Wat is er nieuw

inkbird ITC306A versus bodemverwarming

snafu

New member
Lid geworden
25 augustus 2020
Berichten
1
Leeftijd
66
Heeft iemand kennis van het instellen van een inkbird temperatuur controller. Er zit een Engelse gebruikers handleiding bij, maar op internet kan ik ook een Nederlandse vinden van een iets ander type, maar snap er nog geen jota van.
Ik heb bodemverwarming van OASE ( twee stuks ) daar zit geen temperatuur controller bij. Ik dacht slim te zijn en een Inkbird temperatuur controller te kopen zodat de bodemverwarming ook instelbar is en niet continu aanstaat, waardoor de bodem mogelijk te warm word. De inkbird heeft twee contactdozen. Dat komt mooi uit dacht ik, daar kunnen dan mooi de twee stekkers van de bodem verwarming in. Nu denk ik te lezen dat er een voor verwarmen is en een voor koelen. Ik heb dan wel geen koeler, maar heb het tweede verwarming draadje aangesloten op de koelercontactdoos. Ik heb de temperatuur ingesteld en in de app de T1 op 24 ° en T2 op 24.3 ° Ik heb de continus heating time op 0 gezet. Ik zie op de app wel dat de verwarming regelmatig aangaat, maar kan niet controleren of nu beide bodemverwarming draadjes in gebruik zijn. Ze zitten namelijk in de bodem. Als ik nu "logisch"denk dan heb ik het idee dat er telkens maar een aan gaat. T1 verwarmt tot 24 ° waarna de T2 aanslaat en dat deel verwarmt tot 24.3 ° Dus word telkens maar de helft van de bodem op de ingestelde temperatuur gebracht. Is het juist wat ik denk ? doe ik iets verkeerd ? kan het anders ? gaan ze eigenlijk wel beide aan ? kan dit apparaat überhaupt doen wat ik wil (beide bodemverwarming draadjes gelijktijdig de bodem op 24 ° houden) Misschien kan iemand mij hier bij helpen.
 

Bijlagen

  • 71ywLC95BFL._SX522_.jpg
    71ywLC95BFL._SX522_.jpg
    25.9 KB · Weergaven: 71
Hoi, zou je de bodemverwarming ook met een tijdklok op de door jouw gewenste temperatuur kunnen houden.
Bv 15 min. aan en 15 uit en alles wat ermee mogelijk is, s'winters 30 aan en 15 uit en in de zomer andersom😀
 
Een koelmodus werkt precies omgekeerd aan een verwarm modus.

De verwarming gaat aan bij (setpoint -0,3) en uit bij (setpoint)
De koeling gaat aan bij (setpoint2 + 0,3) en uit bij (setpoint2)

Jij hebt een dual heater controller.

En daarmee kun je in 2 stappen verwarmen.
Als het kouder is gaat deze verwarmen tot de laagste waarde. Dan gaat de continue heat time in.
Daarna gaat de de controller pas uit als de 2e setpoint bereikt is.

Als de continue heat time is verstreken, maar setpoint2 in nooit bereikt, dan krijg je foutmelding.

Dus controller gaat aan tot (setpoint1) dan (continuous heat time) tot (setpoint2) dan uit.

Is meer een controller voor het brouwen van bier.


Manual:
 
Ik heb dit ding ook. Dit type heeft geen koelfunctie, dat heeft alleen de 308.
 
Zover ik begrepen heb is die continuous heating time voor een alarmering. Als de verwarming langer dan die tijd aan is en de afschakeltemperatuur is nog steeds niet bereikt dan gaat er een alarm af. Gedachte erachter is dat de verwarming dan blijkbaar niet goed werkt. Beide contactdozen doen hetzelfde.
 
Ik stof even een oud topic af in plaats van een nieuwe te openen;

Situatie, ik heb een 200x60x60 met een inkbird 308 met een 500 watt aqua medic titanium heater, en heb nu een nieuw 2e aquarium met daarin een eheim thermopreset. Ik zit eraan te denken om de 308 naar het nieuwe aquarium te verplaatsen en voor de grote een 306A Wifi te kopen. Voordeel is dat deze 2 sensoren heeft ipv 1, en hoewel ik alles aansluiten en bijhouden via de telefoon een beetje overdreven vind, is het toch ook wel een prettig idee om notificatie te krijgen wanneer er iets aan de hand is.

Mijn vraag is, doe ik er beter aan een tweede titanium heater voor ons grote aquarium aan te schaffen, of beter iets als een eheim 400 watt met ingebouwde thermostaat? Ik maak mezelf met een tweede titanium zonder thermostaat volledig afhankelijk van de werking van de inkbird. Maar de inkbird geeft alleen maar stroom aan de heater wanneer de inkbird het te koud vindt, dus heeft een heater met eigen thermostaat dan wel zin? Of doe ik dan de Eheim beter buiten de inkbird om? Maar dan heeft de inkbird geen invloed op de Eheim wanneer deze op hol slaat en het water naar 80 graden brengt. Op welke manier bouw ik hiermee de meeste veiligheid in voor onze visjes?
 
Als je de inkbird icm een thermostaat verwarmer gebruikt. Dan dient de inkbird alleen als extra veiligheid bij oververhitting.
Dus je thermostaat (preset) staat vast op 25 graden. Deze regelt dus de bak op 25 graden.
De inbird zet je dan op 26 graden.
Als de thermostaat niet uit gaat bij 25 graden, dan zal bij 26 graden de inkbird uitschakelen.

Andersom kan ook. Dan zet je de inkbird op 24 graden. En dan zal deze uitschakelen bij 24 graden.
En als de inkbird stuk is, dan mag je hopen dat de preset op 25 graden uit gaat.
Maar die laatste combi werkt slecht. Omdat als de inkbird wil verwarmen, de preset thermostaat toch vaak uit gaat, omdat het warmer is rond de verwarmer.

Het beste is om toch gewoon een verwarmer zonder thermostaat aan te sluiten.
Dat een inkbird blijft hangen, heb ik nog niet gelezen.
 
Als je de inkbird icm een thermostaat verwarmer gebruikt. Dan dient de inkbird alleen als extra veiligheid bij oververhitting.
Dus je thermostaat (preset) staat vast op 25 graden. Deze regelt dus de bak op 25 graden.
De inbird zet je dan op 26 graden.
Als de thermostaat niet uit gaat bij 25 graden, dan zal bij 26 graden de inkbird uitschakelen.

Andersom kan ook. Dan zet je de inkbird op 24 graden. En dan zal deze uitschakelen bij 24 graden.
En als de inkbird stuk is, dan mag je hopen dat de preset op 25 graden uit gaat.
Maar die laatste combi werkt slecht. Omdat als de inkbird wil verwarmen, de preset thermostaat toch vaak uit gaat, omdat het warmer is rond de verwarmer.

Het beste is om toch gewoon een verwarmer zonder thermostaat aan te sluiten.
Dat een inkbird blijft hangen, heb ik nog niet gelezen.

Oke helder, thnx! 🙂
Nog een ander vraagje, onze heaters hebben nog niet aangestaan ivm temperatuur in het huis, maar hoe heet worden die titanium staven? Zou daar niet iets omheen moeten ter bescherming van vissen die er tegenaan zwemmen of
zich eraan zuigen?
 
Oke helder, thnx! 🙂
Nog een ander vraagje, onze heaters hebben nog niet aangestaan ivm temperatuur in het huis, maar hoe heet worden die titanium staven? Zou daar niet iets omheen moeten ter bescherming van vissen die er tegenaan zwemmen of
zich eraan zuigen?
Die worden door het water gekoeld. Dus worden hooguit paar graden warmer dan het water.
Je voelt ze pas warmer worden, als je ze vasthoud. Want daar heb je dan geen afgifte.
Voel je daarna op een andere plek, is het niet warm.
Een vis die daar aan vast zuigt, laat vanzelf los, als de verwarmer te warm wordt. Omdat waar deze vis zich vastzuigt geen waterkoeling is.
Maar ik heb zelf nooit gevoeld, dat deze echt warm wordt.
 
Die worden door het water gekoeld. Dus worden hooguit paar graden warmer dan het water.
Je voelt ze pas warmer worden, als je ze vasthoud. Want daar heb je dan geen afgifte.
Voel je daarna op een andere plek, is het niet warm.
Een vis die daar aan vast zuigt, laat vanzelf los, als de verwarmer te warm wordt. Omdat waar deze vis zich vastzuigt geen waterkoeling is.
Maar ik heb zelf nooit gevoeld, dat deze echt warm wordt.

Top, thnx!
En nu ik toch aan het vragen ben 😇 weet jij toevallig wat de inkbird doet als de stroom er tijdelijk af is, bv met stroomuitval of wanneer de meterkast er even genoeg van heeft, gaat de inkbird daarna terug naar hoe deze ingesteld was, of terug naar fabrieksinstellingen?
 
Dat een inkbird blijft hangen, heb ik nog niet gelezen.
In theorie is het mogelijk. Het relais blijft dan plakken. bijvoorbeeld doordat het vastgelast wordt als gevolg van vonken bij het schakelen. Het komt echter zeer zelden voor. En als dat gebeurt heb je nog wel het temperatuuralarm.

nu ik toch aan het vragen ben 😇 weet jij toevallig wat de inkbird doet als de stroom er tijdelijk af is, bv met stroomuitval of wanneer de meterkast er even genoeg van heeft, gaat de inkbird daarna terug naar hoe deze ingesteld was, of terug naar fabrieksinstellingen?
De instellingen zitten in een vast geheugen. Als de spanning weer terugkomt zal hij zijn werk gewoon hervatten. Ik trek de stekker er bij elke waterwissel uit. Gaat daarna altijd goed.
 
In theorie is het mogelijk. Het relais blijft dan plakken. bijvoorbeeld doordat het vastgelast wordt als gevolg van vonken bij het schakelen. Het komt echter zeer zelden voor. En als dat gebeurt heb je nog wel het temperatuuralarm.


De instellingen zitten in een vast geheugen. Als de spanning weer terugkomt zal hij zijn werk gewoon hervatten. Ik trek de stekker er bij elke waterwissel uit. Gaat daarna altijd goed.

Ik geloof dat deze 306 zelfs dubbele relais heeft, dus hij zou wel wat moeten kunnen hebben, alleen stroomuitval zou dan nog echt een issue moeten zijn, dan doet zo'n alarm het ook niet meer neem ik aan. Wellicht dat de app wel melding geeft wanneer de stroom uitvalt of de unit geen respons meer geeft of zo. Ik geloof niet dat ik dan nog veel meer veiligheid kan inbouwen dan dit, behalve een noodaggregaat maar dat gaat wel heel ver 🤣
Goed om te weten van de instellingen, thnx!
 
Ik geloof dat deze 306 zelfs dubbele relais heeft, dus hij zou wel wat moeten kunnen hebben, alleen stroomuitval zou dan nog echt een issue moeten zijn, dan doet zo'n alarm het ook niet meer neem ik aan. Wellicht dat de app wel melding geeft wanneer de stroom uitvalt of de unit geen respons meer geeft of zo. Ik geloof niet dat ik dan nog veel meer veiligheid kan inbouwen dan dit, behalve een noodaggregaat maar dat gaat wel heel ver 🤣
Goed om te weten van de instellingen, thnx!
Nee, stroomuitval wordt niet gemeld. De app zou inderdaad kunnen melden dat de inkbirdniet bereikbaar is, maar dat doet hij niet. Volgens mij zit je er ook niet op te wachten dat elke keer als de netwerkverbinding even wegvalt je een melding krijgt. Dat gebeurt vaker dan je denkt.
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: het is hier warm en benauwd, gisteren was het weer. Maar ja toen voelde ik me ook beter, dus dat...
      Terug
      Bovenaan