Inrichting voor Rekord 800


M

Mndy

Guest
Hallo allemaal!

Gister avond heb ik een Rekord 800 opgehaald om mijn Lido 120 te vervangen. De diertjes hebben bijna een week in een speciekuip gezeten, maar tot nu toe lijkt alle stress aardig te zijn vergeten.
Ik heb gisteravond gewoon alle plantjes er even ingezet, zonder verder te letten op de indeling. Wat maakt de vissen dat uit? Zolang ze maar kunnen schuilen toch?

Maar ik ben zelf nogal heel slecht in de inrichting. Dus wie o wie kan mij een voorzetje geven?

Het vissenbestand:
3x Colisa chuna
20x Boraras brigittae
4x Corydoras pygmaeus
+ 30x Blue fairy garnaal

Het plantenbestand:
Anubias barteri (op een stuk maponi hout)
Javavaren (op eens tuk maponi hout)
Mos
Riccia (bolletje)
Limnobium laevigatum


In de Aqua 40 staat nog Echinodoras vesuvius en Rotala rotundifolia, wat gewoon overgezet kan worden uiteraard. En daar drijft nog meer riccia in.

Wie, wie kan mij helpen?
 
Hi Mandy.
Heb je alleen maar plantjes? Geen hout, stenen of iets dergelijks?
Dan is mijn eerste advies namelijk om een leuk stuk hout of een aantal mooie stenen erin te doen.
Voor de stenen moet je uitkijken welke je neemt want maansteen is kalkhoudend en dat vinden je goerami's niet zo leuk..
Als je dat hebt, dan kun je daarom heen je plantjes gaan opzetten. Ik denk dat je zelf een begin moet maken. Daarna plaats je een foto en dan kunnen de leden hier je aanwijzingen gaan geven over hoe het evt anders kan.

Succes!
 
Ik heb wat stukken maponi hout, waar 2 ervan planten op staan. Maar ik denk dat ik toch voor kienhout, of spiderwood ga. Vind ik veelzijdiger.

Ik rij vanmiddag even langs de dierenwinkel om te kijken wat ze hebben liggen aan stenen en hout ;)
 
Inmiddels mooie stukken hout gekocht, die staan nu in te wateren :)
Verder ook nog een javavaren erbij gekocht en Braziliaanse klimop, hopelijk slaat deze snelgroeier wel aan. Javavaren die ik vanmiddag heb gekocht staat nog niet vast op hout, dus die mag nog eventjes drijven.
Stenen vind ik altijd lastig, bij de LFS en dierenwinkels vind ik ze eigenlijk erg duur. Waar halen jullie de stenen vandaan? En wat zou een mooie steen zijn in mijn aquarium?

Het aquarium staat er nu zo bij:
xN19xWlHt988lbKUpxkwM9fB0a3IM2ob.jpeg
 
Ik gebruik diverse steen soorten afhankelijk wat ik wil bereiken. Maar maaskeien, grijs breuksteen en lava stenen gebruiken wij het meest hier. Meestal zijn deze stenen ook te verkrijgen bij tuincentra's of bouwmarkten en zijn ze daar een stuk goedkoper. En als je geluk heb, zit er een natuursteenhandel in je buurt die ze heeft.
 
Net even aan het knutselen geweest.
Stenen heb ik nog niet, heb nog wel een stuk hout liggen. Iemand nog tips?

C9L-iz0bz6AvYMcfL84Y0PDGJhHkNcJi.jpeg
 
Je ramen wassen, haha

Ziet er al leuk uit!
Ik zou zelf voor een voorgrond plantje gaan
En een paar snel groeiers zijn ook altijd mooi!

Kun je misschien iets meer over de techniek vertellen?

Veel succes!


Groetjes Teun
 
Bedankt Teun :)
Raampjes zijn keurig schoon gemaakt hoor! De achterwand zit achter de achterruit gekit, daar is viezigheid tussen gekomen. Maar dat vind ik even voor latere zorg, eerst het aquarium mooi inrichten zodat de vissen en garnalen zich weer thuis voelen. Daarna eens kijken of ik wat aan de achterwand kan doen.

Rechts staat de Braziliaanse klimop, dat is volgens mij wel een snelgroeier toch? In de vorige bak heeft Cabomba en Hoornblad het bij mij al begeven, dus voor mij misschien niet zo'n goed idee :p

Techniek, ehmmm. Er zit een T5 lamp in. Filter is een Eheim 2213, ik filter over siporax, sponzen en watten. Temperatuur staat op 24/25 graden.
De kap is wel gescheurd, dus ik zit hier en daar eens te spieken hoe het zit met LED of T8 ombouwen.

Ik heb nog een Aqua 40 staan, als daar de jonge visjes uit zijn wil ik de garnalen daar naartoe verhuizen en dan gaat het mos mee.
 
Een heel snelle groeier zelfs!
Je techniek klinkt goed !
Ben benieuwt hoe zich dit gaat ontwikkelen!
 
Ik heb ondertussen even gekeken naar een leuk voorgrond plantje en ik zat zelf te denken aan de Staurogne sp. in het rechter gedeelte. Iemand die misschien ervaringen heeft met dit plantje? Ik lees alleen maar dat ie ook op hout of steen kan worden gebonden en dat de uitlopers die naar boven groeien ik kan verwijderen voor een horizontale groei.

Ik zit trouwens ook te twijfelen of ik de Anubias er in houd, of dat dat hoekje allemaal javavaren gaat worden.

Voor het hout wil ik wat stenen plaatsen, beetje zandkleurig en glad. Zijn er zulke stenen geschikt voor het aquarium?
 
Staurogyne sp. is zeker een heel leuk plantje. Ik vond hem zelf echter heel slecht aan slaan bij mij..
Ik denk dat het een plantje is wat wel graag extra Co2 heeft. Als ie eenmaal aanslaat dan heb je er een heel leuk plantje aan want het vormt een frisgroen tapijtje...

Voor stenen:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... wwodfDYAYw
of
http://www.aquaplantsonline.nl/c/245/de ... ng/?page=7

Zelf heb ik een beetje bruinachtige steen genomen, die niet kalkhoudend is en die qua kleur niet echt heel opvallend is in de rest van het geheel. Weet alleen niet hoe die steen heet. Ik heb hem gewoon bij een aquariumzaak vandaan....

Maaskeien zijn ook altijd een optie.
 
Dan word het waarschijnlijk maaskeien!

Jammer dat dat plantje extra co2 nodig heeft, iemand anders misschien nog een idee?
En wat vinden jullie van de anubias? Laten staan, of vervangen voor javavaren?
 
Ik hou staurogyne sp ook zonder co2, maar zie eigenlijk bijna geen groei......
Ik vind die anubias wel beetje groot... Zou gaan voor javavaren. Bladeren zijn stukkie smaller, wat het net iets mooier maakt denk ik.
 
Mndy zei:
En wat vinden jullie van de anubias? Laten staan, of vervangen voor javavaren?
Lekker staan laten, hij staat daar mooi en vormt een bijzonder aardig contrast met de varen rechts ernaast.

~ Ivo
 
Dan ga ik toch de staurogyne sp. proberen en kijken wat er uit komt. Het is bekend dat het een langzame groeier is.
Anubias laat ik voorlopig even staan, die kan ik altijd nog vervangen ;)
 

Terug
Bovenaan