Inrichting juwel 600


TessaPrincessa

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2011
Berichten
237
Locatie
Noord Holland
Ik ga (waarschijnlijk) deze week een Rekord 600 kopen maar aangezien we ver weg naar een aquariumwinkel gaan wil ik al weten wat ik allemaal moet kopen :)
Ik heb thuis 8 neon tetra's en drie zwaarddrager vrouwtjes en ��n mannetje. Ik zou graag nog wat kleine gekleurde visjes in willen en een Corydoras soort, ik wil nu graag informatie over plantjes, soort achtergrond, kleur bodem enz.
 
Leuk dat je een nieuw aquarium op gaat starten.
Wat je zoiezo nodig hebt is een bodem. Aangezien je corydorasjes wilt zou ik kiezen voor een zandbodem. Dit zullen de corydorassen zeker op prijs stellen want deze houden er van om een beetje in het zand te woelen.
Kwa planten kun je eigenlijk allerlei soorten kiezen. Wel is aan te raden om er een aantal snelgroeiende planten in te zetten voor een goede opstart van het aquarium. Hierbij kun je denken aan waterpest of cabomba. De rest is wat je mooi vind.
De 8 neon tetra's zullen zeker tot hun recht komen in het nieuwe aquarium. De zwaarddragers worden eigenlijk wel te groot voor de rekord 600.
Als corydoras soort zou ik gaan voor een kleiner blijvend soortje zoals bijvoorbeeld de panda, de Habrosus of de Pygmaeus. andere soorten worden denk ik te groot.
Als achterwand kun je het heel simpel houden. Vaak geeft een zwarte achterwand het mooiste effect. Mocht een stuk zwart karton hebben dan kun je deze op maat knippen en hem met plakband aan het aquarium bevestigen. Zo heb je op een hele goedkope manier een achterwand. Ook kun je kiezen voor zwarte plakfolie maar dit is wat meer werk en kost iets meer. Een echte achterwand die je erin moet kitten zou ik niet nemen omdat het aquarium al vrij klein is en deze zo alleen maar ruimte inneemt.
Wel wil ik erbij zeggen dat het verstandig zou zijn het aquarium eerst minimaal 2 weken in te laten draaien zonder vissen en dan langzaam de visjes over te zetten naar de rekord 600. Dus bijvoorbeeld eerst de neontetra's een week later de zwaarddragers en dan weer een week later de corydorassen aanschaffen. Zo krijgen de benodigde bacterieen de kans zich voort te planten. Voeg je te snel de vissen toe dan bestaat de kans dat er een nitriet piek (No2) onstaat en er visjes dood zullen gaan. Nitriet is namelijk in hogere concentraties giftig.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

Gr. Kevin
 
kevin bedankt voor je antwoorden.
zou een binnen achterwand echt niet kunnen? (ik hoop dit namelijk wel wand vind het zo enorm mooi)
ik weet dat mijn zwaarddragers uiteindelijk te groot worden, ik zal ook geen nieuwe zwaarddragers meer kopen en als ze echt te groot worden gaan ze naar een mega axolotl aquarium.
bestaat er zwart zand? ik zou graag een donkere ondergrond nemen.
Ik zal kijken of ik mooie bosjes waterpest of cabomba vind, vind het niet mooi in mijn bak maar als het het in het begin goed doet dan moet het maar :) zelf heb ik nog veel planten van mijn 45 liter, de helft van deze planten wil ik in mijn nieuwe aquarium gaan zetten

ik zal mijn aquarium minimaal 2 weken laten draaien, waarom kunnen de zwaarddragers en neontetra's niet tegelijk in het nieuwe aquarium?


Groetjes Tessa
 
Het is niet een kwestie van niet kunnen want dit kan als je wil in ieder aquarium maar als je meer liters water voor je vissen wil dan zou ik het afraden. Je aquarium is in principe al redelijk klein en als je dan een achterwand plaatst neemt dit nuttige ruimte in die je vissen kunnen gebruiken maar dit is mijn persoonlijke mening :p
Dat is verstandig want ze kunnen nogal behoorlijk groot worden.
Volgens mij hebben ze bij de hornbach donker zand voor de rest ben ik het nog nergens tegengekomen. Anders krijg je zwart gring maar vaak is dit grind te scherp om corydorassen op te houden. Corydorassen hebben bij hun mond namelijk baarddraden zitten waarmee ze eten zoeken en dingen kunnen voelen. Door te scherp grind kunnen deze baarddraden beschadigd raken met alle gevolgen van dien. Let hier dus wel goed op.
Planten kun je altijd overzetten dit is geen probleem scheelt weer wat in de portemonee haha.

Als je teveel vissen ineens over plaatst bestaat de kans dat de vervuiling in het aquarium ineens heel veel word. Nitriet onstaat vaak door vervuiling in het aquarium en vooral in de beginfase. Dan zijn je goede bacterieen nog niet in staat al de troep op te ruimen waardoor nitriet kan optreden. Doe je de vissen elke keer bij beetjes overzettten in het aquarium met daar weer een week tussen dan kunnen de goede bacterieen zich op het gemakje uitbreiden en aanpassen naar de nieuwe situatie. Dit wil niet zeggen dat je in de beginfase geen nitriet krijgt maar ik denk dat de kans hierop zo wel verminderd word.

Hoop dat je het snapt en dat andere forumgebruikers me corrigeren waar nodig is :)

Gr. Kevin.
 
Ik denk dat ik toch voor een achtergrond ga, ik wil dit toch wel enorm graag, dan maar wat minder visjes :)
ik heb al een keer eerder corydorassen gehad met scherp grind (dierenwinkel zei dat dit kon) en dit ga ik inderdaad nooit doen. Ik ga waarschijnlijk donderdag naar rifwachter en ik hoop dat ze me daar goed kunnen helpen.

ik zal eerst mijn neontetra's in mijn aquarium plaatsen, kan dit ook iets eerder dan na twee weken (anderhalf ofzo) als ik het water ververs, door slechte omstandigheden in mijn huidige bak zie ik dat mijn tetra's witte vlekken krijgen (geen ziekte denk ik maar minder pigmentatie) en bij ��n visje worden de ogen iedere dag dikker en opgezwollen dus ik wil ze graag in een veilige rustigere omgeving.

weet iemand nog mooie grote planten die ik tegen mijn achtergrond kan plaatsen?

groetjes Tessa
 
Ik heb net de winkel gebeld, de juwel 600 kost daar nu 94,95 euro en de juwel 700 kost 100 euro, dus ik ga voor de juwel 700 (vond die toch iets mooier)
Zelf heb ik geen aquariumwinkels in de buurt, is het al mogelijk om visjes te kopen en voor twee weken in een 20 liter bakje te houden en ze daarna in mijn aquarium te doen?
 
Wat de achterwand betreft is dit een persoonlijke keuze dus moet je helemaal zelf weten :) Iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten.
Voor die paar euro meer zou ik dan inderdaad voor de 700 gaan is weer wat extra ruimte voor de vissen.
Ik denk wel dat ze je daar goed kunnen helpen maar als je het niet helemaal vertrouwt dan zeker niet gelijk kopen maar eerst navraag doen hier op het forum.

Dat ze minder op kleur zijn is pure stress. Ververs je met koud kraanwater of kraanwater wat ongeveer dezelfde temperatuur heeft als het aquarium water? Als je met koud water ververs verklaard dit een hoop. Als jij ineens koud water krijgt onder de douche schrik je natuurlijk ook enorm.
Dit zou ik niet doen ook al is het maar voor zo'n korte periode. 1 van je vissen heeft zover ik het nu kan lezen een pop eye.(het opgezette oog) Dit komt vaak door vervuiling in het aquarium. Als je er nu nog meer vissen bij gaat zetten word deze vervuiling alleen maar erger met alle mogelijke gevolgen van dien.
Dus ik raad aan er toch even mee te wachten en dan maar een keertje extra te rijden. Is beter voor de vissen en bespaart jou ook een hoop problemen.

Gr. Kevin
 
de juwel 700 is gehaald:) het visje met de pop eye is nergens te bekennen het visje zonder kleur ook niet meer echt heel raar want ik tel er nog 8. stiekem weten ze dwt het over een paar weken beter gaat. als mijn laptop internet heeft open ik een foto boek met verdere vorderingen :)
 
Mijn aquarium is aan het indraaien en ik wil nu verder gaan met de inrichting/
Ik heb twee stukken kien hout gisteren in een bak met warm water gedaan, het hout heeft het water amper verkleurt, moet ik er verder nog iets me doen of kan het zo mijn aquarium in?
 
Als het niet verkleurt dan kan het je aquarium wel in. En anders heb je altijd je filter nog die kan zuiveren.
 

Terug
Bovenaan