Inline co2


Preghter

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2021
Berichten
83
Leeftijd
38
Beste allemaal, ik heb sinds 1 week een shallow aquarium staan 100x40x30.
Zit dus midden in de opstartfase, inmiddels is de bak lekker beplant en wacht ik nog op de laatste levering planten
Nu blijft mijn dropchecker donkergroen terwijl ik inmiddels al 150 bellen per minuut geef.
Mijn filter is een oase biomaster thermo 600
Op mijn retour één atomizer waar ik mijn co2 toedien.
Wat doe ik fout of wat moet ik anders doen om mijn dropchecker mooi op kleur te krijgen.
Mochten jullie meer info willen om mij advies te geven dan hoor ik dat graag.

P.s. in mij oude bak 60x30x30 gaf ik 60 bellen per minuut en was mijn co2 perfect.
 
Ik vermoed door de maat van je bak. Eer de CO2 het eind van je bak bereikt heeft is het al lang uit het water ontsnapt.
Oplossing zou kunnen zijn om de stroming zou diep mogelijk over de bodem te laten gaan, misschien met een Violet lily. Daarbij de CO2 net zolang opvoeren tot de checker groen is en blijft.

Hoeveel ppm CO2 wil je hebben in je bak?
 
Ik vermoed door de maat van je bak. Eer de CO2 het eind van je bak bereikt heeft is het al lang uit het water ontsnapt.
Oplossing zou kunnen zijn om de stroming zou diep mogelijk over de bodem te laten gaan, misschien met een Violet lily. Daarbij de CO2 net zolang opvoeren tot de checker groen is en blijft.

Hoeveel ppm CO2 wil je hebben in je bak?
Is het niet zo dat bijna alle co2 oplost in het water op deze manier?

Hoeveel ppm weet ik eerlijk gezegd niet , ik heb dit in het verleden altijd gebaseerd op m’n dropchecker. Zal het helpen wanneer ik de atomizer op aanvoer zet? Ik ga mij even verdiepen in de soorten Lily pipes en ppm’s
 
het verschil tussen opgeloste CO2 en niet/slecht opgeloste CO2 is verwaarloosbaar als het gaat om diffusie. Het is een gas en wil zo snel mogelijk je bak uit.\
Ik ga mij even verdiepen in de soorten Lily pipes en ppm’s
goed plan :thumbs:
 
het verschil tussen opgeloste CO2 en niet/slecht opgeloste CO2 is verwaarloosbaar als het gaat om diffusie. Het is een gas en wil zo snel mogelijk je bak uit.\

goed plan :thumbs:
De violet Lily kan ik niet over vinden. Heeft u een link?
 
het verschil tussen opgeloste CO2 en niet/slecht opgeloste CO2 is verwaarloosbaar als het gaat om diffusie. Het is een gas en wil zo snel mogelijk je bak uit.\

goed plan :thumbs:
De violet Lily kan ik niet over vinden. Heeft u een link?
Ik vermoed door de maat van je bak. Eer de CO2 het eind van je bak bereikt heeft is het al lang uit het water ontsnapt.
Oplossing zou kunnen zijn om de stroming zou diep mogelijk over de bodem te laten gaan, misschien met een Violet lily. Daarbij de CO2 net zolang opvoeren tot de checker groen is en blijft.

Hoeveel ppm CO2 wil je hebben in je bak?
ik lees dat ze adviseren om tussen de 15 & 30 te gaan zitten. Maar dit verschilt natuurlijk per bak, afhankelijk van je planten en hoeveelheid planten etc. Is de dropchecker hier geen goede indicator voor?

Wat zou u advies hier in zijn? Oude bak draaide eet goed hierop, icm met de waterwaardes uiteraard. Dit hield ik nauwkeurig bij.

Tips welkom. Uiteraard eerst co2 hoer en in balans krijgen, over 2,5 week mogen de vissen erik dus kan nog even experimenteren.
 
Ik hou meestal een lichtgroene kleur aan.
 
Ja dan zul je verlies van co2 hebben zoals Corne al aangeeft denk ik want ik gebruikte voorheen 150 bellen op een meterbak met 180 liter en dan liep de ph rap terug van 8 naar 6.9.
Dan gebruikte ik een flipper moet ik erbij zeggen destijds.
 
De violet Lily kan ik niet over vinden. Heeft u een link?
planted-box.com heeft ze volgens mij. Wellicht zijn de metalen Jet pipes ookwel een oplossing.

Wat zou u advies hier in zijn?
Wegens het vele verlies zou ik hoger in de CO2 gaan zitten. Bellen per minuut word ontelbaar dus gewoon afgaan van de kleur van de dropchecker.
Lichtgroen, op een plaats waar je het minste stroming hebt.
 
Beste allemaal, ik heb sinds 1 week een shallow aquarium staan 100x40x30.
Zit dus midden in de opstartfase, inmiddels is de bak lekker beplant en wacht ik nog op de laatste levering planten
Nu blijft mijn dropchecker donkergroen terwijl ik inmiddels al 150 bellen per minuut geef.
Mijn filter is een oase biomaster thermo 600
Op mijn retour één atomizer waar ik mijn co2 toedien.
Wat doe ik fout of wat moet ik anders doen om mijn dropchecker mooi op kleur te krijgen.
Mochten jullie meer info willen om mij advies te geven dan hoor ik dat graag.

P.s. in mij oude bak 60x30x30 gaf ik 60 bellen per minuut en was mijn co2 perfect.
Op een bak van dit formaat zou ik kiezen voor een betere verdeling. En dit kan door een spraybar over de gehele achterwand. Deze breng je aan vlak onder het water oppervlak met de gaatjes zo'n 30 graden naar beneden en naar de voorruit gericht. Door de korte overbrugging wordt er een krachtige kaatsing mogelijk gemaakt met de voorruit waardoor je stroming naar onder gedrukt wordt en over de bodem, normaal een moeilijk bereikbare plek, terug keert naar achter waar ze weer naar boven komt voor de volgende duw. Zo creëer je een spiraalvormige beweging richting je aanzuiging. Als eerder geschreven meen ik dat zo een betere verdeling van je filter instroom naar de bak en daarmee ook een goede verdeling van je CO2 die elke plek in je aquarium bereikt.
 
planted-box.com heeft ze volgens mij. Wellicht zijn de metalen Jet pipes ookwel een oplossing.


Wegens het vele verlies zou ik hoger in de CO2 gaan zitten. Bellen per minuut word ontelbaar dus gewoon afgaan van de kleur van de dropchecker.
Lichtgroen, op een plaats waar je het minste stroming hebt.
Ja dank. Ik denk dat is sowieso wel wat xtra stroming rond mijn bodem kan gebruiken. Ik heb nu de positie veranderd van mijn uitstroom, kijken of dat iets doet anders stap ik over naar een andere soort Lily pipe.

Blijf het toch bijzonder vinden dat je met een Lily pipe zoveel co2 verlies hebt.
 
Op een bak van dit formaat zou ik kiezen voor een betere verdeling. En dit kan door een spraybar over de gehele achterwand. Deze breng je aan vlak onder het water oppervlak met de gaatjes zo'n 30 graden naar beneden en naar de voorruit gericht. Door de korte overbrugging wordt er een krachtige kaatsing mogelijk gemaakt met de voorruit waardoor je stroming naar onder gedrukt wordt en over de bodem, normaal een moeilijk bereikbare plek, terug keert naar achter waar ze weer naar boven komt voor de volgende duw. Zo creëer je een spiraalvormige beweging richting je aanzuiging. Als eerder geschreven meen ik dat zo een betere verdeling van je filter instroom naar de bak en daarmee ook een goede verdeling van je CO2 die elke plek in je aquarium bereikt.
Dank voor je reactie. Plaats je dan 30gr naar beneden en opzij om de stroming zo richting je filter instroom te sturen?
dit is wel de laatste optie die ik wil aangezien het niet heel mooi is (vind ik) en mijn bak niet is ingericht om de stroming op die manier te laten lopen. Wellicht dat het kan hoor maar dan zie ik het niet voor me.
 
Dat je met een Lily pipe zoveel verliest bevreemd me ook maar goed ik gebruik deze niet en heb ook een spraybar met volgens mij de werking die Ben al heeft beschreven.
 
Blijf het toch bijzonder vinden dat je met een Lily pipe zoveel co2 verlies hebt.
Dat ligt per definitie niet aan de lily.
Als je een spraybar zou gebruiken aan de korte zijkant van je bak ben je net zoveel CO2 kwijt.
 
Dank voor je reactie. Plaats je dan 30gr naar beneden en opzij om de stroming zo richting je filter instroom te sturen?
dit is wel de laatste optie die ik wil aangezien het niet heel mooi is (vind ik) en mijn bak niet is ingericht om de stroming op die manier te laten lopen. Wellicht dat het kan hoor maar dan zie ik het niet voor me.
Nee, 30 graden naar beneden gericht op de voorruit. Je aanzuiging zorgt er vanzelf voor je een spiraalvormige beweging krijgt in die richting. Of het niet mooi is? In mijn bak zie je de spraybar niet omdat die heel kort onder het wateroppervlak zit. Eigenlijk hoeven alleen de gaatjes onder het wateroppervlak te zitten wat ook, als extraatje, voor voldoende beweging zorgt in je water bovenlaag. Het feit dat je filter in eerste instantie ook maar en korte overbrugging kent maakt dat de debiet kracht volledig benut kan worden om de waterdisributie overal te brengen. Iets wat niet lukt wanneer je instroom aan de zijkant van de bak brengt. Eer de stroming de andere zijkant bereikt is de kracht al weg. Een aanzienlijke verbetering kreeg ik na gebruik van een reactor. In mijn bak was geen enkele bel meer te zien, de CO2 werd volledig opgenomen door het water die, als gezegd, keurig verdeeld werd. Maar goed, het is iets waar ik een goede ervaring mee heb. Jij moet het natuurlijk naar eigen idee invullen.
 
De violet Lily kan ik niet over vinden. Heeft u een link?

ik lees dat ze adviseren om tussen de 15 & 30 te gaan zitten. Maar dit verschilt natuurlijk per bak, afhankelijk van je planten en hoeveelheid planten etc. Is de dropchecker hier geen goede indicator voor?

Wat zou u advies hier in zijn? Oude bak draaide eet goed hierop, icm met de waterwaardes uiteraard. Dit hield ik nauwkeurig bij.

Tips welkom. Uiteraard eerst co2 hoer en in balans krijgen, over 2,5 week mogen de vissen erik dus kan nog even experimenteren.
Op Aliexpess kan je een violet lilypipe aanschaffen: https://m.nl.aliexpress.com/i/32997753732.html?gatewayAdapt=glo2nld
 
Ja dat zie ik ook maar daar kun je toch wel een zuignapje bijkopen om hem beter op zn plek te houden?
 

Terug
Bovenaan