Wat is er nieuw

inrichting voor cichliden

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaria17
  • Startdatum Startdatum
A

aquaria17

Guest
Binnenkort komt er een nieuwe rio 400. Hier krijg ik een aantal mooie cichliden bij. Ik wil alleen geen kale bak, dus ik vroeg me af wat er mogelijk is voor de inrichting qua planten. Welke planten zijn geschikt en hoe bescherm ik die tegen de vissen?

Deze vissen komen er in:

otopharynx tetrastigma man en vrouw
placidochromis milomo
protomelas steveni taiwan reef
aulonocara fire fish
haplochromis nyererei
metriaclima greshakei
pseudotropheus sp acei man en vrouw
pseudotropheus saulosi
melanochromis
siamese algeneter 2

Ow, interessante combinatie... Heb je evaring met Malawi cichliden? Je hebt er nu rotzakken bij zitten (met name Melanochromis) en zowel planteneters als vleeseters, zandbewones als rotsbewoners en nog wat algeneters die er eigenlijk niet bij horen (en volgens mij onderling gaan vechten, maar niet mijn sort vissen dus dat is uit mijn hoofd).

Inrichting voo een malawi bak:
1) plaat piepschuim
2) rotsstapels voor de rotsbewoners
3) zandbodem,veel zand openlaten voo de zandbewoners
4) water

Zeker geen hout erin doen, en planten tja, je kunt het proberen maar malawi bakken zeker die met mbuna zijn niet voor niks meestal plant-loos...

Wat je kunt poberen zijn javavaens en anubias tussen de rotsen zetten. Watepest, mossen, drijfplanten en hoornblad zullen zeker worden gesloopt, geen optie dus (wordt een zooitje in je bak met restjes plant). Je zou vallisneris kunnen proberen maar ook dat blad is redelijk zacht en kan ook worden uitgegraven.

Als je de mbuna eruit zou latwn dan heb je nog kans dat bossen vallisneria blijven staan, maar je hebt ook veel zandruimte nodig dus veel plek voor planten heb je toch niet.

Bedankt voor de reactie! Ik heb geen ervaring met cichliden. Maar deze vissen krijg ik bij een aquarium wat ik ga ophalen. Ik weet dus niet zo goed wat ik er mee moet. Vind het prachtige vissen, maar zo'n kale bak vind ik niet zo mooi.

Aangezien planten dus waarschijnlijk niks gaat worden, ga ik de vissen toch niet houden denk ik. Mijn voorkeur ligt meer bij een volle plantenbak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan