Wat is er nieuw

Inrichten guppen aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter marcoh
  • Startdatum Startdatum
M

marcoh

Guest
Onlangs zijn mijn 2 sluierstaarten overleden. Nu staat het aquarium er leeg bij en wil ik een andere vissensoort gaan houden, maar ik wil me hier eerst goed overlaten informeren.

In de winkel sta ik altijd even stil bij de guppen, omdat ik ze zo mooi en levendig vind. Als ik de berichten hierop het forum lees, wordt ik echter wel bang voor een overbevolkt aquarium.

Is dit echt zo'n groot probleem of is dit op een bepaalde manier te voorkomen? Of kan je bv alleen mannetjes nemen, of een andere vis die kleine guppen eet (en zelf niet voor een voorplantingsplaag zorgt).

Marco

Natuurlijk gedrag van guppen is veel paren en voortplanten. Met alleen of alleen mannen smoor je dat in de kiem.
Een visje dat vaakt wordt genoemd als zeer geschikt om een guppenpopulatie in toom te houden is de Gymnocorymbus ternetzi. Ook nog eens een heel leuk visje 🙂

wat mascha&ivo zegt over de ternetzi kan ik mij heel goed inbeelden, heb ze zelf en verbaast me niks dat ze daar goed in zouden zijn.

verder kan je soms ook nog wel is vissen naar een aquazaak brengen, of op marktplaats verkopen/gratis aanbieden.
en misschien (als je hier geen problemen mee hebt) kan je iemand in de buurt vinden die jou overschot als voederdier wilt gebruiken.

Bedankt voor de reacties.

De zwarte tetra's zien er inderdaad wel leuk uit. Ik heb wat zitten lezen op internet.
  • Zwarte Tetra worden ongeveer 6 cm lang en je moet ze in een schooltje van minimaal zes stuks houden, willen ze niet agressief naar andere vissen worden. De verhouding man vrouw is 1 man op 2 vrouwen.
  • Guppen worden ongeveer 6 cm lang. De verhouding man vrouw is 1 man op 2 tot 5 vrouwen.
Ik heb een aquarium van 240 liter, Na het plaatsen van grind en planten, zal er denk ik zo'n 200 liter water overblijven voor de vissen.

Zou onderstaande samenstelling daar in passen en is dat een juiste samenstelling om mee te beginnen?
  • 9 Zwarte Tetra's = 9 x 6 cm = 54 cm = 54 liter (3 man, 6 vrouw)
  • 16 guppen = 16 x 6 cm = 96 cm = 96 liter (4 man, 12 vrouw)
Marco

het man vrouw verhaal van de ternetzi heb ik nog nooit gehoord, heb er zelf meerdere en nooit naar man/vrouw gekeken.

wat de gupps betreft klopt dat wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan