bij elkaar in de buurt liggen, anders zal je water nooit optimaal zijn. Mocht het wel ver uit elkaar liggen (benodigde ph, kh, gh, temperatuur, denk ook aan eventuele garnalen en slakken), dan is het verstandig om te kijken of je een verandering in je bewonersbestand moet aanbrengen denk ik.

Mocht het binnen dezelfde range liggen, dan kan je kijken hoe die waterwaarden zich verhouden tot diezelfde waarden in je kraanwater.

Als dat ver uit elkaar ligt kan je gaan kijken hoe groot het probleem is bij die vissen/andere bewoners. Bij niet alle vissen schijnen waterwaarden even kritiek te liggen. De ene vis is de andere niet.

Als je vissen een lagere kh / gh nodig hebben en/of een lagere ph, dan kan het zinnig zijn om een osmose-apparaat te gaan gebruiken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Er kunnen in jouw geval ook betere oplossingen zijn.

Om dat te beoordelen is meer informatie nodig.
Het gebruik van een osmose-apparaat is best een stap denk ik. Los van de kosten van aanschaf heb je er wekelijks bij de waterwissel ineens extra werk bij.

Wij kiezen er hier voor om vissen te nemen die ongeveer passen bij ons kraanwater. Dat vinden we makkelijker dan ons kraanwater aanpassen op de vissen. Maar die keuze is voor iedereen anders natuurlijk.

Lijkt mij beetje de regel doe niks in je aquarium als je het niet nodig hebt (waterbereider), dus als de toevoeging geen gevolgen/reden heeft voor planten/vissen dan niet toevoegen.

Watervoorbereider is iets die je gebruikt, voor het geval het wel nodig is, zoals een autogordel.
Je gaat duizenden maal rijden maar als je geluk hebt heb je hem nooit nodig.
Maar die 1x dat je hem wel nodig hebt en net niet om hebt kan dodelijke gevolgen hebben.

Maar om on topic te blijven.
Watervoorbereider verhoogt de veiligheid van je water door bepaalde stoffen te binden.
Een (omkeer)osmose apparaat haalt (zo goed als) alle stoffen uit je water, ook de goede.
Deze dien je dan nadien terug toe te voegen of het osmose water te mengen met leidingwater.
Maar daardoor heb je ook weer watervoorbereider nodig.

Het zijn dus 2 totaal verschillende manieren van werken met maar enkele raakpunten.

Alles hangt nu af van wat er bij jou uit de kraan komt en wat je nodig hebt.

Ik heb nu tussendoor het kraanwater getest met de druppeltest.

Dit zijn de waardes.

pH 7
KH 8
GH 8
NH3 0
NO2 0
NO2 0
PO4 0

Vissen
Kardinaal
Boris lohachata
Siamese algeneter
Ancistrus
Corydoras panda
Blauwe spat
En enkele japonica garnalen.

Dit zijn de waardes.

pH 7
KH 8
GH 8
NH3 0
NO2 0
NO2 0
PO4 0

Vissen
Kardinaal
Boris lohachata
Siamese algeneter
Ancistrus
Corydoras panda
Blauwe spat

Heb je opgezocht wat je vissen nodig hebben aan waterwaarden?

Heb je opgezocht wat je vissen nodig hebben aan waterwaarden?
Yep, gisteravond alles opgeschreven.

[SUP]kraanwater [/SUP]
[SUP]pH 7[/SUP]
[SUP]GH 8[/SUP]
[SUP]vissen ............ pH .............. GH[/SUP]
[SUP]Blauwe spat ... 7 - 7.5 .......12 - 16[/SUP]
[SUP]Kardinaaltetra ... 6.5 - 7 ..... 5 - 8[/SUP]
[SUP]Botia lohachata ... 6 - 7 ..... 3 - 6[/SUP]
[SUP]cory panda..... 6.5 - 8 ...... 2 - 12[/SUP]
[SUP]Ottocinclus affinis....6.5 - 7 .... 8 - 12[/SUP]
[SUP]Crossicheillus siamensis.... 6 - 7.5 ..... 8 - 12[/SUP]
[SUP]ancistrus...... 6.6 - 7.5..... 4 - 8[/SUP]
[SUP]Chrossocheillus latius ......6.4 - 7.4....... 4 - 12[/SUP]

[SUP]60 liter aquarium[/SUP]
[SUP]Black Molly.... 6.5 - 8.........10 - 25.[/SUP]
[SUP]Corydoras hastatus.... 6.2 - 7.8 ........ 2 - 20[/SUP]

Dit zijn de waardes.

pH 7
KH 8
GH 8
NH3 0
NO2 0
NO2 0
PO4 0

Vissen
Kardinaal
Boris lohachata
Siamese algeneter
Ancistrus
Corydoras panda
Blauwe spat

Ik ben absoluut geen deskundige op dit gebied, dus ik kijk uit naar wat mensen zeggen dat ik fout concludeer 🙂

Als ik kijk naar je kraanwater, kh 8 en ph 7, dan krijg jij water uit de kraan met een voor planten ideale hoeveelheid co2. Ik ben benieuwd of dat klopt.

Met jouw kraanwater en de door jouw opgezochte waarden voor de vissen zou je met die ph van 7, kh van 8 en gh van 8 gemiddeld best goed zitten. Alleen van mollies heb ik begrepen dat ze, wat zout nodig hebben of harder water.

Je voegt dacht ik co2 toe in je aquarium, wat is in je aquarium de ph? Die zal dan wat lager zijn dan 7? Door de toegevoegde co2?

Als deze waarden kloppen vraag ik me af waarvoor jij een osmose-apparaat wil aanschaffen. Wat wil je daarmee bereiken?

Ik zou het mezelf niet te moeilijk, en wellicht ook te duur, maken. Volgens mij kan je uitstekend je kraanwater gebruiken in je bak. Ik doe dat trouwens ook met vergelijkbare kraanwater waarden waarbij ik mijn pH level op 6.83 gemiddeld heb staan.

Als ik kijk naar je kraanwater, kh 8 en ph 7, dan krijg jij water uit de kraan met een voor planten ideale hoeveelheid co2. Ik ben benieuwd of dat klopt.

Laat ik daar dan misschien een schepje onzin bovenop doen. Als het water in de bak zit dan zal de kh gelijk blijven maar de ph zal zich aanpassen omdat je balans krijgt tussen de co2 in het water en buiten de bak. Ik denk dus dat de ph snel zal stijgen en je op een veel lagere co2 gaat uitkomen.

Laat ik daar dan misschien een schepje onzin bovenop doen. Als het water in de bak zit dan zal de kh gelijk blijven maar de ph zal zich aanpassen omdat je balans krijgt tussen de co2 in het water en buiten de bak. Ik denk dus dat de ph snel zal stijgen en je op een veel lagere co2 gaat uitkomen.
Dat is geen onzin. Maar waarheid.
En dan nog afgezien wat de planten aan co2 opnemen.

Jij bedoelt dat eventueel aanwezige co2 in het water direct uit de kraan snel zal vervliegen, waardoor dit water in de praktijk, zonder toevoeging van co2 op een hogere ph uit zou gaan komen na een bepaalde tijd?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan