Inrichtingskeus en vissen


AF-Beheer

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
22 apr 2003
Berichten
11.030
Inrichtingskeus en vissen

Ten aller eerste:

-Het aquarium: Probeer altijd te streven naar een zo groot mogelijk aquarium,dit ivm dat grotere bakken stabieler blijven dan de kleinere.

-Bepaal altijd eerst wat voor inrichting je wil voor je tot aankoop over gaat.

-Biotoop: is het streven naar een zo natuurgetrouw mogelijk aquarium met daarbij behorende vissen en planten.
-Zuid Amerika: is een prachtige biotoop met veel hout en denk aan bv Maanvissen en corrydoras soorten.

Gezelschapsbak: is een inrichting waar je natuurlijk ook voor moet zorgen dat de vissen die je wil gaan houden ook wel degelijk bij elkaar kunnen.
Denk hierbij aan Platy's,Guppen,molly's etc etc.

-Malawi biotoop:Malawi's zijn cichliden die je dus bv niet bij gezelschapsvissen kan houden,deze vragen hard alkalisch water met een pH-waarde die tussen de 7,5-8,5 dient te liggen.
Ook is het hier bij belangrijk dat je jezelf goed inleest welke soortjes bij elkaar kunnen en in welke verhouding natuurlijk.
Ze worden veelal in harem verband gehouden,bv 1 man en drie vrouwen.
Of in groepsverband: minstens 5-6 stuks.
Inrichting bestaat uit rotspartijen en weinig tot geen planten,planten die zouden kunnen zijn bv de valisneria en de anubias soorten (sterke planten)
Het aquarium dient minstens een vooruit lengte te hebben van een meter,liefst groter aangezien vele malawi's ADHD hebben en veel zwemruimte nodig hebben.

-Tanganyika biotoop:Tanganyika's zijn ook cichliden en houden ook van hard alkalisch water met een pH-waarde die tussen de 7,5-8,5 dient te liggen.
Ook bij deze soort is het zeer belangrijk welke wel en niet bij elkaar kunnen.
Ook de verhouding is zeer belangrijk, vele soortjes worden als jonge groep aangekocht (5 stuks) en gaan dan zelf een koppel vormen.
als dit gebeurd is dan dien je meestal de overige soortjes uit het groepje uit te vangen wegens aggressie onderling.
Aquarium maat is minstens 60cm vooruit en kan ingericht worden met rotspartijen.
Planten: Valisneria en anubias.

vissen:

Niet alle soorten zijn te combineren zoals beschreven.

Scholenvissen
Scholenvissen leven in de vrije natuur in grote groepen,denk aan wel 1000 of meer exemplaren bij elkaar.
In een aquarium wordt het nogal gauw claustrofobisch voor ze dus bij aanschaf van een dergelijke vis,neem een zo groot mogelijke groep.

Solitair levende vissen:
Dit zijn vissen die in de natuur elkaar uit de weg kunnen gaan en meeste van de tijd solitair (alleen) leven.

Vissen die paarsgewijs leven
Tot vissen die paarsgewijs leven behoren vele cichliden soorten.

Territoriumvormende vissen

Dit zijn vooral de soorten die solitair leven en de vissen die een paartje vormen.
De meeste cichliden zijn bv territoriumvormers.
Deze nemen een bepaald deel van het aquarium in beslag en zullen geen indringers dulden.

Oppervlaktevissen

De naam zegt het al,deze houden zich op net onder het oppervlak en bevinden zich dus in de bovenste waterlaag.
Deze vissen zijn ook makkelijk herkenbaar,want meestal zit de opening van de bek aan de bovenkant van het lichaam zodat ze gemakkelijk voedsel van het oppervlak kunnen pakken.

Bewoners van de middelste waterlagen

Tot deze groep behoren vele scholenvisjes.
Denk aan de Neontetra's,Kardinaaltetra's en de Ruitvlekzalmen.

Bodembewoners

Bij deze vissen zit de bek veelal aan de onderkant,ze noemen het vaak ook wel de stofzuigers van het aquarium.
De meeste bodembewoners leven solitair in een aquarium (denk aan L-nummers)
De corrydorassoorten leven weer in groepen.

Vissen die alle waterlagen bewonen

Tot de vissen die zich in alle waterlagen begeven,behoren onder meer de eierlevend-barende tandkarpertjes zoals de guppy(poecilia reticulata) en de zwaarddrager(Xiphophorus variatus),maar ook veel barbelen en karperachtigen.
Deze vissen nemen zowel voedsel op van het wateroppervlak als van de bodem en daar tussenin.
Het gaat hier om drukke,bezige zwemmers die zich in een school of klein groepje het beste voelen.
Vanwege hun actieve levensstijl kunnen ze schuwere visjes verdringen.

Wie vult de lijst verder aan
 
Lid geworden
26 feb 2010
Berichten
6.304
Locatie
Soest, Nederland
Ziet er goed uit, alleen uit het Tanganyika-meer zijn ook niet-cichliden verkrijgbaar, bijv. een aantal killi's en een hoop synodontis-soorten...
 
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
142
Bij aquavisie kan je een keuze maken in o.a. groep en scholen vissen. Wat is het verschil?
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
1.202
Locatie
Breda
-Malawi biotoop:Malawi's zijn cichliden die je dus bv niet bij gezelschapsvissen kan houden,deze vragen hard alkalisch water met een pH-waarde die tussen de 7,5-8,5 dient te liggen.
Ook is het hier bij belangrijk dat je jezelf goed inleest welke soortjes bij elkaar kunnen en in welke verhouding natuurlijk.
Ze worden veelal in harem verband gehouden,bv 1 man en drie vrouwen.
Of in groepsverband: minstens 5-6 stuks.
Inrichting bestaat uit rotspartijen en weinig tot geen planten,planten die zouden kunnen zijn bv de valisneria en de anubias soorten (sterke planten)
Het aquarium dient minstens een vooruit lengte te hebben van een meter,liefst groter aangezien vele malawi's ADHD hebben en veel zwemruimte nodig hebben.
Even zeuren hoor :) Malawi-water is zeker niet knalhard. Met een kH tussen de 5 en de 8 kan het zelfs vrij zacht zijn. Ik denk dat heel veel mensen met een planten- of ZA bak een Kh van 5 niet eens halen. Het is dus lang niet zo knalhard als bijvoorbeeld het Tanganyika meer (kH tot 18!). Dat komt omdat het meeste water in het Malawimeer hoofdzakelijk uit rivieren komt, waar de hardheid veel lager is. Het water in het Tanganyikameer is onder andere een stuk harder omdat het op meerdere plekken ondiep is, waardoor relatief gezien meer verdampt, en dus de concentratie mineralen en zouten hoger wordt. Ook de toevoer voor het Tanganyikameer komt uit bronnen waar harder water vandaan komt.

Een groep Malawicichliden kan inderdaad voor heel veel soorten, maar met een groepje van 5 of 6 kan je nog steeds meestal maar één man huisvesten, bij een enkele soort kom je weg met drie mannen. Maar twee mannen is zo goed als altijd oorlog. Om agressie verder in te dammen, moet de groep een stuk groter zijn, met veel mannen, en minimaal evenveel vrouwen. Dan heb ik het wel over Mbuna, want de meeste soorten worden sowieso al te groot voor veel bakken om in een groep van 10 of meer te houden :)

De grootte van het aquarium heeft niet zo heel veel met de zwemlust te maken, maar veel meer met de territoriumdrang. Er zijn Mbuna cichliden van krap 12 cm groot die een territorium van meer dan 2 meter nodig hebben! Zo zijn ze natuurlijk niet allemaal, maar probeer bij aanschaf wel te achterhalen in wat voor mate ze territoriaal zijn, en wat voor soort territorium ze nodig hebben. Sommige soorten willen een grot, andere graven een ondiepe kuil, sommigen zijn tevreden met een platte steen of een leeg plekje op het zand, en weer andere graven een krater van een meter doorsnee. Er zit echt heel veel verschil in!

Dus ook de inrichting kan heel anders zijn, afhankelijk van de soorten die je wilt houden. Veel mensen kiezen voor steenhopen en een zandbodem, en voor de meeste soorten Mbuna is dat inderdaad prima. Veel vrijzwemmende soorten hebben ook wel wat stenen nodig om achter weg te kruipen, maar het deel vrije zwemruimte moet voor deze soorten wel een stuk groter zijn.

Zijsprongetje: nooit grind gebruiken in een Malawibak! Bijna alle soorten graven, grondelen, fourageren in de grond, of spoelen er hun kieuwen mee, en dat kan echt alleen maar met zand.

Voor de waterlagen zul je ook niet altijd alles netjes kunnen opvullen. Zeer veel soorten zijn bodem- of substraatgeoriënteerd. Door je steenstapels tot aan de waterrand op te bouwen, verspreiden de vissen zich ook vanzelf door de bak! Slechts enkele soorten zitten alleen maar in het open water, en die zou ik al niet aanraden voor beginners (bepaalde Copadichromis of Mchenga soorten, de 'echte' Utaka dus).

Qua bijvissen zijn er bar weinig opties. Synodontis nyassae kom je wel eens tegen, maar kan vrij groot worden (20 cm of meer), en is niet te kweken in gevangenschap, en dus prijzig (25-30 Euro per stuk), en omdat ze in een groep moeten loopt dat aardig op. Is de prijs minder dan, zeg, 20 Euro, dan zijn het zeer waarschijnlijk geen echte! Er zijn wel eens Mastacemblus spp. die geïmporteerd worden. Die zijn heel erg prijzig, en erg lastig over te wennen aan het aquariumleven. Ze accepteren nauwelijks droog- of diepvriesvoer, dus je moet met levend voer aan de gang. En dat was het wel, qua bijvissen uit het Malawimeer. Wat wel een prima oplossing kan, zijn Synodontis soorten uit het Tanganyika meer. Die zijn ook een stuk beter verkrijgbaar. Ook sommige soorten regenboogvissen worden wel eens bij Malawicichliden gehouden, hoewel ik dat eigenlijk verre van ideaal zou vinden.

Planten worden op zich vaak wel met rust gelaten. Er zijn weinig plantenetende Malawicichliden (algen wel!), maar er wordt wel veel gegraven. Planten stevig vastzetten dus, desnoods met potje en al ingraven (zonder de steenwol natuurlijk). Valisneria is mooi bij Malawi (V. spiralis is zelfs biotoopcorrect!), Anubias is ook prima (vastbinden op stenen), of Javavaren (idem).

Voor aquascaping fans valt er niet veel te halen bij Malawi-cichliden. Alleen stenen die te zwaar zijn blijven liggen, maar verder bepalen de vissen doorgaans zelf wel hoe ze de bak inrichten :D
 
Laatst bewerkt:

Bovenaan