Wat is er nieuw

Inrichting nieuwe bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rami&Rezi84
  • Startdatum Startdatum
R

Rami&Rezi84

Guest
Hallo iedereen,

Na enkele jaren op hold gestaan te hebben, begint het nu toch weer te kriebelen om opnieuw een bak op te starten.
Het staat zo goed als vast dat de volgende aquarium een Aquatlantis Elegance 120 zal worden. Ik hoop dat deze standaard verlichting dimbaar is want ik zou heel graag een zonsopgang en ondergang creëren in mijn bak.

Het is ook zo dat ik geneigd ben van naar een Zuid Amerikaans biotoop te gaan. Hiervoor ben ik van plan om filterzand van bij Wildkamp te bestellen. Ik weet dat er best wat planten en drijfplanten inkomen. Ook wat hout om zo schuilplaatsen en zo te creëren. Ik zou graag mijn hout er langs van boven willen laten ingangen, zo komen de wortel vanboven in het water naar beneden toe. Hoe bevestig ik dan best dat hout. Met visdraad ofzo?

Ik zou ook graag een achterwand plaatsen in het aquarium, maar dat wordt precies niet zoveel meer gedaan. Zijn er hier nog mensen dat hiermee ervaring hebben? En hoe werk je dan de apparatuur weg. Zoals de verwarming en de afzuiging enzo.

En dan lees je ook heel vaak om de bodem te bedekken van met bladeren te werken. Net zoals die in het echt in het water zouden gevallen. Kun je die bladeren ergens kopen die geschikt zijn voor aquaria of worden er gewoon inheemse afgevallen bladeren gebruikt?

Zo ik hoop dat er mij toch enkele mensen wat verder op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt

Veel leden zoeken de bladeren ook gewoon buiten maar je moet wel oppassen dat dit geen bladeren zijn waar de honden overheen hebben geplast of waar met gif is gespoten. Maar die uit bv een groot park of bos zijn vaak prima te gebruiken.

Zeker niet alle bladeren die je in je tuin of park vind zijn oke. Eiken zijn te doen. Eerst ff uitkoken is wel slim.

Achterwand is persoonlijk. Kan heel gaaf zijn, maar kan ook best wat ruimte opnemen uit je aquarium. De 3d wanden, al zijn deze vaak niet echt goedkoop, zijn mooi om je materialen achter te verstoppen, mits deze hol zijn van achter. Een mooi stuk hout ofzo kan je hierbij ook helpen. Heb zelf een deel van een achterwand in mijn aquarium met daarachter een filter en de verwarming. Heb hem zo gemonteerd dat ook de vissen er overal nog achterlangs kunnen, dus het neemt eigenlijk nauwelijks zwemruimte weg voor de vissen. Heb in mijn foto-album (linkje in de handtekening) wel foto's staan

edit:
Dit was de achterwand waar ik de boom uit heb geslepen. Destijds met sleuven in de onderkant om het water achter de wand te krijgen, waar mijn intakes van de externe filters zaten. Het gat rechtsonder zat gaas achter, zodat de vissen er niet achter konden komen.
20160317_194322.jpg

Heb zo geen foto's van hoe het er nu achter zit omdat ik de achterkant van de bak volledig zwart heb geverfd, maar dit geeft wel een idee wat ik bedoelde met een holle achterwand. Je kunt alles er netjes achter wegwerken
20160318_141815.jpg
20150707_222657.jpg

Heb het nu ongeveer zo, vanaf de zijkant en bovenkant heb ik toegang en de vissen kunnen er overal achterlangs, ook onderin.
20180801_131359.jpg
20180807_112409.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb oa eik, beuk, berk en walnoot in m'n bak, wat ik zelf heb verzameld. Ik kook ze niet voor gebruik.

Achterwand is persoonlijk. Kan heel gaaf zijn, maar kan ook best wat ruimte opnemen uit je aquarium. De 3d wanden, al zijn deze vaak niet echt goedkoop, zijn mooi om je materialen achter te verstoppen, mits deze hol zijn van achter. Een mooi stuk hout ofzo kan je hierbij ook helpen. Heb zelf een deel van een achterwand in mijn aquarium met daarachter een filter en de verwarming. Heb hem zo gemonteerd dat ook de vissen er overal nog achterlangs kunnen, dus het neemt eigenlijk nauwelijks zwemruimte weg voor de vissen. Heb in mijn foto-album (linkje in de handtekening) wel foto's staan

edit:
Dit was de achterwand waar ik de boom uit heb geslepen. Destijds met sleuven in de onderkant om het water achter de wand te krijgen, waar mijn intakes van de externe filters zaten. Het gat rechtsonder zat gaas achter, zodat de vissen er niet achter konden komen.
Bekijk bijlage 269886

Heb zo geen foto's van hoe het er nu achter zit omdat ik de achterkant van de bak volledig zwart heb geverfd, maar dit geeft wel een idee wat ik bedoelde met een holle achterwand. Je kunt alles er netjes achter wegwerken
Bekijk bijlage 269887 Bekijk bijlage 269885

Heb het nu ongeveer zo, vanaf de zijkant en bovenkant heb ik toegang en de vissen kunnen er overal achterlangs, ook onderin.
Bekijk bijlage 269889 Bekijk bijlage 269890
Wauw dat is echt wel knap gedaan. Bij mij is het wel de bedoeling dat ik met een standaard achterwand ga werken van juwel denk ik. Dus veel mogelijkheden om er iets weg te werken heb ik niet.

Ik heb oa eik, beuk, berk en walnoot in m'n bak, wat ik zelf heb verzameld. Ik kook ze niet voor gebruik.
En kan dit dan geen kwaad in je bak. Hoe ben jij zeker dat er geen schadelijke stoffen opzitten voor in je aquarium?

En kan dit dan geen kwaad in je bak. Hoe ben jij zeker dat er geen schadelijke stoffen opzitten voor in je aquarium?
Niet dat ik zie. De dieren die denk ik het meest gevoelig zijn voor verontreiniging zijn m'n garnalen en die eten graag van de bladeren. 100% zekerheid heb je misschien niet maar dat geldt ook voor veel van wat je koopt. Ik heb de bladeren in een tuin geplukt die op het platteland ligt en waar geen chemische middelen worden gebruikt dus dat durfde ik wel aan. Daarnaast zijn er veel meer mensen die zelfgeplukte bladeren in hun aquarium hebben zonder problemen.

Wauw dat is echt wel knap gedaan. Bij mij is het wel de bedoeling dat ik met een standaard achterwand ga werken van juwel denk ik. Dus veel mogelijkheden om er iets weg te werken heb ik niet.
Ook daar kun je evt als je wilt wel wat wegschrapen, zal vaak toch iets van piepschuim aan de achterkant zijn. En anders met een valse wand werken, als je begrijpt wat ik bedoel

Ook daar kun je evt als je wilt wel wat wegschrapen, zal vaak toch iets van piepschuim aan de achterkant zijn. En anders met een valse wand werken, als je begrijpt wat ik bedoel
Zijn die achterwanden van juwel niet wat dun om er nog van weg te schrapen? De verwarming moet er dan toch wel nog achter kunnen ook he?
Allez ja ik weet dat niet. Ben maar een leek op dat vlak.
En wat bedoel je eigenlijk met een valse wand werken. Die wanden moeten toch worden vastgemaakt op het glas?
Sorry voor de vele vragen hoor. Maar ik heb hier totaal geen ervaring mee

De achterwand zo snijden dat je een stuk in de hoek aan glas overlaat, een stukje zonder achterwand. Dan de rest iets verder naar voren plaatsen, door deze aan de onderkant en zijkant vast te kitten. Je techniek kan er dan achter. Zal zo even een tekening maken voor je, wordt het denk ik wat duidelijker van

Edit; Dit bedoelde ik

Laatst bewerkt:
De achterwand zo snijden dat je een stuk in de hoek aan glas overlaat, een stukje zonder achterwand. Dan de rest iets verder naar voren plaatsen, door deze aan de onderkant en zijkant vast te kitten. Je techniek kan er dan achter. Zal zo even een tekening maken voor je, wordt het denk ik wat duidelijker van

Edit; Dit bedoelde ik
Ok nu snap ik het. Sorry hoor maar ik heb hier nog niet zo heel veel ervaring in.
Het is inderdaad ook wel een mogelijkheid. En moet je dan niets tussen beide wanden zetten of kan dit geen kwaad dat de visjes er achter kunnen?

Ik had ook wel al iets in gedachten. Ik heb het ook eens uitgetekend zodat het duidelijk is wat mijn bedoeling zou zijn.
Vermits de bak in een hoek zou komen te staan ben ik van plan om deze ene zijwand ook te bedekken met een stuk achterwand. Achteraan in de hoek zou ik dan een 15 cm niet met achterwand voorzien en met een schuine kant werken. Achter deze kamer kan dan de afzuiging en de thermometer geplaatst worden. De waterinvoer dacht ik aan de andere kant naar binnen te brengen. Om zo toch wat circulatie in de bak te hebben.

Wat denken jullie? Is dit een mogelijkheid of doe ik dit beter niet?

20190319_224120.jpg

Geen probleem! Voor vragen is er het forum 😀
Idee is prima en zo kun je best je techniek wegwerken. Maak voldoende gaten/plekken in die schuine wand zodat je water aangevoerd kan worden. Je outflow zou ik in dezelfde hoek plaatsen om een mooie circulatie te krijgen. Een mooi plaatje van dit forum:
E75D7815-48D6-4DBF-96F2-EA2E34AFCAEB.jpeg

Ik dacht er inderdaad minstens 2 gaten in te maken. 1 aan de bovenkant en 1 meer naar beneden toe en er dan zo van die ronde roostertjes insteken.

Ah ok. Ja als je het zo ziet is het inderdaad beter dat uitstroom beter in dezelfde hoek staat. Je bent in ieder geval bedankt voor al die nuttige info dat ik van jou gekregen heb. Zo kan ik het toch goed doen 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan