Inrichting voor garnalen


LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Berichten
49
Leeftijd
36
Hallo allemaal.

Van het weekend een nieuw bakje opgestart, dennerle 30 l cube. Afmetingen 30x30x35. Deze bak is bedoeld om straks (na indraaiperiode) blue velvet of blue dream garnalen te houden. Na wat strubbelingen met de hardscape heb ik het volgende er nu instaan:

Hout
5 soorten planten: Nymphoides sp Taiwan, cryptocoryne flamingo, dwergnaaldgras, postogomon helferi en een plantje waarvan ik de naam ben vergeten
Rotsen en kleine steentjes

Bodem is soil van dennerle. Bijgaand een foto van de bak. De plantjes.zijn allemaal in vitro en moeten dus nu gaan groeien. Hiervoor heb ik tijd omdat garnalen na 6 weken pas toegevoegd kunnen worden.

Maar nu gericht mijn vraag: ik had een bakje weeping mos gekocht. Deze vind ik echter niet zo mooi om meer toe te voegen. Voor mijn gevoel is het bakje 'vol'. De planten achter gaan nog behoorlijk groeien en zullen genoeg verstopplekken geven aan garnalen. Ook worden dit de enige bewoners van dit bakje.

Moet er mos in voor garnalen? Of zal dit bakje voldoende mogelijkheden geven voor hun om zonder mos te kunnen?
 

Bijlagen

  • 20230913_214804.jpg
    20230913_214804.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 58
Mos is geen must maar ze waarderen het wel en vooral de kleintjes zitten er vaak tussen. Je zou bv wat mos op het hout kunnen opbinden.
 
Dat ligt er ook aan waarmee je ververst want met kraanwater is die werking vrij snel teniet maar met osmose gaat ie best lang mee als het goed is. Tenminste zo werkt het bij mijn ph verlagende bodem wel.
 
Ik ververs met kraan water. Eerste week elke dag 50%, tweede week om de dag 50%. Dus als het goed is, over 6 a 7 weken een normale ph waarde.
 
Maar waarom heb je dan die bodem gekozen als je hem op deze manier eerst uitput?
 
Maar waarom heb je dan die bodem gekozen als je hem op deze manier eerst uitput?
De bodem zou een aantal voordelen hebben, zoals
-goed voor planten om te wortelen
- voeding opslaan voor planten (buffer)
- luchtig om bodemrot te voorkomen
- goed voor filtering omdat de bodem stoffen opneemt.

Bij mijn andere 2 aquariums heb ik een zandbodem. Ik merk dat de planten hierin het soms moeilijk hebben met wortelen en voeding opnemen. Deze bodem wordt bij dit aquarium verkocht en zou goed zijn voor garnalen. De PH zou wel verlaagd worden, maar door te verversen met kraanwater zou dit acceptabel zijn voor de neocaridina garnalen, zo rond 6,5 / 7.
 
De bodem zou een aantal voordelen hebben, zoals
-goed voor planten om te wortelen
- voeding opslaan voor planten (buffer)
- luchtig om bodemrot te voorkomen
- goed voor filtering omdat de bodem stoffen opneemt.

Bij mijn andere 2 aquariums heb ik een zandbodem. Ik merk dat de planten hierin het soms moeilijk hebben met wortelen en voeding opnemen. Deze bodem wordt bij dit aquarium verkocht en zou goed zijn voor garnalen. De PH zou wel verlaagd worden, maar door te verversen met kraanwater zou dit acceptabel zijn voor de neocaridina garnalen, zo rond 6,5 / 7.
Garnalen kunnen er wel vrij gevoelig voor zijn. Ze zijn erg afhankelijk van de ph en kh waardes als ik het goed heb. Denk dat de juiste voedingsstoffen voor de planten vooral belangrijk zijn. Met de tijd krijg je in je bodem organische materiaal. Dit zal vanzelf een ph verlagende werking hebben. Als je je water continu ververst dan neemt de werking heel erg af. De bodem heeft namelijk de werking op het water. En dat water haal je er steeds uit. Wat ook prima is. Want schoon water is het allerbelangrijkste! Je zou de waterwissels een beetje kunnen afbouwen. Ook kan je proberen met mate te voeren. Niet teveel in iedergeval. En lekker veel planten er in zetten om de balans te ondersteunen.

Hoe meer planten hoe beter 😄
De planten zijn als het skelet van het aquarium dat maakt je aquarium sterk en stabiel, de bodem zijn de darmen waar al het vuil naar toe gaat en stoffen verwerkt en omgezet worden, en het water is het bloed waar de stoffen verspreid kunnen worden waar plantenwortels niet bij kunnen. Een filter is de dunne darm en de bodem de dikke darm. En van al die knappe bewoners daar gaat het hart sneller van kloppen 😜
 
luchtig om bodemrot te voorkomen
Verkijk je daar juist niet op want ik heb de Enviroment bodem en die garries stappen de hele dag over de bodem en na enkele maanden zie je onderin de bodem dan juist heel veel gruis en dan is er amper nog een korrel te zien. Maar van bodemrot heb ik nooit last gehad.
 
Ja, maar werking heb ik begrepen is maar van korte duur
Gemiddeld genomen ongeveer een jaar
Dus zou ik de volgende keer Colombo mano base aanschaffen. Die bevat voeding, heeft CEC eigenschappen maar is niet pH verlagend. Dat scheelt je geld en vooral veel tijd :thumbs:
 
Gemiddeld genomen ongeveer een jaar
Dus zou ik de volgende keer Colombo mano base aanschaffen. Die bevat voeding, heeft CEC eigenschappen maar is niet pH verlagend. Dat scheelt je geld en vooral veel tijd :thumbs:
Ok, wellicht voor de volgende keer. Hoop dat deze ook de PH snel stabiel laat worden.

Maar eigenlijk is mijn vraag nog niet beantwoord. Ik vind mijn bakje vol genoeg. De planten beginnen te groeien zullen ook om het hout heen groeien, als het lukt. Ik vind het dus eigenlijk niet mooi om mos toe te voegen. Zou de dwerggrassen als deze groeien voldoende zijn om de garnalen te behagen? Samen met een groene achtergrond?
 
Als je enkel garnalen gaat houden hoef je in principe niks toe te voegen (kale bodem zou al genoeg zijn). Ze hoeven zich niet te verstoppen dus geen noodzaak voor attributen, die garnaal maalt er niet om.
 
Noodzaak is het niet maar ze vinden het wel fijn vertelden ze mij;)
 
Noodzaak is het niet maar ze vinden het wel fijn vertelden ze mij;)
Ja garnalen vinden het prettig zich kunnen te verschuilen. Ook garnalen kunnen negatief reageren op tekorten van natuurlijke behoefde. Baby garnalen houden zich instinctief ook vaker schuil dan volwassenen die je wel eens door de bak heen ziet roetsen. Dat verteld mij dat er wel een bepaalde behoefde is naar verschuiling. Een garnaal die net verveld is, is ook afhankelijk van zn bleke huid en patronen als beschutting om niet op te vallen omdat die kwetsbaar is. Die zoekt vaak ook een plekje uit waar die niet opvalt tussen de planten. Ipv recht tegen het glas. Dus ik denk dat een garnaal zeker een behoefte heeft aan voldoende beschutting.
 
Ok, bedankt nog voor de reacties. Ik ga eerst het bakje laten indraaien. Even afwachten hoe deze zich verder ontwikkelt met de planten. Als ik het dan nog kaal vind, kan ik dan nog mos toevoegen. Schuilmogelijkheden zouden er al moeten zijn.
 
Een garnaal die net verveld is, is ook afhankelijk van zn bleke huid en patronen als beschutting om niet op te vallen omdat die kwetsbaar is.
Een net vervelde garnaal ziet er hetzelfde uit als voor de vervelling (soms zelfs mooier van kleur). Alleen misschien iets groter.
Een reden om zich schuil te houden na een vervelling is omdat het exoskelet moet uitharden.
 
Klopt Thea de kleur is niet anders maar zn schild moet harden.
 
Klopt Thea de kleur is niet anders maar zn schild moet harden.
Ja ik zag gisteren anders een flinke naakte garnaal. moest blauw voorstellen maar hij had duidelijk zn costuum thuis gelaten😂
 
Ik heb dat nog nooit gezien moet ik zeggen maar ja dat zegt niet alles.
 
Ik heb dat nog nooit gezien moet ik zeggen maar ja dat zegt niet alles.
Ik ga het eens in de gate houden, daarnaast. Toen ík nog een jonge garnaal was goen moest ik ook nog op kleur komen 😂 rond mn 7de besloot mn blonde haar donkerbruin te worden! zou me niet verbazen dat het gebrek aan kleur bij jonge dieren ook deels temaken heeft met beschutting waaruit je kan onderbouwen dat er altijd een natuurlijke behoefde is naar beschutting. Of je nou een vis of een garnaal bent.

het verschil is dat we bij vissen iets meer de taal begrijpen. We kunnen een vis zien stressen als die niet gelukkig is, we kunnen ons in de vis verplaatsen en het daarom makkelijker vermenselijken. Een garnaal niet maar dat neemt niet weg dat de natuurlijke behoefdes van een garnaal en vis niet heel erg daarin op elkaar lijken.
 
Ik heb dat nog nooit gezien moet ik zeggen maar ja dat zegt niet alles.
Dit is wat ooit een blauwe garnaal was. Zal hm een snickers aanbieden
 

Bijlagen

  • IMG_20230916_151605.jpg
    IMG_20230916_151605.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 37
Komt dat niet door het doorkweken want ook bij bv Vuurtjes zie je vaak bleekscheten op den duur.
 
Komt dat niet door het doorkweken want ook bij bv Vuurtjes zie je vaak bleekscheten op den duur.
Ik ga hm volgen! Kan geen blanke tussen me smurfen hebben he! Daar krijg je gemopper van😜
 

Terug
Bovenaan