Wat is er nieuw

Inrichting nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter M+b7zq
  • Startdatum Startdatum
M

M+b7zq

Guest
Hallo iedereen 🙂

Ik heb mijn eerste aquarium gekocht en ben momenteel zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen om een goede start te maken. Ik blijf echter nog met 2 belangrijke vragen zitten:

1) Kan ik best starten met een koud water of warm water?
Zelf vind ik tropische vissen het mooist. Ik heb echter al vernomen dat dit vaak duurder en moeilijker te onderhouden is. Denken jullie dat ik dan beter kan starten me koud water vissen? En hebben jullie tips met welke warm of koud water vissen ik het best kan starten?

2) Ga ik mijn aquarium inrichten met stenen of hout?
Persoonlijk zou ik liefst voor hout gaan, omdat ik dit het mooist vind. Opnieuw vraag ik me hierbij af of dit niet moeilijker te onderhouden is en mogelijks een stuk duurder is?

Alvast bedankt voor de tips!

Hoe groot is je aquarium ? Dat scheelt al heel veel 🙂

Ben je met het moeilijker en duurder niet in de war met het verschil tussen zoet- en zoutwater?

Het aquarium is 150 liter. En nee ik dacht dat tropische vissen en hout duurder waren als koudwater vissen en steen. Maar dan zal ik me vergissen 🙂 Maar hebben jullie dan verder enkele tips wat mooi is en welke vissen gemakkelijk om te beginnen met mijn eerste aquarium?

[
M+b7zq zei:
En nee ik dacht dat tropische vissen en hout duurder waren als koudwater vissen en steen.
Gemakshalve kun je zeggen dat het grootste verschil is de verwarming. Er zijn trouwens meer dan voldoende visjes waarvoor je geen verwarming nodig hebt als de bak in een verwarmde (woon)kamer staat.

ikbenFrits zei:
Als we even veronderstellen dat guppen echt zo makkelijk zouden zijn als soms gesteld wordt komen er veel te veel problemen mee voorbij. Het zou met niet verbazen als onderschatting of gebrekkig informeren - "want het zijn toch makkelijke vissen" - daar een oorzaak van is. Elke vis heeft zijn eisen, ook guppen. Laten we waken voor onachtzaamheid.

~ Ivo

Als je tropisch wil beginnen, zorg dan eerst voor een goede verwarming en buitenfilter.

Als je deze bak inricht met een combinatie van stenen en hout en VEEL snelgroeiende planten, dan kun je na een week of 3 beginnen met de visjes.

Het is altijd het mooiste als je een aantal soorten bij elkaar zet, die van nature ook al uit de zelfde regio komen. Je hebt da ook enige zekerheid dat de waterwaardes voor deze soorten aardig overeenkomen, zodat niet de ene soort het goed doet en de andere doodgaat van ellende.

De meeste "beginners" vissen komen overigens uit ZO-Azie. Dat komt omdat er daar heel veel soorten zijn die leven van oorsprong in nogal vervuild water door humus maar ook dierlijke mest ( rijstvelden!) en irrigatiekanaaltjes.

Van deze groep zijn dan de wat grotere soorten labyrhint vissen heel sterk, en daar zijn ook heel mooie vissen bij! Ook zijn er diverse bodembewoners die het goed doen en gemakkelijk in hun onderhoud zijn, en die ook goed algen eten!

Verder is er een enorme hoeveelheid barbelen en danio's, die ook allemaal in zo'n biotoop zouden passen.

Dus heel veel keuze van "gemakkelijke"vissen, maar eerst maar eens inrichten en vooral veel snelgroeiende planten erin!

Greetzz BigSmoke

ikbenFrits zei:
Door zeer verre inteelt en zeer steriele opfok kun je wel stellen dat winkel guppen een van de kwetsbaarste visjes zijn in de handel.

M+b7zq zei:
Hallo iedereen 🙂

Ik heb mijn eerste aquarium gekocht en ben momenteel zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen om een goede start te maken. Ik blijf echter nog met 2 belangrijke vragen zitten:

Zelf vind ik tropische vissen het mooist. Ik heb echter al vernomen dat dit vaak duurder en moeilijker te onderhouden is. Denken jullie dat ik dan beter kan starten me koud water vissen? En hebben jullie tips met welke warm of koud water vissen ik het best kan starten?

2) Ga ik mijn aquarium inrichten met stenen of hout?
Persoonlijk zou ik liefst voor hout gaan, omdat ik dit het mooist vind. Opnieuw vraag ik me hierbij af of dit niet moeilijker te onderhouden is en mogelijks een stuk duurder is?

Alvast bedankt voor de tips!

Je hebt drie soorten aquaria(meerdere zelfs, maar die zijn in jou geval niet van toepassing)

-1) koudwater
-2) subtropische
-3) warmwater

-1)Koudwater raad ik je niet aan, want veel van deze soorten vissen hebben tijdelijk soms zeer lage temperaturen nodig, dit kan je in huis enkel halen met er bv. een koeling op te zetten, wat niet goedkoop is.

-3)warmwater raad ik je in dit geval ook niet aan, omdat je dan het tegenovergestelde hebt van koudwater, hierbij moet je dan zeker denken aan verwarmingen in je bak zodat je hogere temperaturen kan halen.

-2) subtropisch blijft er dan nog over, bij deze vissen kan je je bak opwarmen tot op kamertemperaturen en zo houden, wel te verstaan dat je hierbij soorten in huis haalt die deze temperaturen moeten hebben(want ook hier heb je soorten die op het randje van de ondergrens of bovengrens zitten ivm temperaturen)maar bij de meeste soorten valt dit wel mee.

Wat stenen of hout betreft.
Welke soort vissen wil je houden? een dan pas aan de inrichting denken, Wil je Malawisoorten houden dan heb je stenen nodig, wil je Z-A inrichting gaan, heb je sowieso hout nodig, wil je een gewone gezelschapsbak dan kan je stenen en hout combineren, hierin kan je zo duur gaan dat je wil.

luc zei:
-3)warmwater raad ik je in dit geval ook niet aan, (...)
Waarom specifiek "in dit geval" Luc?

TS geeft aan tropische vissen het mooist te vinden. Duidelijk is dat daarmee een verwarming nodig is die stroom gaat gebruiken. Dat is lekker duidelijk, maar eenmaal bewust daarvan, waarom zou je dat niet of juist wel doen?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
luc zei:
-3)warmwater raad ik je in dit geval ook niet aan, (...)
Waarom specifiek "in dit geval" Luc?

TS geeft aan tropische vissen het mooist te vinden. Duidelijk is dat daarmee een verwarming nodig is die stroom gaat gebruiken. Dat is lekker duidelijk, maar eenmaal bewust daarvan, waarom zou je dat niet of juist wel doen?

~ Ivo

In bovenstaande tekst van TS staat dat dit vaak duurder en moeilijker is, ik ga er dan vanuit dat TS vissen en planten bedoeld die met de 30� grens flirten, in dat geval is dit idd vaak moeilijker dan een "gewone"(lees subtropisch)

Daarom dat ik TS ook de 3de optie geef, namelijk de subtropische, hierbij zitten vele soorten vis en planten en is mijn inziens gemakkelijker om te houden en ervaringen op te doen.

Vreemde conclusie. Ik ging er vanuit dat TS "gewoon" tropisch bedoelt. Dus 24-26 graden en daar is niets op tegen,toch?

Jones zei:
Vreemde conclusie. Ik ging er vanuit dat TS "gewoon" tropisch bedoelt. Dus 24-26 graden en daar is niets op tegen,toch?

Er is niets tegen 24 a 26�(staat ook nergens)
er staat gewoon dat ik het niet aanraad.
Mij lijkt het dat TS wil werken met een laag budget,
1) Zelf vind ik tropische vissen het mooist. Ik heb echter al vernomen dat dit vaak duurder en moeilijker te onderhouden is.
2)Persoonlijk zou ik liefst voor hout gaan, omdat ik dit het mooist vind. Opnieuw vraag ik me hierbij af of dit niet moeilijker te onderhouden is en mogelijks een stuk duurder is?

Iemand in dit geval geen koeling of geen verwarming aanraden lijkt me nog niet zo gek te zijn.

Oftewel een heel kaliber aan aannames...

Wie weet is TS wel geschrokken van de energiekosten van iemand met een 1500 liter aquarium die Pterophyllum altum houdt op 30 graden C. jaarrond.
Maar dat weten we niet, dus laten we niet te veel op de zaak vooruit lopen...

@M+b7zq: vertel! Waar kwamen je gedachte over de kosten vandaan?

~ Ivo

Jongens AUB, zijn de meeste antwoorden dan geen aannames?

Tjonge tjonge,
ik zeg gewoon mijn mening, en wat ik denk dat TS er iets mee is.
Moeten jullie of TS mij hierin volgen? zeker niet, maar ik zou het appreci�ren dat Ivo en Jones zich een beetje inhouden en zelf hun ding doen, dat is al zat genoeg.

Oh, ik mag mijn ding doen, gelukkig.

Nou, mijn ding doen, is proberen boven tafel te krijgen wat de topicstarter nu daadwerkelijk wilt.

~ Ivo

Dag iedereen 🙂

Ten eerste bedankt voor alle hulp en antwoorden!
Om even op wat bovenstaande vragen te antwoorden zal ik wat achtergrond informatie geven over waarom en hoe ik op het idee aquarium ben gekomen.
Ik heb een aquarium altijd al mooi en fascinerend gevonden, maar heb er in het verleden nog nooit eentje gehad. Nu heb ik een tijdje geleden nog al impulsief 2 visjes gekocht. Hiervoor ben ik onmiddellijk bij de kringloopwinkel een bokaal gaan halen en heb ik enkele noodzakelijkheden aangekocht. Omdat ik er niets van af wist, zijn de visjes echter snel gestorven. Omdat ik deze korte ervaring wel leuk vond (buiten het sterven van de visjes natuurlijk), heb ik besloten om dit opnieuw te proberen. Ditmaal minder impulsief en met meer kennis en voorbereiding. Ondertussen heb ik een oud aquarium met bijhorende kastje kunnen overkopen van een vriend dus nu kan het avontuur beginnen 🙂
Zelf studeer ik nog en zit ik nog op kot, maar het is de bedoeling dat het aquarium thuis in de keuken blijft staan. Hier staat het in een warme constante omgeving (niet achter een raam in de zon ofzo). Het aquarium bevat ook een binnenfilter (blusave 05) en verwarmingselement. Het pompje van de filter werkt nog, maar ik weet niet of dit nog krachtig genoeg is. Ook het verwarmingselement doet het nog, maar ik weet nog niets of dit de correcte temperatuur behaalt en aanhoudt. Op de zijkant zit een thermosticker om de temperatuur te zien.

Wat betreft de inhoud van het aquarium heb ik eigenlijk al helemaal geen idee. Ik heb eens dus gekeken en gezocht op het internet naar wat ik mooi vond. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik helemaal weg ben van kleurrijke en sierlijke vissen. Na wat opzoekwerk, gebaseerd op bovenstaande antwoorden van jullie, ben ik erachter gekomen dat dit vooral zoutwater vissen zijn. Deze zijn blijkbaar erg duur om te onderhouden en het zou ook niet zo gemakkelijk zijn om meteen te starten met een zeewater aquarium. Ook weet ik niet of de grootte van mijn aquarium (150 liter) en mijn studentenbudget dit toelaten. Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Voor een zoetwater aquarium vind ik persoonlijk veel (fel)groene planten mooi. Ook vind ik hout in een aquarium een meer natuurlijker beeld geven wat ik ook mooi vind. Dit sluit niet uit dat ik een stenen/plastiek decoratiestukje misschien ook wel weet te appreci�ren. Hoewel ik dus langs de ene kant wel veel plantjes wil, is het nog wel de bedoeling dat de vissen op de eerste plaats komen. Ze mogen dus de kans krijgen zich te verstoppen, maar ik wil ze natuurlijk wel het merendeel van de tijd kunnen zien. Hiervoor is volgens mij ook helder water en goede verlichting van belang.

Voor de vissen ben ik eigenlijk de lijst van wikipedia van zoetwater vissen volledig alfabetisch afgegaan. Ik denk echter niet dat deze lijst volledig is.
Na het overlopen van deze hele lijst, heb ik een aantal leuke vissen gevonden, maar weet niet goed welke ik het best samenzet of juist niet.
De vissen die ik heel mooi vond waren: guppy met sierlijke staart, de maanvis, de paradijsvis, de siamese kampvis, de kogelvis GSP en de vuurneon.
Andere leuke vissen vond ik: antennebaarsje, bijzalm, bijtje, blak molly, blauwe neon, borstelneus, dwerggoerami, poecilia windei, hemelse pareldanio, kakadu-dewergcichlide, kadinaaltetra, keizertetra, luipaardpantsermeerval, neontetra en de zwarte fantoomzalm.
Zoals ik al zij was de wikipedia lijst beperkt dus als jullie nog leuke, speciale, maar vooral sierlijke en kleurrijke vissen kennen, mogen jullie mij dit altijd laten weten 🙂 Heeft verder iemand een leuk idee hoe en welke bovenstaande vissen te combineren zijn?

Zelf ga ik momenteel meer uitleg zoeken over deze vissen want ik ken ik hier natuurlijk nog weinig van. Het probleem is dat ik momenteel weinig tijd heb om hiervoor te zoeken aangezien ik in de blokperiode zit. Toch wil ik liefst zo snel mogelijk starten met het aquarium en spendeer ik momenteel al mijn vrije tijd hieraan 🙂
Zoals je ziet nog steeds veel vraagtekens waardoor ik nog niet goed weet hoe te beginnen.

Alvast bedankt!

Dat maakt het allemaal wel wat duidelijker.

Als ik zo je lijstje van soorten bekijk pik ik er een aantal uit.
Voor maanvissen is je aquarium te klein.
Antennebaarsjes zijn gevoelig voor de waterkwaliteit, geen beginnersvisjes, al worden ze zo wel soms verkocht.
Bijtjes zijn brakwatervissen. Black Molly's hebben eveneens een zouttoevoeging nodig.

Een aantal soorten die je noemt zouden verwarmd gehouden worden, zo rond de 25 graden: de Betta (kempvis), , de GSP, de vuurneon, de bijlzalm, de blawe neon, de kardinaaltetra, de kakadu-dwergcichlide, de keizertetra.
Een aantal soorten zouden onverwarmd kunnen: de paradijsvis, de borstelneus, de dwerggourami, de pareldanio, de luipaardpantsermeerval, de neontetra, de fantoomzalm.
Ik heb er even een aantal overgeslagen omdat ik dat niet weet.

Het combineren van soorten uit het eerste rijtje (verwarmd) met soorten uit het tweede rijtje (onverwarmd) is niet aan te raden.
De verwarming kost hoe dan ook geld, door stroomverbruik, geld dat je misschien liever ergens anders aan besteedt. In dat geval zou ik je aanraden voor de onverwarmde bak te gaan, zoals je ziet meer dan genoeg keuze en daar is ook een leuk bestandje mee te bouwen. De Aphyosemion australe 'gold' (op de foto M en V) is ook lekker kleurrijk �n heeft een leuk onderling gedrag. Hetzelfde geldt voor de Puntius titteya (op de foto mannen en vrouwen door elkaar) en de Epyplatys annulatus (op de foto een M en V) is ook een leuk visje dat onverwarmd kan. Als alternatief voor de dwerggoerami (wat ziektegevoelig) is er de honinggoerami.

Plantjes kun je vaak ook wel van forumleden overnemen. Begin in ieder geval met een flinke bos snelgroeiers en wat drijfplanten zijn voor veel vissen ook erg prettig. Wat was je eigenlijk van plan qua beplanting: kan het een wildgroei oerwoud worden, of wil je allen netjes gaan rangschikken zodat het meer een onderwatertuintje wordt? Het is een kwestie van smaak wat je mooier vindt. Het onderwatertuintje vergt wel meer tijd. CO2 is trouwens niet nodig, mocht die vraag nog bij je opkomen. Niet te veel licht en eenvoudige plantjes en je bent er. Wel vallen de wat lastigere planten dan af. De keuze is aan jou.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan