Inregelen co2


jarno457

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2023
Berichten
116
Leeftijd
26
Goedenavond.

Mijn co2 set gaat een uur voor de verlichting aan op dat moment is de dropchecker blauw. Gedurende dag word deze groener tot hij 1.5 voordat hij uitgaat geel begint te worden.
Moet ik de co2 eerder aanzetten en ook weer eerder uit? Hij gaat een uur voordat de verlichting uit gaat uit. Of moet ik hem eerder aanzetten en iets minder gas? Of is dit wel prima zo?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • received_2213004539074941.jpeg
    received_2213004539074941.jpeg
    204.9 KB · Weergaven: 48
Geel is in de regel teveel co2. Je kan hem het beste ongeveer 1-2 uur voor het licht aangaat laten aangaan en dan moet met het juiste aantal bellen lichtgroen worden en blijven.
Verder een uur voor het licht uitgaat de co2 laten stoppen. Eigenlijk moet vlak nadat het licht aangaat de ph de juiste waarde hebben.
 
Mijn eerste gedachte was minder bellen/minuut en dan de co2 eerder aan. Maar dat was tot ik je foto zag. Die bak ziet er prachtig uit, en als het op deze manier zo goed werkt waarom dan veranderen?
 
Gebruikte je altijd al co2 dan en zo nee waarom nu wel opeens? Toch zou ik met een gele dropchecker uitkijken met vissen want die kunnen daar soms erg slecht tegen.
 
Het zou kunnen wijzen op (te) grote schommelingen in de CO2 levels maar kijkent naar je bak (foto) zie ik niets wat hier op wijst. Een mooie bak! Complimenten voor de prachtige indeling!
Ja vanwege die schommeling ook de vraag. Heb al een keer een staghorn probleempje gehad en geen zin om die weer te krijgen haha. Bedankt🙌
Mijn eerste gedachte was minder bellen/minuut en dan de co2 eerder aan. Maar dat was tot ik je foto zag. Die bak ziet er prachtig uit, en als het op deze manier zo goed werkt waarom dan veranderen?
Ja daar zat ik zelf ook aan te denken. Heb sindkort een inline en daarvoor was die constant groen en op moment dat de co2 aanging limoengroen.
Geel is in de regel teveel co2. Je kan hem het beste ongeveer 1-2 uur voor het licht aangaat laten aangaan en dan moet met het juiste aantal bellen lichtgroen worden en blijven.
Verder een uur voor het licht uitgaat de co2 laten stoppen. Eigenlijk moet vlak nadat het licht aangaat de ph de juiste waarde hebben.
Gebruikte je altijd al co2 dan en zo nee waarom nu wel opeens? Toch zou ik met een gele dropchecker uitkijken met vissen want die kunnen daar soms erg slecht tegen.
Ja maar als ik hem niet zoveel geef duurd het veel te lang voordat de co2 op peil is.
Ja heb altijd co2 gebruikt maar heb nu een inline filter en sindsdien word die blauw in de ochtend mede omdat de diffuser die ik had een tijdje doorliep in combinatie met verkeerde co2 slang (luchtslang)
Daarvoor zoals ik hierboven net zei. Groen als die begon en limoengroen na een tijdje.
 
Ja maar als ik hem niet zoveel geef duurd het veel te lang voordat de co2 op peil is.
Je moet dan even spelen met de tijd waarop het start. Vaak is 2 uur voor het licht ruim voldoende. Als hij geel gaat worden dan geef je imo teveel want dan verbruiken de planten het niet en loopt de co2 hoog op.
 
Ik zou hem een half uurtje eerder uit laten gaan, je planten verbruiken zo nog alles op het moment dat de checker gelig wordt. Er komt dan ook voor een half uur geen CO2 meer bij.

Je kan natuurlijk ook je naaldventiel ietsje terugdraaien en dan kijken wat hij de komende dgn doet qua kleur.
 
Half uurtje eerder aan en uit ging maar net goed🥵😂
Gauw even filteruitlaat boven uit laten steken en naaldventiel iets dicht gezet. Hij gaat nu dus 12:30 aan (14:00 opbouwend verlichting aan ) en om 21:00 uur uit (22:00 verlichting afgebouwd uit)
 

Bijlagen

  • IMG_20231211_184907.jpg
    IMG_20231211_184907.jpg
    5.8 MB · Weergaven: 33
  • IMG_20231211_184929.jpg
    IMG_20231211_184929.jpg
    4.7 MB · Weergaven: 34
Door jouw outlet op het oppervlakte heb je veel beweging verlies je een hoop CO2 door uitwisseling aan het oppervlak. Dat verklaart waarom je dropchecker 's-ochtends blauw is. Ik zou de outlet iets dieper (1-2 cm) onder water steken, en je dosering CO2 pas daarna aanpassen. Waarschijnlijk kan je zelfs de bpm verlagen.
 
Door jouw outlet op het oppervlakte heb je veel beweging verlies je een hoop CO2 door uitwisseling aan het oppervlak. Dat verklaart waarom je dropchecker 's-ochtends blauw is. Ik zou de outlet iets dieper (1-2 cm) onder water steken, en je dosering CO2 pas daarna aanpassen. Waarschijnlijk kan je zelfs de bpm verlagen.
Beide outlets zitten 2 a 3 cm onder water. Alleen omdat de vissen aan het happen waar naar lucht heb ik de linker outlet iets hoger gezet met mijn pincet ertussen zoals op de foto. Zodat ik er een beetje zuurstof in kreeg. 😁
 
Misschien dat ik het mis heb, maar als ik naar je foto's kijk heb je een gezonde plant/water/vis verhouding. Ik kan me niet voorstellen dat jouw vissen te weinig zuurstof hebben. Ik weet wel dat er meerdere redenen zijn dat vissen naar lucht gaan happen. Bijvoorbeeld: ze gaan "happen" zodra er teveel CO2 in het water zit. Of als je NH4 of NO2 te hoog is. Misschien "draai je wel aan de verkeerde knoppen" ? Een gele dropchecker is iig een signaal dat je CO2 (te) hoog is. Als je alleen maar planten hebt is dat niet zo'n probleem.
 
Met een gele dropchecker denk ik ook aan een teveel aan co2 en dan is de opname van zuurstof moeilijker dacht ik voor de vis waardoor deze problemen kan krijgen.
Opzich gaan veel zuurstof en co2 prima samen.
 

Terug
Bovenaan