Wat is er nieuw

Inrichting & beplanting tips nodig!

• Onderwerp starter Onderwerp starter ziggycardon
  • Startdatum Startdatum
Z

ziggycardon

Guest
Hallo

Ik kan zaterdag wellicht een aquarium ophalen bij iemand die hem wegdoet, het is een Juwel van 81 x 36 cm.
Nu wil ik er een Afrika bak van gaan maken met als visbestand:
2 kersenbuiken (Pelvicachromis pulcher)
1 Afrikaanse vlindervis (Pantodon buchholzi)
4 - 5 rugzwemmende meervallen (Synodontis nigriventris)
3 reuzenwaaierhandgarnalen (Atya gabonensis)

De natuurlijke verspreiding van de 3 soorten overlapt, ze hebben de zelfde waterwaardes en temperatuur nodig, ieder bewoond een andere waterlaag en volgens verschillende websites delen ze ook een gelijkaardig habitat:
Redelijk beplantte aquaria.

Nu wou ik zoieso met redelijk wat hout werken in de bak en een zandbodem gebruiken en wat terracotta potjes voor de kersenbuiken.

Maar hier komt mijn vraag dus.
Welke planten kan ik gebruiken voor de inrichting?
Ik heb zelf nog niet zo veel ervaring met levende planten buiten javamos en waterpest.

Ik wou zoieso iets van drijfplanten voor de vlindervissen.
En zat ook te denken om veel gebruikt te gaan maken van javavaren voor het aquarium en misschien nog iets in de aard van een mooie plant met bladeren liefst met een rode kleur.
Iemand nog enige tips voor welke soorten planten ik zou kunnen gebruiken en die niet al te moeilijk te houden zijn?
Misschien Echinodoru en Anubias nog?
Het moeten niet percé Afrikaanse planten te zijn en ik werk in een dierenwinkel met Ruinemans en Starfood als leverancier dus ik kan redelijk wat planten bestellen.
En als iemand nog tips heeft qua inrichting hoor ik het graag!
Alvast bedankt!

Mocht je iets natuurlijkers willen als terracotta potjes kan je ook kiezen voor halve kokosnoten of stenen holletjes met Javamos erop. Heb zelf hele leuke zwarte holletjes/grotjes van SuperFish erin.

Javavaren en Anubias zijn makkelijke planten, maar bindt ze wel op hout en zet ze niet met de wortelstok in de bodem. Ik heb nu Pistia als drijfplant, vinden mijn garnalen super met die mooie wortels eronder. Ook de (rode) tijger Lotus is een hele makkelijke plant, knolletje gaat half in de bodem. Daarnaast is het handig om een snelle groeier te nemen, bijvoorbeeld een waterpest, H oornblad of sumatravaren

Je informatie is (toch) niet geheel juist:
- je mist dat de stroming voor waaierhandgarnalen een stukje sterker is dan voor de Pelvicachromis en Pantodon
- het habitat van Synodontis nigriventis (Planetcatfish: Middle Congo) en Pelvicachromis pulcher (cichlidae.com Benin, Cameroon, Ngeria) overlapt niet.
- 'redelijk beplantte aquaria is "in fact unlike the species' natural environment" van Pelvicachromis pulcher (cichlidae.com)

Je spreekt eerst van 1 vlindervis en daarna benoemd je dat je drijfplanten wilt voor de vlindervissen. Wat is het nu?
De combinatie van Pelvicachromis en Synodontis is waarschijnlijk ook ongelukkig. Synodontis scharrelt nogal enthousiast rond de bodem, waar de Pelvicachromis hun territorium hebben. Bekend is hoe hard deze kunnen uithalen.

Er zijn genoeg fraaie planten uit Afrika, waarom zou je daar niet mee proberen te beginnen?
Vallisneria spiralis, Nymphaea, Crinum calamistratum, Anubias soorten en je bent al een heel eind.

In aanvulling op M&I ben ik zelf zeer gecharmeerd van de Bolbitus heudelotti die ook nog eens uit west Afrika komt. Bij mij groeit hij als onkruid, maar ik lees ook wel eens dat sommigen hem niet aan de praat krijgen.

Mocht je iets natuurlijkers willen als terracotta potjes kan je ook kiezen voor halve kokosnoten of stenen holletjes met Javamos erop. Heb zelf hele leuke zwarte holletjes/grotjes van SuperFish erin.

Javavaren en Anubias zijn makkelijke planten, maar bindt ze wel op hout en zet ze niet met de wortelstok in de bodem. Ik heb nu Pistia als drijfplant, vinden mijn garnalen super met die mooie wortels eronder. Ook de (rode) tijger Lotus is een hele makkelijke plant, knolletje gaat half in de bodem. Daarnaast is het handig om een snelle groeier te nemen, bijvoorbeeld een waterpest, Hoornblad of sumatravaren

Ja de kokosnoten met het javamos is inderdaad wel een heel goed idee, had ik zelf nog niet aangedacht en hebben we eigenlijk gewoon in de winkel waar ik werk.
En ja, javavaren en anubias gaan het zoieso ook worden denk ik, en de de pistia gaat het worden als drijfplant!!! Vind ze prachtig en is inderdaad de plant die je vaak met vlindervissen ziet!
Heel erg bedankt voor de suggesties en tips!!!

Je informatie is (toch) niet geheel juist:
- je mist dat de stroming voor waaierhandgarnalen een stukje sterker is dan voor de Pelvicachromis en Pantodon
- het habitat van Synodontis nigriventis (Planetcatfish: Middle Congo) en Pelvicachromis pulcher (cichlidae.com Benin, Cameroon, Ngeria) overlapt niet.
- 'redelijk beplantte aquaria is "in fact unlike the species' natural environment" van Pelvicachromis pulcher (cichlidae.com)

Je spreekt eerst van 1 vlindervis en daarna benoemd je dat je drijfplanten wilt voor de vlindervissen. Wat is het nu?
De combinatie van Pelvicachromis en Synodontis is waarschijnlijk ook ongelukkig. Synodontis scharrelt nogal enthousiast rond de bodem, waar de Pelvicachromis hun territorium hebben. Bekend is hoe hard deze kunnen uithalen.

Er zijn genoeg fraaie planten uit Afrika, waarom zou je daar niet mee proberen te beginnen?
Vallisneria spiralis, Nymphaea, Crinum calamistratum, Anubias soorten en je bent al een heel eind.

-Van de stroming bij de waaierhanden heb je inderdaad een punt, dat zijn ook nog de twijfelgevallen voor of die in de bak komen of niet.
-En volgens bepaalde bronnen komen zowel Synodontis nigriventris als Pelvicachromis pulcher als Pantodon buchholzi komen voor in Kameroen al zijn de meningen inderdaad verdeeld bij de S. nigriventris dus dit is wel open voor discussie natuurlijk.

En ja hoor het wordt maar één vlindervis, ik schakel om een of andere reden over naar meervoud als ik over vissen in het algemeen ga spreken (beroepskwaaltje denk ik).
Maar Synodontis nigriventris word toch vaker gecombineerd met Pelvicachromis soorten of ben ik daar verkeerd in? Heb al verschillende caresheets en verslagen gelezen dat ze met succes gecombineerd kunnen worden met Pelvicachromis soorten, of is de Pelvicachromis pulcher pittiger dan verwante soorten?
Crinum calamistratum lijkt me wel een interessante toevoeging voor het aquarium en de anubias wou ik zoieso gebruiken.
Maar heel erg bedankt voor de nuttige tips en informatie.

In aanvulling op M&I ben ik zelf zeer gecharmeerd van de Bolbitus heudelotti die ook nog eens uit west Afrika komt. Bij mij groeit hij als onkruid, maar ik lees ook wel eens dat sommigen hem niet aan de praat krijgen.
Lijkt me allesinds wel een hele leuke plant met veel mogelijkheden qua inrichting en dan nog eens het feit dat is van Afrika komt is nog extra goed voor de bak.
Raad je hem aan voor iemand die voor het eerst een aquarium met levende planten opstart?
Alvast bedankt voor de bijdrage!

Als drijfplant ga ik zoieso de Pistia gebruiken, komt uit Afrika dus is al thema getrouw + qua uitzicht echt de plant waar ik naar zocht!
Dan zoieso anubias en wellicht javavaren, en dan mogelijk ook nog de Crinum calamistratum en de Bolbitus heudelotti als deze niet te moeilijk zijn voor een planten newbie zoals ik.
Ik dank jullie heel erg voor de tips en uitleg, ik kan weer een heel eind verder.
De bak in vandaag gehaald en staat ook al op zijn plaats, ik moet hem alleen een van deze dagen eens volledig schoonmaken en nieuwe filtermedia kopen.
Maar moet toch eerst het nieuwe schildpadden terrarium afmaken eer ik begin aan de inrichting, maar hoop in de loop van de komende 2 weken de bodem, het hout en het water er al in te kunnen doen zodat ik hem al kan beginnen te laten indraaien.
En ik ga met mijn werk binnen 2 weken op bezoek bij Ruinemans, misschien dat ik dan wel wat van de planten al kan uitkiezen.

Lijkt me allesinds wel een hele leuke plant met veel mogelijkheden qua inrichting en dan nog eens het feit dat is van Afrika komt is nog extra goed voor de bak.
Raad je hem aan voor iemand die voor het eerst een aquarium met levende planten opstart?
Alvast bedankt voor de bijdrage!

Het is een apparte plant. Bij de een gaat hij vrij snel de biobak in, bij de ander groeit hij de bak uit. (Zie de laatste foto's in het bakje in mijn onderschrift.) Het enige wat er consistent over gezegd wordt, is dat hij stroming nodig heeft. Wat je verder vaak leest is dat hij eigenlijk een pH wil die iets onder die van kraanwater ligt. In eerste instantie leek dat bij mij ook: Op kraanwater groeide de rizoom wel goed, maar kwam er geen blad. Toen ik CO2 ging toevoegen, ging het ineens wel hard met het blad. Het gekke is alleen: De stekken van die plant staan bij mij nu op kraanwater en doen het wel super.

Kortom: Een ietwat eigenzinnig plantje wat het niet bij iedereen doet en het is maar de vraag of het helpt om ervaren te zijn 😛.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan