Inheems!

Discussie in 'Inheemse biotopen' gestart door b2-t2, 26 apr 2010.

View Users: View Users
  1. de marte

de marte

Lid geworden:
    24 aug 2013
    Re: Inheems!

Echt een leuke bak dit !

2. TS
    TS
    b2-t2

b2-t2

Lid geworden:
    9 mrt 2010

@ Melvin: Bedankt voor de tip wbt de leds, maar ik laat het voor nu zo. In Artis hebben ze idd een grotere bak en kunnen ze grotere voorwerpen gebruiken. Maar dat doen ze mijns inziens te weinig mee. De bak is vrij karig ingericht...

Die website was mij uiteraard reeds bekend ;) Ik heb zelfs een foto van hem gekocht en in mijn huiskamer hangen.

De reacties van mensen die mijn bak zien zijn wisselend (bak staat in de woonkamer). Sommigen vinden hem briljant en kunstig (tja wat kan ik zeggen... :rolleyes:) , anderen houden meer van tropische vissen (want die hebben kleurtjes). Ligt er helemaal aan wat hun achtergrond is.

Een kreeft zou er misschien wel in kunnen, maar ik ben zelf niet zo'n liefhebber van kreeften en garnalen. Heb ze nog nooit gehad. Vrees dat een kreeft dingen gaat mollen (de vissen met name). Wat ik nog wel leuk zou vinden zijn mosselen! :)

3. MelvinB

MelvinB

Lid geworden:
    6 okt 2009

Mosselen heb ik ook gehad. Zowel de zwanenmossel, zebramossel en korfmossel. De zebramossel en korfmossel hield het bij mij het langst uit doordat ze klein zijn en minder voedsel nodig hebben. Zwanenmossels hebben binnen een dag je volledig aquarium gefilterd en hoe kom je dan weer snel aan geschikt voer? Die leven dus niet lang. Een "vuile" bak is ideaal voor ze.

Qua garnaal heb ik de Europese zoetwatergarnaal gehad (zelf gevangen, maar is ook te koop zo nu en dan). Deden het heel goed en hebben zelfs eitjes gehad. Geen jongen helaas.

4. senne

senne

Lid geworden:
    15 aug 2011

iets speciaals ;)

maar vond hem vroeger met de planten v��l mooier.

en eigenlijk is dat geen natuurlijk biotoop he ...
    als onze grachten er zo uit zien is dat gewoon omdat wij mensen het nodig vinden om alles in de natuur te gaan gooien ...

dus ik vind het niet lelijk maar ik vond het vroeger v��l mooier en natuurijker ;)

5. Mascha

Mascha

Lid geworden:
    3 apr 2015

Heel origineel. Echt heel leuk dit!

6. Cidaan

Cidaan

Lid geworden:
    16 sep 2011

Verder nog iets veranderd of toegevoegd? Jon.

7. Dordrecht

Dordrecht

Lid geworden:
    25 mei 2015

Volledig mee eens!!!!!! :thumbs:

nog nooit zoiets gezien en inderdaad iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil. :thumbs:

8. Rikkert

Rikkert

Lid geworden:
    6 mei 2012

Ben ook wel benieuwd naar eventuele vorderingen in de bak.

9. BlackTurtle

BlackTurtle

Lid geworden:
    31 aug 2015

Geven die blikjes en de fiets geen schadelijke stoffen af?

10. Coulibaly

Coulibaly

Lid geworden:
    29 okt 2015

Verboden vissen in je bak zetten, metalen en mogelijk zware metalen in je bak zwieren...

En de meeste maar roepen dat het schattig en prachtig is.

Nou ik vind illegaal bezig zijn en dieren mishandelen niet zo wow.

11. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Ik moet toegeven dat ik ook geen metalen zomaar in mn bak zou doen maar ieder is daar verder natuurlijk vrij in.
    Smaken verschillen, maar metalen kunnen roesten en dat zou dus niet mijn voorkeur hebben ;)
    Maar ja dit is geen Hollandse plantenbak zie ik na enig lezen ;)

12. Coulibaly

Coulibaly

Lid geworden:
    29 okt 2015

Dat is zo. Al kapt ie er salpeterzuur bij. Dat is zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid. Maar laten we dan wel een kat een kat noemen en het ook hebben over dierenmishandeling.

Hij brengt zijn 'roest project' in de openbaarheid, dan moet ie maar kunnen verdragen dat het onderhevig kan zijn aan kritiek.

13. Coulibaly

Coulibaly

Lid geworden:
    29 okt 2015

En nog iets, ja ik begin op dreef te komen, die dieren terug uitzetten is ook al niet erg bijster slim.

Die hebben enerzijds niet geleerd om te jagen, ja die moeten dat leren, en anderzijds hebben ze niet geleerd zich af te schermen voor predators.

Veel overlevingskansen hebben ze dus niet. Dat het regelmatig wel lukt, doet daar geen afbreuk aan.

Bovendien neem je een risico met alle vissen in dat biotoop te verdelgen. Een aquarium is niet het echte leven, het is een surrogaat van de werkelijkheid. Dat houdt ook in dat je ongewild allerlei ziekten kan kweken, waar het visje in de bak niet noodzakelijk aan sterft, maar wel drager kan zijn en de populatie in de plas, beek of rivier gevoelig kan gaan uitdunnen wanneer je het visje los laat in die omgeving.

Sorry, de mensen laten zich wat verblinden en vangen door de cool-factor van het project, maar staan geen seconde stil bij de mogelijke consequenties.

14. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011

Beheer heeft dit topic toegestaan.
    Ga jij nu de moraalridder uithangen en op hun stoel zitten?

15. Rikkert

Rikkert

Lid geworden:
    6 mei 2012

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar ik zie zo snel nergens staan dat hij de vissen uiteindelijk gaat uitzetten. Ook heb ik nergens gelezen dat de blankvoorntjes die in de bak zwemmen gevangen zijn. Veel inheemse soorten zijn ook gewoon in de handel te krijgen. Maar misschien lees ik niet goed, mijn excuses voor het geval dat zo zou zijn.

16. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006

Kijk wat beheer vertelde in 14-05-2012 op pagina 6.
    Dit wil niet zeggen dat andere leden niet hun gedachten hierover mogen/kunnen zeggen, daar dient tenslotte een forum voor.
    Bijkomend, ik heb liever tekst die onderbouwd is(zoals Coulibaly nu gedaan heeft)dan een nietszeggende zin zoals bv. "je mag dit niet"
    Voor de rest hoop ik(in het belang van het forum)dat jullie misschien voor de lieve vrede eventjes elkaar met rust laat?

Beste mensen.

Als beheer hebben het volgende standpunt
    bron

Wel is het zo dat de discussie niet ten koste mag gaan van het topic. Ik zou dan reacties als "dat mag gewoon niet" liever niet zien in dit topic. Kritiek op het houden van vissen mag, maar wees dan inhoudelijk zodat de topic starter en de rest van het forum er ook nog iets aan hebben.

Marcel

17. Coulibaly

Coulibaly

Lid geworden:
    29 okt 2015

Hij heeft zijn snoekjes niet gekocht en echt wel vrij gelaten hoor.

Alsook andere vissen.

18. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006

Hoi Peter :)

Ivm de post in 2012, toen was ik ook nog bij het beheer, stond toen achter die post en staat er vandaag(nu ik uit beheer ben) nog altijd achter.

19. Coulibaly

Coulibaly

Lid geworden:
    29 okt 2015

Dat snap ik. Ik vind ook dat je zoiets moeten tonen. Je leert soms meer uit hoe het niet moet, dan uit hoe het wel moet.

20. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003

Beste leden,
    Gelet op het verloop van dit topic hebben wij gemeend deze te moeten opschonen. Een ieder mag een mening hebben en deze verwoorden en verdedigen, maar heb wel respect voor elkaar en voor elkaars mening.
    Wij rekenen op jullie medewerking.

21. Zap

Zap

Lid geworden:
    27 aug 2015

Grappige bak :thumbs:

22. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Zoiets zie je zeker niet iedere dag voorbij komen :)

23. Coulibaly

Coulibaly

Lid geworden:
    29 okt 2015

Origineel is het wel. Wel opletten voor de poetsploeg die denkt dat het een restant is van een uit de hand gelopen feestje (is onlangs gebeurd met echte 'kunst').

Sommige dierentuinen doen iets gelijkaardigs. Maar de voorwerpen zijn wel onschadelijk voor de vissen en planten. Veelal zijn die nagebouwd in niet-giftige kunststof of bewerkt met een bepaalde coating.

Zoals het er nu bij ligt is het vragen om problemen. Visjes zullen eerder snel sterven, eventueel nageslacht zal abnormaal veel afwijkingen hebben. Door de roest heeft ie ook veel kans op blauwalg.

24. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Zal dit topic eens een beetje oprakelen!! @b2-t2: Hoe gaat het nu met je grachten biotoop bak?? Ik vind nog steeds, dat dit een van de best gereproduceerde biotoop aqua's is die je hier op forum kunt tegenkomen.
    Al jaren veel rondgezworven aan de Maasoevers en neem van mij aan dat je daar veel ergere dingen tegenkomt, dan de spulletjes die de TS in zijn bak heeft gezet.
    Anderzijds is ijzerroest gewoon een mineraal welk in elk water nodig is en ook daarin voorkomt. Alle andere dingen die in deze bak liggen, liggen er met tonnen tegelijk in allerlei waterwegen, en ja , daar zwemmen vissen en andere dieren gewoon tussendoor. Goed of slecht wie zal het zeggen? Inzichten die nu worden gekoesterd, kunnen binnen korte tijd , zomaar omslaan naar een 180* ander kijk op de dingen. Zo zit de mensheid en ook de wetenschap nu eenmaal in elkaar. Hoop dat de bak nog steeds bestaat en een foto update, zou ik zomaar toejuichen!