Wat is er nieuw

Inkbird een plaatsing verwarming

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,319
Leeftijd
47
Hallo Allemaal,

Deze week waren we een nach blijven slapen bij vrienden die verder weg woonden. We hebben het lekker laat gemaakt.
Ergens rond middernacht kreeg ik op mijn telefoon een berichtje van de Inkbird dat er een "continuous heating error" was. De verwarming was 6 uur zonder onderbreking aan geweest.
Ik controleerde de temperatuur en zag dat die eigenlijk alleen maar daalde. Eerst dacht ik dat de verwarming stuk was, maar het bleek dat hij het gewoon niet kon bijhouden. Uiteindelijk stabiliseerde de temperatuur in de bak op 23 graden. Gelukkig nog net genoeg voor de kardinalen.
De oorzaak was dat we bij vertrek de verwarming in de woonkamer laag gezet hebben. Toen we thuis kwamen was het er 15 graden.

Dat zette mij aan het denken. Is die verwarming dan wel toereikend? Ik ben eens gaan snuffelen op internet. Daar las ik dat 1 Watt per liter water prima is en je in sommige gevallen zelfs toe kunt met 0.5 Watt per liter. Onze bak is bruto 180L en we gebruiken de meegeleverde 200W verwarming. Was men dan met die 1W per liter wat te optimistisch? Of is er nog iets anders aan de hand.
Een echt groot probleem is het niet. Normaal wordt het niet zo koud bij ons, maar het zet je toch aan het denken.

De opstelling is als volgt.
De bak is een Aquatlantis Volga 180. Er zit een kap op. Die is van dun plastic. De isolatie zal dus niet fantastisch zijn, maar beter dan zonder kap.
Rechts bovenin heb ik de spraybar van het filter. Die spuit het water naar links.
De sensoren van de Inkbird zitten naast de spraybar. De verwarming hangt links bovenin. Er zit dus de maximale afstand tussen de verwarming en de meting.

Kan het zijn dat de circulatie bij de verwarming gewoon onvoldoende is? De verwarming heeft ook een eigen thermostaat. Het zou kunnen dat die ook afgeschakeld is. Ik heb hem nu maar een paar graden hoger gezet voor de zekerheid.
Zou het misschien beter zijn om de verwarming onder de spraybar te plaatsen? Het verwarmde water krijgt dan door de spraybar nog een duwtje. Het enige is dat ik denk dat de verwarming dan niet met zijn instelknop boven het water uit kan steken. Ik weet niet of dat kan bij deze. Hij hoort eigenlijk in de Biobox, het binnenfilter van Aquatlantis. Daar kan hij waarschijnlijk alleen met de knop boven water. En waar plaats ik dan de sensoren? Als er inderdaad een dood hoekje in de circulatie zit dan lijkt het me niet handig om de sensoren daarin te hangen.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
 
isoleren.

Vorig jaar had mijn 600L bak+sump moeite om met 200W een 4 graden verschil bij te warmen en bleef de verwarming bijna continu aan en zakte soms onde de ingestelde waarde.
Hierdoor was ik verplicht om de woonkamer op 17C te houden voor de 21C die ik toen wilde behouden.

Dit jaar mijn bak geisoleerd en kan met 300W mijn sluierbak op 9 graden verschil nog verwarmen.
Sterker nog, de 3.95kWh op 1 dag is inclusief 0.95kWh(pomp en licht).

dus 3kWh/0.3kW= 10uur verwarmen op 24 uur=41% belasting van de verwarming.

let wel: 3kWh/24H=.125kWh dus 125W continu op 600L waarvan de sump ongeisoleerd op de betonnen vloer staat.

En in de zomer wil ik het tegenovergestelde doen door de pomp niet onder water te hebben dus minder warmte afgifte.

mvg, Erik
 

Bijlagen

  • DSC03742.JPG
    DSC03742.JPG
    126.9 KB · Weergaven: 81
  • DSC03737.JPG
    DSC03737.JPG
    83.9 KB · Weergaven: 73
  • DSC03703.JPG
    DSC03703.JPG
    154.8 KB · Weergaven: 75
  • DSC03689.JPG
    DSC03689.JPG
    186.7 KB · Weergaven: 83
  • DSC03646.JPG
    DSC03646.JPG
    294.3 KB · Weergaven: 82
Hmm. Mijn 200w kan dus ca 7 graden verschil realiseren bij ca 180 l. Jij kon met dezelfde 200w 4 graden realiseren bij 600l. Nu denk ik dat je eerder oppervlakte van de ramen moet vergelijken dan de inhoud. Wat zijn de afmetingen van jouw bak en sump?
 
Ik vond in jouw andere topic de afmetingen van jouw bak. Dat komt neer op 460 dm2. Die van mij heeft ca 190dm2. Als ik je sump even niet meetellen dan denk ik dat het vergelijkbaar is. Die van jou presteerde voor isoleren al iets beter, maar misschien had ik de bodem en kap niet of anders moeten meenemen bij de berekening.
Mijn voorlopige conclusie is dat de 1w per liter wel wat optimistisch is.
Helaas zijn de 250w en 300w verwarmers langer dan de 40cm die mijn bak hoog is. Dus dat zou wel wat gedoe geven.
 
Ik vond in jouw andere topic de afmetingen van jouw bak. Dat komt neer op 460 dm2. Die van mij heeft ca 190dm2. Als ik je sump even niet meetellen dan denk ik dat het vergelijkbaar is. Die van jou presteerde voor isoleren al iets beter, maar misschien had ik de bodem en kap niet of anders moeten meenemen bij de berekening.
Mijn voorlopige conclusie is dat de 1w per liter wel wat optimistisch is.
Helaas zijn de 250w en 300w verwarmers langer dan de 40cm die mijn bak hoog is. Dus dat zou wel wat gedoe geven.
Ik begrijp dat je een Inkbird hebt? Dan kan je toch een verwarmingselement aanschaffen waarin een thermostaat overbodig is? Die dingen in bijvoorbeeld titanium beschikbaar een kunnen dan vaak ook nog onder water. Hieronder een voorbeeld waarvan ik overigens niet gekeken heb of deze geschikt is voor onder water. Maar ook die zijn er. Overigens bij tante Ali zijn ze aanzienlijk goedkoper verkrijgbaar. Even googelen.

https://www.conrad.nl/nl/p/schego-5...rgelijkers&utm_campaign=feed&utm_term=1244451
 
Ja, inderdaad. Die zijn ook veel korter dan die met thermostaat.
Zit er wel iets van een beveiliging op, of kunnen ze echt heet worden als ze door een of andere fout continu aan zijn?
 
Ja, inderdaad. Die zijn ook veel korter dan die met thermostaat.
Zit er wel iets van een beveiliging op, of kunnen ze echt heet worden als ze door een of andere fout continu aan zijn?
Jouw Inkbird heeft toch een voeler die meet of iets te heet wordt en je waarschuwd? Je kunt niet uitgaan dat er nooit iets fout kan gaan. Zelf heb ik een aquarium computer gebouwd met allerlei beveiligingen erin. Knipperende lampjes en zoemers. Bij mij nam iemand de verzorging eens over en negeerde alle uitingen van wat er toevalligerwijs op dat moment fout ging.... Met grote gevolgen. Dat heeft mij geleerd, er kan altijd iets fout gaan! Je kan nooit zeker zijn van alles. Zo heb ik ook afgeleerd, een ander voorbeeld, om alles in appjes te willen. Wanneer ik elders ben en er gaat iets fout bederft het een avond en ik kan er, omdat ik er niet bij ben, toch niets aan doen.
 
Ik vond in jouw andere topic de afmetingen van jouw bak. Dat komt neer op 460 dm2. Die van mij heeft ca 190dm2. Als ik je sump even niet meetellen dan denk ik dat het vergelijkbaar is. Die van jou presteerde voor isoleren al iets beter, maar misschien had ik de bodem en kap niet of anders moeten meenemen bij de berekening.
Mijn voorlopige conclusie is dat de 1w per liter wel wat optimistisch is.
Helaas zijn de 250w en 300w verwarmers langer dan de 40cm die mijn bak hoog is. Dus dat zou wel wat gedoe geven.

200W op 190dm2 vertaalt voor jouw verbruik op mijn oppervlak naar 484W op 460dm2 terwijl ik 125W verbruik.
Naar mijn mening zit ik op 125W/484Wx100=26% van jouw verbruik.
Bij mij thuis noem ik dit niet iets beter hoor😆

die 200W voor jouw is continu omdat je bak niet op temperatuur bleef. bij mij staat hij niet permanent aan dus kom ik op een gemiddelde van 125W.
Een 150W verwarming zou voor mij toeteikend zijn met iets buffer. echter 2x460dm2 op 300W zou bij mij ook nog werken toch?

btw, een 200W element is natuurlijk hetzelfde als 2x100W dus "past niet" past wel.
2x200W is net als dubbelle pompen of dubbelle filteratie een extra fail safe. Zet 1 element op 26C en de andere op 28C op geen overlappende hysterie te hebben anders blijven ze schakelen en werkt de afslag niet correct. Dan met een splitter in je inkbird.
Mocht je inkbird niet afslaan werken je elementen wel.
Met een extra identiek element is je probleem voor de vissen in ieder geval opgelost en een goedkope oplossing.
Het isoleren is ook niet echt duur maar je moet er wat moeite voor doen. knutselen heet dit. Noppenfolie ertegen tapen kan ook nog eens verrassend goed werken. Hier heb ik niet voor gekozen omdat ik als basis een open aquarium wil behouden als de temperaturen weer wat vriendelijker worden.


Link in een ouder draadje werkt niet meer. De calculator was heel precies en kon je uitrekenen glass tov acryl, oppervlak, dikte, volume temperatuurverschillen etc.
https://aquaforum.nl/threads/aquarium-heater-calculator-wel-correct.159515/Wellicht kan je iets vergelijkbaars vinden.

succes! Erik
 
Laatst bewerkt:
Nog even een reminder....

200W/1000x24uur is 4.8kWh per dag. Bij eneco 4.8x 0,69euro=3.31euro per dag, 100 euro per maand.
Echter de verwarmingskosten van de ruimte zelf is veel duurder dus op je energie rekening ben je met je totaalverbruik echt veel goedkoper uit.
Als de kamertemperatuur ophoog gaat wordt je aquariumverbruik dus ook lager, echter je totaalverbruik aanzienlijk hoger.

mvg, Erik
 
200W op 190dm2 vertaalt voor jouw verbruik op mijn oppervlak naar 484W op 460dm2 terwijl ik 125W verbruik.
Naar mijn mening zit ik op 125W/484Wx100=26% van jouw verbruik.
Bij mij thuis noem ik dit niet iets beter hoor😆
Waarschijnlijk gaat die 26% uit van jouw nieuwe situatie met de isolatie. Je gaf aan eerder ongeveer 4 graden verschil te kunnen bereiken. In die situatie zou je dus ook vol continu 200w leveren.
Jouw oppervlak is iets meer dan dubbel en je kon ongeveer 4 graden verschil bereiken. Ik 7, dus bijna het dubbele bij de helft van het oppervlak. Het verschil is dus kleiner.
Mogelijk isoleert jouw kap beter. En je glas is dikker, dus dat zal ook wel schelen. Hoe dan ook het verschil tussen jou zonder isolatie en mij is geen factoren, dus ik ga ervan uit dat de verwarming gewoon doet wat hij moet doen en het vermogen gewoon te klein is om zo een groot verschil te realiseren.
Isoleren is inderdaad wel een optie, maar meestal wordt die ruimte gewoon verwarmd omdat we erin verblijven. Ik wil allen ook nog eens met een goed gevoel op vakantie. De elektra kosten gaan dan inderdaad omhoog, maar dat weegt niet op tegen de bespaarde stookkosten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan