Inline diffuser


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!

Ik heb gisteren een Jbl inline diffuser voor co2 toevoeging via de externe pomp aangesloten en netjes 24 uur het membraan laten volzuigen?. Nu staat de fles open en ik zie allemaal kleine belletjes uit de uitvoer komen. Hoort dit of klopt er iets niet?
 
Misschien een goed idee om meer slang na de inline diffuser aan te sluiten, zodat het gas een langere weg moet afleggen voor het in het aquarium komt.
 
Vaak moet het even indraaien tot dat de biofilm zijn werk heeft gedaan, dan gaat het wat makkelijker door heel de diffuser, mogelijk ook wat spelen met je werkdruk, iets hoger zetten wil wel helpen.
 
Hoelang is de afstand van je inline diffusor tot je aquarium? Ik heb hel namelijk ook gekocht maar nog niet geïnstalleerd
 
ik heb dezelfde diffusor,,er komen altijd kleine belletjes uit de uitlaad ,mijn slang is ongeveer 2 meter.en als je werkdruk niet hoog genoeg is kun je altijd het rubbertje uit de bellenteller verwijderen.
 
Okee ik zorg dat de slang dan ook een 2 meter is of raden jullie nog langer aan? En nog een vraag ze zit nu een Jbl Dennerle bellen teller op voor de taifun. Laat ik die ertussen zitten of haal ik die best weg voor extra druk bij de inline diffuser van jbl
 
Een optie die ik zelf ook wil gaan proberen is om het voor de pomp te plaatsen.

Maar even wat anders gebruik je een timer en magneet ventiel om het in de nacht uit te zetten?
 
Even een informatieve vraag. Zijn de belletjes die je ziet bij bv die van JBL net zo groot als bij een flipper of zit daar wel verschil in? Ik vraag dit omdat mn vader overweegt om er een te kopen.
 
Even een informatieve vraag. Zijn de belletjes die je ziet bij bv die van JBL net zo groot als bij een flipper of zit daar wel verschil in? Ik vraag dit omdat mn vader overweegt om er een te kopen.

De belletjes waren bij mij een soort mist. John voor jou info, op de beurs zagen we zo’n chihiros docter/twinstar ding. Zulke mist kwam er uit mjn uitstroom.

Een optie die ik zelf ook wil gaan proberen is om het voor de pomp te plaatsen.

Maar even wat anders gebruik je een timer en magneet ventiel om het in de nacht uit te zetten?

Dirk, ik heb de diffuser al zeker 1 jaar voor mijn filter. Heb helemaal geen belletjes meer.
 
Ik bedoelde meer de belletjes die je ziet in de bellenteller van de JBL. Zijn deze net zo groot als in een flipper of............??

https://www.aquastorexl.nl/jbl-pro-...c4sAJyFrBB1OuduagDYl6h6nNHK5_UzEaAl5_EALw_wcB

Een kennis in de buurt heeft er ook een en ik meen me te herinneren dat ik daar kleinere belletjes in de bellenteller zag maar dat kan ook aan mij hebben gelegen.

Het belletje in de flipper is waarschijnlijk groter. Maar dit belletje zal net zoveel CO2 bevatten.
De druk onder het aquarium bij de inline duffuser is hoger dan de druk in een flipper.
Los van de werkdruk heeft een flipper 50 cm waterdruk en een inline diffuser al snel 100 cm waterdruk.

Dat heeft met de wet van Boyle en Gay-Lussac te maken.

Hierin staat dat p * V = n * R * T

p = druk
V = volume ( grote van de bel)
n = getal van avogadro (aantal deeltjes per mol = 9,022 * 10^22)
R = gasconstante
T = temperatuur.

n * R * T = min of meer constant. Ik neem aan dat het overal onder het aquarium wel 18-22 graden is.
Dan zie je dat het volume direct afhankelijk is van de druk. En dat de uitkomst daarvan hetzelfde aantal deeltjes gas is.
 
Dat is duidelijk voor mij. Het gaat natuurlijk om de hoeveelheid co2 dat je toedient en ondanks een kleiner belletje geef je bij een gelijk aantal bellen dus een gelijke hoeveelheid co2.
 
De belletjes waren bij mij een soort mist. John voor jou info, op de beurs zagen we zo’n chihiros docter/twinstar ding. Zulke mist kwam er uit mjn uitstroom.

Dirk, ik heb de diffuser al zeker 1 jaar voor mijn filter. Heb helemaal geen belletjes meer.

Als je de diffuser voor de pomp plaats wordt hij dan niet vuil en kan de co2 zich niet ophopen in de pomp?
 
Ga toch ook even proberen hem na de filter te installeren en een goeie 2 meter slang zodat de belletjes bijna volledig zijn opgelost. Als het echt teveel mist is dan verander ik miss ook nar voor de filter. Maar vrees dat hij dan idd snel vuil zal worden de inline diffuser

Ps; als ik hel dit weekend installeer laat ik dan best de bellenteller van Jbl (met ingebouwd terugslagventiel) er van tussen of niet? Omdat ik denk dat ik daar dan druk zal verliezen voor de inline diffuser.
 
Je hoeft hem alleen maar er tussen uit te halen als je de werkdruk niet haalt ,bij een te lage druk heeft de bellen teller te veel weerstand .
Voor de werkdruk in de diffuser maakt het niet uit .
 
Als je hem er tussen uit haalt moet je wel een los terugslagventiel plaatsen .
Oei ik dacht dat in de Jbl inline diffusor ook al een terugslag ventiel zat?

Nog even een belangrijk vraag ik heb gisteren de inline aangesloten maar zag dat het van van de bellenteller (aansluiting van de co2) volledig gevuld was met water is dit normaal?

image.jpg
 
Oei ik dacht dat in de Jbl inline diffusor ook al een terugslag ventiel zat?

Nog even een belangrijk vraag ik heb gisteren de inline aangesloten maar zag dat het van van de bellenteller (aansluiting van de co2) volledig gevuld was met water is dit normaal?

Bekijk bijlage 237594


Als het goed is zit er een in toch? In de ingebouwde bellenteller.

Maar als de bellenteller zich volledig vult is dat wel normaal hoor geloof ik
 
Nog even een belangrijk vraag ik heb gisteren de inline aangesloten maar zag dat het van van de bellenteller (aansluiting van de co2) volledig gevuld was met water is dit normaal?
Ja dat water is vrij normaal, heb ik hier ook daarbij moest je er al een beetje water in doen voor het aansluiten. In de JBL zit ook een terugslagventiel, maar ik heb op de Co2 aanvoer ook nog een terugslagventiel zitten. Deze zat er al voordat in de JBL inline kocht en heb ik laten zitten. Ik hou ook belletjes bij de uitstroom, ga nog kijken om eventueel de slang te verlengen of net als Biljoenblik het op de invoer plaatsen.
 
Ik hou ook belletjes bij de uitstroom, ga nog kijken om eventueel de slang te verlengen of net als Biljoenblik het op de invoer plaatsen.

Ja ik heb hier met dezelfde diffusor ook belletjes, maar ik stoor me er niet zo aan geloof ik.
Maar als je het bij de invoer plaatst, gaan de garnalen in je filter dan niet dood?
 
Oké blij om te horen dat het water in de bellenteller normaal is dat het volledig opvuld. Heb ook nog enkele bellen in de uitlaat maar niet storend. Miss binnen een aantal maanden eens een langere darm op aansluiten! Is het helemaal onzichtbaar! Al blij dat die grote draaitrapladder uit de bak is
 
Oké blij om te horen dat het water in de bellenteller normaal is dat het volledig opvuld. Heb ook nog enkele bellen in de uitlaat maar niet storend. Miss binnen een aantal maanden eens een langere darm op aansluiten! Is het helemaal onzichtbaar! Al blij dat die grote draaitrapladder uit de bak is

Hoe gaat het nu met deze diffuser na enkele maanden? Nog steeds last van belletjes? Overweeg om deze ook aan te schaffen binnenkort.
 

Terug
Bovenaan