Inrichten garnalenbak


P

Percy

Guest
Hallo,

Ik heb momenteel zowel garnalen als vissen in mijn aquarium (60x30x30) zitten. Ik zit er sinds gisteren aan te denken om hiervan een garnalenbak te maken, en de vissen bij de andere vissen in de 240 liter aquarium van mijn vriend te zetten.

Hebben jullie misschien tips voor een leuke/goede inrichting van een garnalenbak. Bijv. wat voor decoratie en plantjes ik het beste erin kan doen.
 
Wat voor garnalen zitten er in? Wat hout en veel mos zou er sowieso in horen. Bij mij zie ik ze ook vaak tussen (catappa) bladeren, mosbal en riccia(gebruik het als drijfplant).

Gr
 
Ik heb momenteel alleen nog vuurgarnalen erin zitten, met de tijd misschien wat andere garnalen erbij die uiteraard goed samen kunnen met de vuurtjes.
 
Ik heb zelf ook vuurgarnalen. Die vinden alles wel prima, maar zoals ik net al.zei zijn ze wel blij met mos, hout etc. Voor de wat moeilijkere soorten heb je volgens mij een ph verlagende bodem nodig, maar hier heb ik verder geen ervaring mee.
 
Dankje voor de tip! Hout heb ik er al in zitten.. en van dat javamos. Wil eens rond gaan kijken voor nog mosballen erbij.

Zijn er nog andere soorten garnalen die redelijk makkelijk zijn en die samen kunnen met vuurtjes?
 
Het is zeker niet zo dat je voor alle moeilijkere soorten een pH verlagende bodem nodig hebt zoals gesuggereerd.
Denk maar eens aan de lastiger te houden Sulawesi garnaaltjes.

~ Ivo
 
Ik bedoelde ook eigenlijk niet alle moeilijke garnalensoorten uiteraard, want er zijn er zoveel. Maar meestal zie je de 'populaire moeilijkere soorten' (crystal red ed) op zo'n bodem zitten. Maar nogmaals daar heb ik ook verder (nog) geen ervaring mee.

Ik weet niet of er nog makkelijke soorten bij vuurgarnalen kunnen. De meeste makkelijke soorten (citroentje, blue fairy etc.)kunnen met elkaar kruisen. Misschien kunnen ze met wat grotere garnalensoorten: waaierhandgarnaal of echte japonica garnalen (niet die mini japonicas, want dit zijn meestal gewoon kleurloze vuurgarnalen). Maar dat weet ik niet zeker.
 
Ik heb hier Crystal red op een gewone bodem zitten en op kraanwater. Niks speciaals gedaan. Heb wel ge�nformeerd, waar ik ze gekocht heb, of deze ook op kraanwater zitten en geen PH verlagende bodem. Zou hierbij geen vuurtjes zetten, daar je kans hebt dat de Crystal red minder of helemaal niet gaan kweken. Vuurtjes kunnen namelijk erg snel vermeerderen.
 
Ik zat er aan te denken om crystal red garnalen erbij te zetten.. maar nu lees ik dus dat vuurgarnalen dominanter zijn / sneller kweken waardoor de Crystal red garnalen met de tijd verdwijnen.. klopt dit?
 
Crash zei:
Ik heb hier Crystal red op een gewone bodem zitten en op kraanwater. Niks speciaals gedaan. Heb wel ge�nformeerd, waar ik ze gekocht heb, of deze ook op kraanwater zitten en geen PH verlagende bodem. Zou hierbij geen vuurtjes zetten, daar je kans hebt dat de Crystal red minder of helemaal niet gaan kweken. Vuurtjes kunnen namelijk erg snel vermeerderen.
Oh had jou reactie nog niet gezien toen ik mijn reactie plaatste, hier heb ik dus mijn antwoord, haha. ;)
 
Percy zei:
Oh had jou reactie nog niet gezien toen ik mijn reactie plaatste, hier heb ik dus mijn antwoord, haha. ;)
Zou als je wat anders wil dan vuurgarnalen het bij 1 soort houden. Bakje mooi inrichten ervoor en genieten. :)
 
Crash zei:
Percy zei:
Oh had jou reactie nog niet gezien toen ik mijn reactie plaatste, hier heb ik dus mijn antwoord, haha. ;)
Zou als je wat anders wil dan vuurgarnalen het bij 1 soort houden. Bakje mooi inrichten ervoor en genieten. :)

Ja ik heb besloten om het bij alleen vuurgarnalen te houden.
De 1e stap is gezet, alle vissen zijn omgezet naar de 240 liter bak.
Nu zie ik pas echt hoeveel vuurgarnalen ik inmiddels heb, terwijl ik er met een stuk of 25 gestart ben. Vind de garnaaltjes nu ook veel actiever en zwemmen meer rond.
 

Terug
Bovenaan