Inrichten nieuwe bak (80 of 100cm)


N

navyblueboss

Guest
Aangezien ik deze zomer toch niet op vakantie ga zou ik graag mijn vakantiegeld willen gebruiken voor een nieuw aquarium. Ik ben dus langzaam maar zeker aan het kijken voor de inrichting.

Het word in ieder geval een open bak met een droogkamer in de hoek zodat het waterniveau altijd gelijk blijft. Ik ben van plan de bak behoorlijk groen te maken, en daarop dan het visbestand uit te kiezen. Ik twijfel op dit moment nog tussen 80 en 100cm. Het liefst natuurlijk een meterbak, maar dan moet er een stukje van het bureau in de werkkamer af...

Het visbestand is nog niet bekend (al heb ik wel wat visjes die ik interessant vind: antennebaarsje, lamprologus ocellatus, ect). Voorlopig wil ik eerst eens kijken naar de inrichting van de bak zelf.

Omdat het een open bak word :smitten: zou ik het wel heel erg leuk vinden om een aantal planten uit de bak te laten groeien zoals je dat ook wel eens bij die ADA bakken ziet.

Ik vroeg me dus af of jullie misschien plantjes weten die ik misschien wel zou kunnen gaan plaatsen. Ik denk dat er in ieder geval wel een Nymphaea in komt te staan. (Vind de Stellata heel erg mooi). Maar verder heb ik nog geen idee.

Of wellicht heeft iemand van jullie ook een open bak met planten die eruit groeien, en wil je wel wat inspiratie met mij delen?

Groetjes Mike
 
Het word overigens een open top zonder verder hardware in het aquarium. Enkel de in en uitvoer van mij filter! (Die dan weer van glas zijn, dus dat ziet er erg gaaf uit denk ik zo!
 
Als je een bak neemt met heel veel groen, dan heeft een tanganyika cichlide zoals de ocellatus daarin niets te zoeken.

Verder kun je met een open bak uiteraard geen springende vissen nemen, het valt mij nog weleens op hoe veel vissen er eigenlijk wel niet springen, of de bak uit willen 'kruipen'...
 
Ik ben van plan de bak behoorlijk groen te maken,

Hoe moet ik dit lezen?

Groen in de vorm van zo weinig mogelijk techniek en zo goedkoop mogelijk? of groen in de vorm van planten?
 
Ja zo leek mij een paar CPO's mij ook wel leuk. Tot ik me bedacht dat kreeftjes wel eens de bak uit zouden kunnen lopen haha.

Dus daar moet ik inderdaad zeker op letten!
 
luc zei:
Ik ben van plan de bak behoorlijk groen te maken,

Hoe moet ik dit lezen?

Groen in de vorm van zo weinig mogelijk techniek en zo goedkoop mogelijk? of groen in de vorm van planten?

Groen als in een mooie plantenbak. En dan dus dat een aantal planten de bak uit groeien. Ben met name benieuwd welke planten ik voor dat laatste kan gebruiken.
 
Zoiets dus, maar dan op schaal ;-)

norKRH25WmBx5Ym1DxiFLtxCOwnGbStX.jpeg
 
Kan je verschillende planten voor nemen.
Meestal heeft men liever echte waterplanten, in jou geval is het wenselijk om moerasplanten te nemen :)

-Diverse Echinodorussoorten kunnen mooi je bak uiitgroeien,
-Diverse Anubiassoorten kan je op de waterlijn zetten, alsook Javavaren

Er zijn ongetwijfeld nog plantensoorten die je kan gebruiken :)
 

Terug
Bovenaan