Wat is er nieuw

Inrichting met stenen

S

smidsy

Guest
Beste,
Ik heb een 2e hands aquarium gekocht, deze heb ik geheel schoongemaakt, er zit al een donkere achterwand in, als zijnde een rotswand. op de grond wil ik graag zwart zand 1-2mm neerleggen. Hierop lijkt het mij erg mooi om een grijzige steen (zoals ardenner breuksteen.) nu liep ik bij de intratuin en daar zag ik grijze breuksteen althans dat stond er op de kaart welke erbij stond, maar hoe weet ik of deze steen ook geschikt is voor in het aquarium? ze zagen er erg mooi uit en waren ook erg goedkoop.
Groet Erik

Wat voor vissen wil je gaan houden? Met name voor Afrikaanse cichliden uit de grote meren maakt het kalkgehalte niet zo veel uit.

Heb je het bovenste draadje al gelezen? Testen met azijn dus in ieder vrijwel ieder geval, niet nodig bij houden van bovenstaande cichliden.

Ik had de bovenste inderdaad gelezen, echter kan ik moeilijk met een fles azijn de intratuin inlopen 😉 om te kijken welke kalkhoudend zijn... ik denk dat ik gewoon eens een steen koop en kijk hoe het reageert, het lijkt mij verstandig dan eerst de steen in een emmer water te leggen en het water een aantal maal te verversen, aangezien er ook kalk van andere stenen op kan zitten....
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik voor inwoners wil gaan houden....
Groeten
Erik

En waarom niet? neem een petflesje.

Je wilt wel zekerheid.
Hoe groot is die bak?

meestal hebben ze die stenen in manden staan.

ja ze stonden inderdaad buiten, in van die draadstaal manden... ik heb zo ongeveer het kleinste bakje wat er is 60 x 30 x 30... maar de rust die een stenen inrichting uitstraalt, met hier en daar wat groen vind ik erg mooi...
ach voor een euro of 3 kan ik wel wat uitzoeken, meenemen, schoonspoelen, want er zat erg veel "stof" op dus als je dan er wat op doet, heb je nogsteeds geen helder beeld...

Inderdaad die lijken er heeeeel erg veel op, ik zag ze en ik vond ze verdacht veel op de ardennerbreuksteen lijken, welke ik erg mooie stenen vind om in mijn inrichting te verwerken... er stond echter alleen maar "Breuksteen" bij op de prijskaart, en soms is iets wat het lijkt toch niet wat het uiteindelijk is haha, vandaar mijn voorzichtigheid...

Breuksteen zal bijna altijd kalk bevatten waardoor je water harder wordt,
heb je vissoorten die zuurder water of water met een neutrale PH moeten hebben dan zijn maaskeien een mooie vervanging.
Alhoewel, je moet natuurlijk altijd wel de stenen testen, want ook bij maaskeien kunnen hier en daar een enkele steen tussen zitten die kalk bevat.
https://www.google.be/search?q=maaskeie ... GgodWZ4Hbw

Ow ik had eerder op dit forum gelezen dat de stenen zonden Kalk en geschikt voor in het aquarium juist de ardenner breuksteen zou zijn...ik heb net bij de intratuin 5 kg opgehaald, gewoon om eens te zien wat dit zou doen als ik er azijn overheen doe... wat is hier het makkelijkste voor, ik spoel ze nu in een emmer, en ga nog een awasborste halen om ze schoon te schrobben, zodra ze schoon zijn dan, een platte steen in de gootsteen leggen en er langzaam azijn over heen laten lopen en dan kijken wat er gebeurd?
Groet Erik
(ik denk aan een vis bestand van: 12 a 15 neontetra's (als scholen visje), op de bodem een koppeltje A. Borelli, ook het antennebaarsje, ramirezi 2a3v en 1m zit ik aan te denken, als het kan vzou ik die nog liever huisvesten..) en over een blikvanger van 1 of 2 bewonders in de middenlaag erbij, waardoor de bak er leuk uitziet, en de tetra's mooi scholen ben ik nog niet uit, hier mogen al is het een beeeetje off topic in deze ook gemeld worden haha)
Ik weet niet of deze wat meer kalk prettig vinden....

EErst afborstelen. dan testen.

Niet eerst in water,dan is hij verzadigt.

ow ze liggen al ruim 45 min in een emmer.... en nu??
ik dacht ik leg ze eerst in het water, om evt van andere stenen afkomstig vuil eraf te spoelen....

Haal je er 1 uit, even laten drogen, dan testen.
Je had ook lavastenen kunnen nemen.

ik heb er net al even over 1 azijn gespoten, echter geen bruis te zien, ik laat ze drogen en zal vanavond of morgen er nog even wat overheen laten lopen, daarna is het weer zaak om ze af te spoelen en al het vuil er daadwerkelijk goed af te halen neem ik aan??

Maak het jezelf allemaal niet ingewikkelder dan nodig 😉
Gewoon de stenen wat spoelen en afborstelen onder de kraan met warm water en hup je bakje in.

Seabait zei:
Maak het jezelf allemaal niet ingewikkelder dan nodig 😉
Gewoon de stenen wat spoelen en afborstelen onder de kraan met warm water en hup je bakje in.

ik denk aan een vis bestand van: 12 a 15 neontetra's (als scholen visje), op de bodem een koppeltje A. Borelli, ook het antennebaarsje, ramirezi 2a3v en 1m zit ik aan te denken, als het kan vzou ik die nog liever huisvesten..) en over een blikvanger van 1 of 2 bewonders in de middenlaag erbij, waardoor de bak er leuk uitziet, en de tetra's mooi scholen ben ik nog niet uit, hier mogen al is het een beeeetje off topic in deze ook gemeld worden haha)
Ik weet niet of deze wat meer kalk prettig vinden....

Met dit bestand zou ik het niet aanraden om Ardenner breuksteen te gebruiken, maar wel maaskeien John. 😉

Ts geeft aan azijn over de stenen gegoten te hebben en geen bruis te zien dus lijkt me geen probleem Luc.

Ah was een natte steen,ja dan heeft het weinig zin maar heb hier ook breuksteen die niet bruist dus valt volgens mij allemaal wel mee met deze soort.

Zal er van af hangen denk ik vanwaar de vindplaats is.
Ik heb destijds Ardenner breuksteen gekocht, wel die bruiste alsof hij vol kalk zat.

Net azijn op de droge stenen gespoten, en geen belletje te zien, dus dan neem ik aan dat deze stenen geschikt zijn om in mijn aquarium te gebruiken...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan