Innovative Marine Nuvo 24 van Niwla


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Yes! Het is een feit. Een nieuwe bak in Huize Niwla!

DE BAK
Na aanleiding van een marktplaats-advertentie werd ik op slag verliefd op deze bak! Na aanleiding van dit topic en de spontane bestelling van @flipper34 heb ik mezelf vorige week alvast een vervroegd verjaardagskadootje besteld, namelijk de Nuvo 24 (gallon) van het merk Innovative Marine.

bZRZ4DnzpwjvVXOD6HC0rWJzjK0dAd3a.jpeg


Dit is een bak van 90 liter, 90 cm lang, 30cm hoog en diep.

bZRZ4DnzpwjvVXOD6HC0rWJzjK0dAd3a.png




Het is in beginsel een zoutwaterbak maar ik ga hem gebruiken als vervangen voor mijn 54L crystal red/black-bak. Aan achterzijde van de bak bevind zich een sump waar alle techniek in weggewerkt kan worden.

bZRZ4DnzpwjvVXOD6HC0rWJzjK0dAd3a.jpeg


Gister is de bak aangekomen vanuit Denemarken en alles lijkt op het eerste gezicht heel te zijn.

bZRZ4DnzpwjvVXOD6HC0rWJzjK0dAd3a.jpeg


bZRZ4DnzpwjvVXOD6HC0rWJzjK0dAd3a.jpeg


Ook heb ik gister (de tevens in de marktplaats-advertentie aangeboden) after market media-baskets van het merk InTank binnengekregen. Deze zijn dieper als de standaard meegeleverde baskets waardoor er meer fitermateriaal in geplaatst kan worden en er minder water langs de basket kan lopen.

bZRZ4DnzpwjvVXOD6HC0rWJzjK0dAd3a.jpeg


Volgende (zware) punt op de lijst was verlichting......
 
DE VERLICHTING

Voor mijn nieuwe bak is de onmogelijke zoektocht naar een nieuwe lichtbak weer begonnen. Zoals altijd gaat dat bij mij alle kanten op (zie ook het bouwlamp-topic)....tot ik op het onderstaande idee kwam.

Van mijn nieuwe bak is de hoogte van de waterlijn 30cm, lengte van 90cm en de inhoud 90 liter, maar trek ik daar de sump vanaf dan blijft er "slechts" 65 liter over. Omdat het zeker weer een beplante scape gaat worden wil ik ruim voldoende lumen. Op mijn huidige bak heb ik de Dennerle Scaper's LED 24W zitten. Deze geeft 2000 lumen/6500K. Met deze lamp ben ik ontzettend blij en vind het bijna zonde dat ik deze niet kan gebruiken op mijn nieuwe bak.......tenzij....tromgeroffel...ik eenzelfde (kleinere) lamp bij koop en deze monteer in het verlengde van de bestaande. Aan de kopse kanten van de lamp zitten eindkapjes en gaten waar normaalgesproken de pootjes in gestoken worden. Hierin zou ik een recht stuk stafmateriaal kunnen steken om de lampen door te koppelen (eventueel zou ik kopse kanten van beide lampen aan elkaar kunnen lijmen met hot glue).

DywS88_TMc0FuLKedh96H3-T6p0rR8B7.jpeg


De Dennerle Scaper's LED is er in 3 varianten:

DywS88_TMc0FuLKedh96H3-T6p0rR8B7.jpeg


Netto lengte lamp (zonder afdekkapjes)
12 watt - 240mm
15 watt - 330mm
24 watt - 450mm

Dus plaats ik een 15 watt lamp bij heb ik een totale lengte van 450+330+30(afdekkapjes)=810mm
Volgens opgave van Dennerle heb ik daarmee theoretisch 2000+1000=3000 lumen.

3000 lumen/65L = 46 lumen per liter (ongedimd).

De nieuwe 15 watt lamp kost in NL minimaal €119,- maar zojuist heb ik een bestelling eruit gegaan via Amazon.de voor aanzienlijk minder.

Of het allemaal zo gaat werken als ik hierboven bedacht heb moeten we nog zien......

Volgende puntje op de lijst is de pomp.......
 
Volgende puntje op de lijst is de pomp.......

Ik weet dat die van Hydor in verhouding veel zuiger zijn. Ligt er ook aan hoeveel liters die moet kunnen doen natuurlijk. Wij hebben op de 85 liter hier de 1200 uitvoering en die neemt 7W. Kosten 22 euro bij de Hornbach.
 
De Pomp

Aangezien de bak oorspronkelijk een zoutwaterbak is, wordt er een dikke pomp meegeleverd. Deze verbruikt 45W en verzet per uur 476 gallon, dat is 1800L per uur. Dat is voor mijn garnalen een beetje te wild (en voor mijn energierekening ook).

Ik ben dus op zoek naar een alternatieve pomp. Het plan is wel dat ik tussen de pomp en de twee uitstromen mijn bestaande MAX-MIX-diffusor plaats om op die manier Co2 in te brengen. Dit geeft (weet ik uit ervaring) de nodige weerstand. Zelf zit ik te denken aan de Sicce Syncra pomp 0,5. Deze verzet theoretisch 700L per uur en verbruikt 8 watt.

26r1lj0Ru2EDQM6aOvjnL2-7f0EF43YC.jpeg


Aangezien opvoerpompen totaal nieuw voor mij is zijn alle suggesties welkom!
 
Ik weet dat die van Hydor in verhouding veel zuiger zijn. Ligt er ook aan hoeveel liters die moet kunnen doen natuurlijk. Wij hebben op de 85 liter hier de 1200 uitvoering en die neemt 7W. Kosten 22 euro bij de Hornbach.

Dank je wel. Die van Sicce schijnt erg stil te zijn. Hoe zit dat met die van Hydor ?
 
Ik vind hem stil en helemaal vergeleken met die erbij geleverd was. De stromingspomp is van Sicce en die is ook erg stil. Frits verkoopt alleen de opvoerpomp van Sicce en niet die van Hydor. Hij geeft aan dat hij vindt dat de garantie daar problemen mee oplevert.
 
Ik vind hem stil en helemaal vergeleken met die erbij geleverd was. De stromingspomp is van Sicce en die is ook erg stil. Frits verkoopt alleen de opvoerpomp van Sicce en niet die van Hydor. Hij geeft aan dat hij vindt dat de garantie daar problemen mee oplevert.

Ook goed om te weten. Bedankt!
 
Leuk hoor,ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Zou ook wel een mooie bak voor een Hillstream zijn trouwens met die afmetingen :juggle:
 
Wanneer ik wil! :D
Wat is de glasdikte?

6mm. Dit was eerst 4mm waardoor er veel knapten (in de bocht). Dit is dus een verbeterde versie. Daarom lees je er best enge dingen over als je er op googled, maar dat zijn allemaal oudere berichten van de 4mm-versie
 
Klopt idd.

Ben niet zo van laten bezorgen maar heb ook wel interesse om eerlijk te zijn!
 
Klopt idd.

Ben niet zo van laten bezorgen maar heb ook wel interesse om eerlijk te zijn!

Je hebt hier op het forum al twee voorbeelden van een succesvolle levering van deze bak bij dezelfde winkel.... misschien geeft dat wat vertrouwen ? Want ik snap je wel hoor!
 
Ik was ook eerst bang voor breuk maar ook de meterbak is destijds bezorg en heel aangekomen dus in de praktijk valt het best mee. Volgens mij krijgen de bezorgers de instructie mee dat ze aquaria maximaal 2x mogen laten stuiteren:D:D;)
 
Ik was ook eerst bang voor breuk maar ook de meterbak is destijds bezorg en heel aangekomen dus in de praktijk valt het best mee. Volgens mij krijgen de bezorgers de instructie mee dat ze aquaria maximaal 2x mogen laten stuiteren:D:D;)

Dan mag je hopen dat ze die instructie beter lezen dan die waarbij ik aangegeven had deze levering pas volgende week maandag te willen ontvangen (wat zeker aangegeven was op de doos) :deal:
 
Dan mag je hopen dat ze die instructie beter lezen dan die waarbij ik aangegeven had deze levering pas volgende week maandag te willen ontvangen (wat zeker aangegeven was op de doos) :deal:

Dan mag ik hopen dat de bezorger bij John wel goed kan lezen:D:D
Ach ja, die bedrijven doen maar wat en willen natuurlijk de boel ook zo snel mogelijk kwijt.
 
Mezelf kennende zal het hier wel weer fout gaan hoor maar dmv de tekening kan ik ook zo glas op maat laten maken en zelf in elkaar kitten natuurlijk!
 
Mezelf kennende zal het hier wel weer fout gaan hoor maar dmv de tekening kan ik ook zo glas op maat laten maken en zelf in elkaar kitten natuurlijk!

Haha! Dan is het toch de verantwoordelijkheid van de transporteur/verkoper?
Maar als je hem 1 op 1 na wil maken zit je dan niet ook al snel op €150,- ?
Mocht je afwijkende wensen hebben dan kan ik me het wel voorstellen dat zelf bouwen misschien beter is dan kopen+aanpassen.
 
Sicce syncha zijn wel stille pompen heb ik gelezen.

De verlichting moet ook wel goed komen denk ik zo.

Ben benieuwd wat het gaat worden ;)
 
Sicce syncha zijn wel stille pompen heb ik gelezen.

De verlichting moet ook wel goed komen denk ik zo.

Ben benieuwd wat het gaat worden ;)

Ik ook :D

Helaas zat een meubel voor de nieuwe bak er niet in en bij gebrek aan andere passende meubels besloten de nano cubes te voorzien van een nieuwe meubel zodat de nieuwe bak op de plek van de cubes kan. Lang leve Ikea. Links de bak die op termijn weg gaat.

TFmHrQNmDy5eaD5-8ep_GVQBo3tk2exC.jpeg


Daardoor vanavond ook ook de kans gehad de bak uit de doos te halen. En inderdaad is alles heel. Ook de pomp die bij @flipper34 gesneuveld was.

TFmHrQNmDy5eaD5-8ep_GVQBo3tk2exC.jpeg


Vreemd genoeg ontbrak in het pakket de voet volledig. Ik wist überhaupt niet dat het een los onderdeel was en ben eigenlijk wel blij dat het een los onderdeel is. Want de voet vond ik het minst mooi aan de bak. Hij staat nu op foam wat er al onder zat.
Zal hiervoor contact opnemen met de klantenservice. :c
 
Je had er ook al een foto album van zo te zien :petjeaf:

Vind t wel erg gave bakken om te zien.

Alleen hoe ga je die inlaten garnalen veilig maken? Kleinste baby garnalen komen namelijk vrij gemakkelijk ergens doorheen.
 
Toffe bak! Strak design, leuk dat alles weggewerkt is. Daar kan je wel iets leuks mee doen.
Enige mogelijk minpuntje lijkt me de eerder beperkte diepte. Hoe diep is de bak eigenlijk effectief (dus min de sump)?

Alleen hoe ga je die inlaten garnalen veilig maken? Kleinste baby garnalen komen namelijk vrij gemakkelijk ergens doorheen.

Dat lijkt me niet zo moeilijk, toch?
Een beetje fijn inoxgaas of een spons aan de binnenkant van de inlaten en het is geklonken zou ik denken? Of mis ik iets?
 
Enige mogelijk minpuntje lijkt me de eerder beperkte diepte. Hoe diep is de bak eigenlijk effectief (dus min de sump)?

De bak minus de sump is 22.

Alleen hoe ga je die inlaten garnalen veilig maken? Kleinste baby garnalen komen namelijk vrij gemakkelijk ergens doorheen.

Ik heb er fish guards bij besteld. Deze plaats ik over de overlopen op de tussenwand.

dQ0ZJaksx_zQqhDXGOYcwzPlVTrju5KC.jpeg


In deze fish guards wil ik nog een spons plaatsen om inderdaad te voorkomen dat de allerkleinsten richting gehaktmolen verdwijnen. en dan niet met het bakje naar voren (zoals op de foto) maar juist met het bakje richting sump. Zo heb ik hem ook nog eens bijna helemaal uit het zicht.

Mocht dat niet werken dan plak ik inderdaad een rvs gaas achter de overlopen.
 
Ziet er wel degelijk uit en met een sponsje kunnen ook de allerkleinsten er niet meer doorheen denk ik. Komt vast wel goed.
 

Terug
Bovenaan