Wat is er nieuw

Inrichting en visbestand 60L Aquarium 45x30x45

Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
130
Leeftijd
22
Hoii voor mijn nieuwe bakje ben ik op zoek naar een nieuw leuk visbestand voor een aquarium van 60L. hij heeft de maten 45x30x45. (hxdxb)

In het aquarium komt een bodem van aquasoil, en een Juwel achtergrond en lavastenen. Hoe de inrichting er precies uit gaat zien weet ik niet. Er komt een cristalprofi e400 pomp op die word aangesloten op glazen lilly pipes. Van de verkoper krijg ik nog stekjes van de rode lotus.

Maar nu, het lastigste, welke vissen zouden er in dit aquarium kunnen? Ik ben helemaal verliefd op de vuurgarnalen en wil deze er dan ook graag in plaatsen. Hoeveel zouden er in kunnen? Ook zag ik op internet de corydora's en heb begrepen dat de kleinste soort of de habrosus of de hastatus is. Wel zitten deze graag in een aquarium van 60cm, omdat het aquarium wel 60L is vraag ik mij af of er 5/6 bij in kunnen. Ook op de betta's ben ik helemaal verliefd, passen hier nog bepaalde vissen bij? Toevallig ga ik volgende maand naar vivarium en kan daar meteen mijn visjes halen. Dan kan het aquarium tot die tijd lekker indraaien. Het is de bedoeling dat er een goede

nog een vraag over de achterwand, het is nieuw dat ik hiermee ga werken en vraag me af of het wel handig is, ik ben er niet bekend mee maar wil het wel graag proberen om er plantjes op te laten groeien. De 3d achtergronden nemen naar mijn idee teveel ruimte in en kies dan liever voor een slimline of een juwel gravit. Is iemand hier bekend mee?
Gaat er veel vuil op/achter zitten of is het wel mogelijk om dit goed schoon te houden?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 
Vierkant bakje, leuk!
Hou er rekening mee dat alles wat je erin doet afgaat van het aantal liters. Omdat je op de grens wilt zitten met aantal vis is dat wel belangrijk. Bodem, achterwand, evt hout gaat van het aantal
Liters af.
Ik zou kiezen: of een achterwand met planten en dan een enkele betta met garnalen bijvoorbeeld.
Of het aantal liters gebruiken voor de vis en dan geen achterwand die ruimte inneemt.

Kleine bakjes vind ik lastiger in balans te houden en ik zorg er dan voor dat ik niet de maximale grenzen opzoek. Maar dat is zoals ik het doe.
 
Welke vissen zouden er aangeraden worden die in dit bakje kunnen wonen?
Denk dat er achtergrond inderdaad niet zo handig is. Ik ga er denk ik vanaf de buitenkant zwarte folie op plakken.
Zouden er naast een betta en garnalen eventueel nog cory's en een kleine scholenvis bij kunnen?
 
Ik denk het wel, maar in hoeverre betta's met garnalen samen kunnen,durf ik niets over te zeggen.
 
Welke vissen zouden er aangeraden worden die in dit bakje kunnen wonen?
Denk dat er achtergrond inderdaad niet zo handig is. Ik ga er denk ik vanaf de buitenkant zwarte folie op plakken.
Zouden er naast een betta en garnalen eventueel nog cory's en een kleine scholenvis bij kunnen?
Er zijn veel scholenvissen mogelijk. Soorten die veel in de handel terug te vinden zijn zijn onder andere de pareldanio, de emerald dwerg rasbora (Celestichthys erythromicron), alle Boraras soortjes, Microdevario kubotai, vuurzalmpjes, Paracheirodon simulans, Axelrodia riesei, en nog enkele soortjes die moeilijker te vinden zijn (bv. Trochilocharax ornatus). Mijn persoonlijke favoriet zijn de potloodvisjes. Hier heb je verschillende soorten van die in je aquarium zouden passen. Dit zijn onder andere de goedkopere soorten zoals de Nannostomus marginatus, marylinae, anduzei, minimus. Anderszijds heb je ook de duurdere maar ook wel kleurijkere soorten zoals de Nannostomus amaya, cenepa, rubrocaudatus, mortenthaleri. Echter zijn deze laatste 2 een randgeval, ik weet niet of het zou lukken met meerdere mannetjes maar een groepje van 1 mannetje met enkele vrouwtjes moet wel lukken in mijn ogen. De Nannostomus eques vind ik persoonlijk ook een mogelijkheid aangezien deze ook redelijk rustig zijn, maar deze worden wel iets groter dan de bovengenoemde soorten.

Ik zou het bovendien op de bodem enkel op vuurgarnalen houden of desnoods er nog een algeneter bij houden (ik denk persoonlijk aan één enkele L010a of de rode Rineloricaria). Neritina slakken zijn natuurlijk ook nog een optie. Corydoras soorten zou ik echter niet doen aangezien je al leven genoeg zal hebben op de bodem met je vuurgarnalen. Als je toch echt nog iets voor de bodem erbij zou willen hebben dan zou ik eens kijken naar het slangevisje (die moet je niet perse in een school houden). Echter gaan die hun wellicht wel veel verstoppen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
 
Er zijn veel scholenvissen mogelijk. Soorten die veel in de handel terug te vinden zijn zijn onder andere de pareldanio, de emerald dwerg rasbora (Celestichthys erythromicron), alle Boraras soortjes, Microdevario kubotai, vuurzalmpjes, Paracheirodon simulans, Axelrodia riesei, en nog enkele soortjes die moeilijker te vinden zijn (bv. Trochilocharax ornatus). Mijn persoonlijke favoriet zijn de potloodvisjes. Hier heb je verschillende soorten van die in je aquarium zouden passen. Dit zijn onder andere de goedkopere soorten zoals de Nannostomus marginatus, marylinae, anduzei, minimus. Anderszijds heb je ook de duurdere maar ook wel kleurijkere soorten zoals de Nannostomus amaya, cenepa, rubrocaudatus, mortenthaleri. Echter zijn deze laatste 2 een randgeval, ik weet niet of het zou lukken met meerdere mannetjes maar een groepje van 1 mannetje met enkele vrouwtjes moet wel lukken in mijn ogen. De Nannostomus eques vind ik persoonlijk ook een mogelijkheid aangezien deze ook redelijk rustig zijn, maar deze worden wel iets groter dan de bovengenoemde soorten.

Ik zou het bovendien op de bodem enkel op vuurgarnalen houden of desnoods er nog een algeneter bij houden (ik denk persoonlijk aan één enkele L010a of de rode Rineloricaria). Neritina slakken zijn natuurlijk ook nog een optie. Corydoras soorten zou ik echter niet doen aangezien je al leven genoeg zal hebben op de bodem met je vuurgarnalen. Als je toch echt nog iets voor de bodem erbij zou willen hebben dan zou ik eens kijken naar het slangevisje (die moet je niet perse in een school houden). Echter gaan die hun wellicht wel veel verstoppen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.O


Ontzettend bedankt voor je berichtje. Ik heb er zeker iets aan. Ga thuis eens rustig op mn gemak de verschillende soorten visjes doornemen. Hoeveel van deze zouden in het aquarium mogelijk zijn en kunnen deze ook samen met een betta?

Het slangenvisje klinkt ook ontzettend leuk. Mij is wel bekend dat je deze in een groep moet houden en word deze niet te groot voor het aquarium? Het is maar 60L, en 45cm breedte.😅

Ik heb heel erg lang de microrasbora gehad samen met een betta en garnalen. Dit ging echt perfect. Met de Pareldanios heb ik altijd veel minder geluk gehad. Is het misschien mogelijk om de rasbora's te combineren met een andere soort vis dat kleurrijker is?
 
Er zijn nog twee scholenvisjes die in mij opkomen. Dat zijn de Sundadanio axelrodi en de Tucanoichthys tucano.
 
Wat bedoel je precies met het combineren met iets kleurrijker? Bedoel je dan het combineren met bv de Dario dario?
 
Er zijn veel scholenvissen mogelijk. Soorten die veel in de handel terug te vinden zijn zijn onder andere de pareldanio, de emerald dwerg rasbora (Celestichthys erythromicron), alle Boraras soortjes, Microdevario kubotai, vuurzalmpjes, Paracheirodon simulans, Axelrodia riesei, en nog enkele soortjes die moeilijker te vinden zijn (bv. Trochilocharax ornatus). Mijn persoonlijke favoriet zijn de potloodvisjes. Hier heb je verschillende soorten van die in je aquarium zouden passen. Dit zijn onder andere de goedkopere soorten zoals de Nannostomus marginatus, marylinae, anduzei, minimus. Anderszijds heb je ook de duurdere maar ook wel kleurijkere soorten zoals de Nannostomus amaya, cenepa, rubrocaudatus, mortenthaleri. Echter zijn deze laatste 2 een randgeval, ik weet niet of het zou lukken met meerdere mannetjes maar een groepje van 1 mannetje met enkele vrouwtjes moet wel lukken in mijn ogen. De Nannostomus eques vind ik persoonlijk ook een mogelijkheid aangezien deze ook redelijk rustig zijn, maar deze worden wel iets groter dan de bovengenoemde soorten.

Ik zou het bovendien op de bodem enkel op vuurgarnalen houden of desnoods er nog een algeneter bij houden (ik denk persoonlijk aan één enkele L010a of de rode Rineloricaria). Neritina slakken zijn natuurlijk ook nog een optie. Corydoras soorten zou ik echter niet doen aangezien je al leven genoeg zal hebben op de bodem met je vuurgarnalen. Als je toch echt nog iets voor de bodem erbij zou willen hebben dan zou ik eens kijken naar het slangevisje (die moet je niet perse in een school houden). Echter gaan die hun wellicht wel veel verstoppen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Ik zou de meeste van deze soorten echt niet geschikt vinden voor een bak van 45cm. Boraras, ja, Celestichthys soorten ook prima en de amandaes vind ik best rustig dus misschien, maar simulans bv maak je echt niet blij. Ze komen echt pas op hun gemak in grote groepen en dan worden ze ook vrij actief. Met 27 in mijn meterbak vullen ze echt het hele aquarium.

De potloodvisjes zijn wat rustiger maar heel territoriaal en vrij groot.
 
Ik zou de meeste van deze soorten echt niet geschikt vinden voor een bak van 45cm. Boraras, ja, Celestichthys soorten ook prima en de amandaes vind ik best rustig dus misschien, maar simulans bv maak je echt niet blij. Ze komen echt pas op hun gemak in grote groepen en dan worden ze ook vrij actief. Met 27 in mijn meterbak vullen ze echt het hele aquarium.

De potloodvisjes zijn wat rustiger maar heel territoriaal en vrij groot.
De simulans vind ik ook wel een twijfelgeval. De potloodvisjes zijn niet allemaal even territoriaal en ook niet allemaal even groot. Het zijn vooral de mannelijke mortenthaleri en rubrocaudatus die territorialer zijn dan de andere soorten (daarom denk ik ook dat 1 man met verschillende vrouwtjes geen enkel probleem zou moeten zijn). Qua grootte zijn de mortenthaleri, rubrocaudatus en eques de grootste die ik vernoemd heb en dit zijn dan ook twijfelgevallen. Ik heb nu bijvoorbeeld gisteren voor het eerst de Nannostomus marylinae gekocht. Deze blijven wel klein en zijn totaal niet territoriaal. En zo zijn er nog wel soorten van de potloodvisjes die niet al te groot worden of niet zo territoriaal zijn (ik denk dan bijvoorbeeld aan de marginatus).
 
Eigenlijk als ik het goed begrijp kan je dus net niks met een 45cm ondanks dat deze toch 60L is? Best zonde, want begin nu wel te twijfelen. De koop is er nog niet 100% doorheen, maar vond dit juist een prachtige set vanwege de prijs en alles dat erbij zit. (Glazen Lilly pipes, goed filter) Eventueel kan er in de toekomst nog een 60cm bakkie komen, maar voor nu is dat helaas nog niet haalbaar.

Ik bedenk me trouwens net dat het een open aquarium word, maar heeft iemand misschien ervaringen hiermee? Like het plaatsen van de planten? Kunnen de wortels op het hout worden gelijmd? Er zitten prachtige visjes tussen en misschien houd ik het wel bij 2 aquariums, eentje voor de betta en het nieuwe aquarium voor een harum, dat zou wel kunnen toch?
 
Wat bedoel je precies met het combineren met iets kleurrijker? Bedoel je dan het combineren met bv de Dario dario?
klopt inderdaad. Nog even gekeken naar de L010a of de rode Rineloricaria. Wat een schatjes. Ik heb zelf erg lang de dwerg otocinclus gehad maar na het vernieuwde aquarium zijn deze er eigenlijk niet meer ingekomen. Heb begrepen dat dit wildvang is en dat is dan toch een dingetje waar ik niet helemaal achter sta. Welke algeneters zouden er nog meer in kunnen? Vind het er toch wel zielig uit zien om deze vis in zn eentje te laten rondzwemmen en zou denk ik dan toch voor een koppeltje kiezen, Maar zit dan nu toch heel erg met de vraag of dit aquarium zou voldoen en hoeveel vissen er in zouden kunnen
 
De L010 wordt te groot voor een bakje van dit formaat.
 
Btw, de keus in vis die is vrij beperkt in dit formaat en zelfs met een 60cm zou je geen L010 kunnen nemen maar dan is de keus wel weer iets groter. Dan zou je kunnen denken aan een Corydoras.
 
Toevallig kwam ik op internet de Paratocinclus tegen. Past deze wel in het aquarium en hoeveel zouden er hiervan inpassen?
 
Ik zie niet dat je die hier kan kopen en vindt er ook weinig/niks over in het Nederlands.
 
Ik zie niet dat je die hier kan kopen en vindt er ook weinig/niks over in het Nederlands.
Klopt inderdaad. Viel mij ook op.

Eigenlijk kunnen er dan nog best wel weinig vissen in zo'n 60l bakje. Maar zou er wel een harem of een koppeltje vissen in kunnen en aan welke vissen valt er dan te denken? Ik denk dat de bak te klein word voor een harem kempvissen of 2 vrouwelijke kempvissen. als we zouden gaan voor een rasbora soort, hoeveel zouden er dan in kunnen? en qua Appelslakken, 2 zouden toch wel redelijk oke zijn?

ik heb gekeken en vind de slangevisjes echt geweldig, maar volgens mij willen deze graag samen wonen met soortgenoten en worden zij best wel groot voor het aquarium, of valt dit mee?, is er misschien een soort die hierop lijkt?
 
Je kunt ook bij de killivissen kijken. Daar zijn prachtige soorten bij en van nature hebben die niet veel ruimte nodig. En dan bijv 1 man en 2 of 3 vrouwtjes. Let wel op, dat je de makkelijker soorten pakt (bijv de Fundulopanchax gardneri). Er zitten ook soorten tussen die een hele gebruiksaanwijzing hebben. @John. kan je wel een eindje op weg helpen.
 
Aphyoplatys duboisi zou prima kunnen in een bak van dit formaat, maar dan wel een speciaal aquarium.
Aphyosemion striatum, gabunense ook.

Groetjes John.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan