Inrichting guppy en garnalen aquarium

Artemia

Well-known member
Lid geworden
27 februari 2020
Berichten
90
Goedemiddag,
Ik ben op zoek naar een groter aquarium voor mijn guppy's en garnalen en ik was al aan het nadenken over de inrichting ervan. Ik heb gelezen dat guppy's oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komen en was dan van plan om het nieuw aquarium dan ook in die stijl in te richten, maar dan bedacht ik me ineens: ik heb namelijk ook nog garnalen en die komen niet uit Zuid-Amerika denk ik.
  • Blauwe garnalen: ik denk Blue velvet garnalen
  • Oranje garnalen: ik denk Mandarijn garnalen (zo heten ze in de winkel, de exacte naam weet ik niet zeker)
Nu vraag ik me af of het dan wel een goed idee is om in een Zuid-Amerikaanse 'stijl' verder te gaan of gewoon een eigen inrichting te verzinnen. Hopelijk kan iemand me een beetje verder helpen
Alvast bedankt!
Foto garnalen 1.jpg
Foto garnalen 2.jpg
 
Ik zou vooraf eens goed bedenken waar je prioriteit ligt.
Wil je garnalen optimaal houden of wil je guppen optimaal houden.
De inrichting zal voor beide niet zo veel een rol spelen. De temperatuur en andere waterwaarden deste meer.
Komt daar bij dat guppen nog gemene garnalenjargers durven zijn
 
Bedankt,
Nu doen ze het allemaal wel redelijk goed ivm de waterwaardes en temperatuur, die zijn voor beiden goed zo te zien. Misschien moet ik er dan voor zorgen dat de garnalen ook genoeg eigen plekjes hebben om gewoon 'rustig garnaal te zijn' :DD
Ieder wat wils zeker?:pp
 
Op lange termijn kan je niet voor beide goed doen. Ofwel is het te warm voor de garnalen ofwel te koud voor de guppen.
Guppen hebben een zouttoevoeging nodig, garnalen (deze die jij hebt) kunnen daar niet tegen.
Het gevolg is dat altijd 1 van de 2 vroeger zal sterven dan wat nodig is.
 
Oei, wat jammer toch... Dus zouden deze garnalen en guppy's apart moeten zitten?
Als dat zo is, is een 26 liter aquarium dan genoeg voor garnaaltjes? Dat is namelijk op dit moment mijn aquarium, vandaar dat ik een groter exemplaar zoek
 
Een nano van 26 liter zou kunnen al zou iets groter ook mooi zijn. Ik weet niet welke je wil nemen maar hou er rekening mee dat verschillen de Neocaridina s met elkaar kruisen.
 
Hoeveel garnalen zou je in een 26 liter aquarium kunnen houden? En gaan deze dus echt niet samen met guppy's (in een groter aquarium)?
In de winkel hadden ze dat ook gezegd, dat ze zouden kunnen kruisen, maar (jammer genoeg) zijn er zelfs nog geen kleine garnaaltjes...echt garnalen kweken is toch wat anders
 
Kweken gaat soms zomaar erg rap hoor. Ze zeggen dat 5 een mooi aantal is per liter als max maar ik heb wel meegemaakt dat men op 30 liter enkele hinderden had lopen. Maar voor jij op max 5 per liter zit ben je nog wel even verder denk ik :DD :DD
 
Guppen houdt je tussen de 23 en 25 graden lees ik hier en de meeste garnalen doen het nog wel goed op 23 graden dus ja wat Neo s zou je denk ik wel samen kunnen houden met guppen als de garnalen gewoon op kraanwater kunnen. De vaak wat lastigere Caridina s zoals de hoge gradaties en de Taiwan Bee vragen andere waterwaarden.

 
Maar voor jij op max 5 per liter zit ben je nog wel even verder denk ik
Ha ja, dat is zeker zo :pp
Ik ben dus op zoek naar een groter aquarium en ga er misschien vrouwtjes guppy's bijzetten. Zal ik de garnalen dan maar beter in het eerste bakje laten?
 
Guppen houdt je tussen de 23 en 25 graden lees ik hier en de meeste garnalen doen het nog wel goed op 23 graden dus ja wat Neo s zou je denk ik wel samen kunnen houden met guppen als de garnalen gewoon op kraanwater kunnen. De vaak wat lastigere Caridina s zoals de hoge gradaties en de Taiwan Bee vragen andere waterwaarden.

ah dus toch samen?
 
Ik ben geen Guppenexpert maar afgaande wat ik lees over de temp zou het kunnen op max 23 graden al is het voor garnalen aan de warme kant maar goed Neocaridina kunnen wel wat hebben.
 
Oké, ik zal zien hoe het gaat
Bedankt;))
 
Zowel guppen als garnalen kunnen wel wat hebben qua temperatuur maar het is niet ideaal voor ze. Ik hou m'n dieren liever op een zo goed mogelijke manier en zo van... jah, 'k zie wel of ze het overleven.
 
Ja, dat is inderdaad beter
Ik zal zien wat haalbaar is en misschien 'bouw' ik mijn kleiner aquarium wel om tot garnalen verblijf zodat ze het inderdaad beiden zo goed mogelijk hebben
Bedankt hoor! :D
 
Terug
Bovenaan