Wat is er nieuw

Ingebouwd filter schoonmaken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rohol
  • Startdatum Startdatum
R

Rohol

Guest
Hoi allemaal,

Sinds drie weken hebben wij een Juwel Monolux 60 aquarium met ingebouwd filter. Wij hebben dit aquarium compleet met vissen overgenomen van iemand. Nu zou ik graag het ingebouwde filter eens schoonmaken, omdat ik denk dat dit al lang niet is gebeurd.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het best doe?

Alvast bedankt!

Welkom,Rohol ,op het AF.
Dat ligt eraan.
Lees met vissen!!!
Zo ja,Als hij nog een goeie uitstroom heeft,dan alleen de witte watten in beetje aquawater uitspoelen.

De rest niets aan doen,daar zitten de bacterie in.
Je mag de sponzen OOK in halve emmer AQUAwater onderdompelen,uitknijpen,en terug plaatsen.
Niet onder de kraan,raak je de bacterie alsnog kwijt.
Krijg je wit water.

Welkom!

Je kunt gewoon de sponzen eruit halen en zoals Bertus zegt schoonmaken door ze uit te knijpen.

Deed ik met mijn inbouw filter van juwel ook altijd. Gewoon uitknijpen in een emmer aquarium water en voor de rest niet verder schhonmaken. Wel raad ik aan om dan ook gelijk met een tuinslang ofzo de binnenkant van je filter huis uit te zuigen. Ik heb dit 1x vergeten en toen kon ik opnieuw beginnen met het schoonmaken van mij aquarium. Al de troep die onderin het filterhuis had gelegen kwam met het opstarten van het filter mee omhoog en werd zo weer het aquarium ingeblazen.
Ook al heb je dan het filter huis uitgezogen dan nog raad ik aan iets van een pantykous over de uitsroom van het filter te houden als je deze opstart. Zo vang je eventueel nog wat vuil op wat achtergebleven in in je filter huis.

Dat gebeurd bij mij altijd in ider geval. Nu heb ik een extern filter en ben hier echt tevreden over. Nooit geen vuil meer in het aquarium tijdens verschonen van filter 🙂

Filterhuis uitzuigen???
Gewooon erin laten.

En ,ja,iets over de uitlaat doen.
Maar Niet schoonmaken.

Khoppie zei:
Deed ik met mijn inbouw filter van juwel ook altijd. Gewoon uitknijpen in een emmer aquarium water en voor de rest niet verder schhonmaken. Wel raad ik aan om dan ook gelijk met een tuinslang ofzo de binnenkant van je filter huis uit te zuigen. Ik heb dit 1x vergeten en toen kon ik opnieuw beginnen met het schoonmaken van mij aquarium. Al de troep die onderin het filterhuis had gelegen kwam met het opstarten van het filter mee omhoog en werd zo weer het aquarium ingeblazen.
Ook al heb je dan het filter huis uitgezogen dan nog raad ik aan iets van een pantykous over de uitsroom van het filter te houden als je deze opstart. Zo vang je eventueel nog wat vuil op wat achtergebleven in in je filter huis.

Ja, dat komt mij bekend voor. Gewoon omdat we dat ook hadden. Welliswaar niet de binnenkant uitgezogen, maar wel wanneer we een of twee sponzen hadden uit geknepen in aqua water.
Wanneer het filter weer ingeschakelt wordt, komt er toch een wolk uit... :O
Ik zal mijn vrouw maar een om een ouwe panty vragen... 😉

Ik heb jullie advies opgevolgd en de groene sponzen die erin zitten uitgeknepen en afgespoeld met aquarium water. Er kwam onwijs veel prut uit, dezelfde prut zit nog altijd aan de uitlaat. Dit heb ik deels weggekregen met een tandenstoker. Ook zit het aan de randen van het aquarium en tussen de achterkant van het filter en het glas. Hierover zeggen jullie laten zitten?

Groene haalt nitraat uit het water, Dat hebbben je planten nodig.

randen voorzichtig schoonmaken.

Bij die ingebouwde filter denk ik dat je ook haast niet tussen het filter en je raam in kan komen.
Hier lukte dat niet maar echt vuil heb ik daar dan ook niet waargenomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan