Inspiratie gezocht

O

one-o-nine

Guest
Wie gooit eens met wat opties voor een visbestand?
Misschien ken ik inmiddels teveel vissoorten en zie ik door de bomen het bos niet meer...

Het aquarium op de zaak is met het bedrijf meeverhuisd naar de nieuwbouw.
Meteen voorzien van een nieuwe bodem en de inrichting wat leuker en spannender gemaakt (wat een verschil als je een groot stuk kienhout rechtop zet i.p.v. plat op de bodem.....
Het is een Vision 450 (dus 150 lang, 450 liter), gezelschapsbak.
Inrichting bestaat uit een zwarte bodem (eindelijk dat stomme lichtbruine spul eruit..), kienhout en behoorlijk wat planten.
Vanwege de aanstaande verhuizing is er in de laatste 2 jaar geen vis meer "aangevuld" en was het bestand al aardig uitgedund (meeste vissen waren op leeftijd).

Wat zit er nog in:
- 3 grote clownbotia's. Ik ben er niet zo'n fan van, maar ze zijn van mijn baas, dus ze mogen niet weg...
- 1 grote Ancistrus goudkleurig, die mag zeker blijven
- 1 Hemiloricaria parva, moet van mij blijven.
- nog 1 kardinaaltetra, maar die mag eventueel in mijn bak, tussen zijn soortgenoten zijn laatste levensdagen slijten
- nog 1 rouwtetra, maar ik verwacht niet dat die nog lang leeft gezien zijn leeftijd.

Het mag rustig een zeer "gemiddelde" gezelschapbak zijn, geen vissen met speciale eisen.
Ik zou er wel graag een grote school van kleine vissen in willen zetten.
Kleuren maakt niks uit, mijn baas is kleurenblind, dus ik kan hem alles wijsmaken...:D

Wie doet eens een voorstel?
 
Waarom niet een stuk of 7 maanvissen?
 
Dat zou zo maar kunnen, ik heb dat wel overwogen.
Ik heb zelf ook wel maanvissen gehad, maar vind ze niet zo aardig naar de rest van mijn vissen, maar mijn bak is ook iets kleiner, en minder geschikt voor maanvissen.

Hoewel ik wel zeg dat het een "gemiddelde gezelschapsbak" mag zijn, ik krijg zo'n jaren zeventig/tachtig gevoel bij een bak met maanvissen, neontetra's en clownbotia's...;)
 
Bij mij zijn ze trouwens echt niet agressief of zo, in tegendeel.
 
...ik krijg zo'n jaren zeventig/tachtig gevoel bij een bak met maanvissen, neontetra's en clownbotia's...;)

Hahaha, ik krijg datzelfde gevoel bij die combinatie. Dus ik begrijp je wel een beetje.


En wat dacht je van een school Roodvinzalmpjes? Als ik je bericht goed begrijp is de inrichting praktisch perfect voor ze en zou je zelf ook graag een school visjes willen toevoegen.
 
Een mooie grote groep van wat voor scholenvis dan ook doet het altijd goed in een gezelschapbak.
Vind ik.
En dan vind ik kegelvlekjes of zebra/luipaarddanio's altijd prachtig om naar te kijken.
 
Ik ben wel nieuwsgierig naar de inrichting. Heb je niet toevallig een fotootje dat je wil delen? :D
Waterwaarden zijn ook altijd handig om te weten bij het samenstellen van een visbestand.
Ik vind Trichopodus leerii prachtig. indien ik een grotere bak had, dan zou ik er waarschijnlijk hebben zwemmen.
 
Hahaha, ik krijg datzelfde gevoel bij die combinatie. Dus ik begrijp je wel een beetje.


En wat dacht je van een school Roodvinzalmpjes? Als ik je bericht goed begrijp is de inrichting praktisch perfect voor ze en zou je zelf ook graag een school visjes willen toevoegen.
Een mooie grote groep van wat voor scholenvis dan ook doet het altijd goed in een gezelschapbak.
Vind ik.
En dan vind ik kegelvlekjes of zebra/luipaarddanio's altijd prachtig om naar te kijken.
Houden jullie er rekening mee dat jullie (behalve de kegelvlekken) sub-tropische soorten aanraden die een temperatuur tussen de 18 en 22 graden wensen? En niet bij het bestand van de topicstarter passen.

Voor een dergelijke bak zou ik gaan voor de Hyphessobrycon erythrostigma.

Wat betreft de Rouwtetra. Bij mij is er laatst een gestorven die ruim 10 jaar is geworden. De overigen die ik heb zijn 7 en 6 jaar oud.
 
Roodvinzapmpjes, kegeltjes, zebraatjes...
Dat zijn allemaal sub-troopjes toch?
Bij kamertemperatuur zijn die prima te houden hoor.
(Bij mij wel, tenminste.)
 
Roodvinzapmpjes, kegeltjes, zebraatjes...
Dat zijn allemaal sub-troopjes toch?
Bij kamertemperatuur zijn die prima te houden hoor.
(Bij mij wel, tenminste.)
Kegelvlekken zijn niet sub-tropisch. De rest wel.
 
I stand corrected, your honour.:petjeaf:
 
Bedankt voor alle reacties.

Misschien was ik nog niet helemaal compleet met info. Temperatuur is rond de 25, maar kan ik binnen de marges voor de blijvende vissen wel iets aanpassen. Een bak op kamertemperatuur op ons kantoor is niet handig. In het weekend is de ruimte minder warm dan door de week natuurlijk. We denken uiteraard aan het milieu, dus in het weekend stoken we niet. De bak heeft dus gewoon zijn eigen verwarming.
Foto heb ik nog niet, omdat afgelopen vrijdag tijdens de verhuizing bleek dat het water in de nieuwbouw weer afgesloten was, omdat de aannemer een fout had gemaakt, kon de bak nog niet gevuld worden. De bodem zit er al in, de planten nog niet, hoop ik maandag of dinsdag te kunnen doen. De vissen logeren even bij mij in tijdelijke bakken (was dus even aardig improviseren vrijdagmiddag...:mad:).

Overige waterwaardes zijn niet geheel bekend, ik weet niet welk water er daar uit de kraan komt, maar ga maar uit van gemiddeld, niks bijzonders, dus pH zal in de bak op 6,5 uitkomen, mogelijk zuur ik het licht aan, hardheid weet ik niet, maar het is zeker niet extreem zacht of hard. Licht 4x T5, moeten wel nog even nieuwe reflector's op (die plastic Juwel dingen zijn echt verschrikkelijk), zullen tzt stapsgewijs vervangen worden voor led. Verder vloeibare CO2, en plantenmest (zelf gemengd van poeder).

Overigens kunnen de roodvinzalmpjes ook prima bij 25 graden. op kamertemperatuur kan net, ze hebben liever 22 graden. Dus eigenlijk zijn ze gewoon tropisch en niet puur sub-tropisch (herkomst Argentinië en Brazilië), maar ik vind ze niet zo spannend als ik eerlijk ben.
Zebrabarbeeltjes zijn wel erg leuk, maar ik zou dan liever voor de B. kyathit of Danio choprea kiezen. Zijn wel drukke baasjes, maar zwemmen mooi hoog. Combineren met maanvissen lijkt me dan niet zo'n goed idee.

Leeri's heb ik zelf ook. Zouden een goed alternatief zijn i.p.v. maanvissen. Nu ik dit typ herinner ik me dat mijn baas volgens mij ook niet zo'n fan was van maanvissen.... van de week maar eens vragen als ik hem zie. Nu moet ik wel zeggen dat ik redelijk carte blanche heb, maar aangezien hij de portemonnee mag trekken.....:D Misschien wel prettig als hij het ook mooi vind....

De kardinaaltetra had het niet zo naar zijn zin in de tijdelijke bakken, dus die heb ik maar alvast geadopteerd, lijkt me beter zo.

Zou ook graag eens kijken of congozalmen een optie is....



Vooralsnog neig ik naar:
- de 3 botia's
- groep (stuk of 5?) Leeri's (er vanuitgaande dat mijn geheugen correct is wat betreft de maanvissen)
- groepje B. kyathit
- grote school kleinere vissen, misschien fantoomzalmen of de bloedvlektetra

Moet niet te druk worden in de bak, er zit nog de standaard binnenfilter van Gruwel, euh Juwel in, met alle beperkingen...

Goede ideeën en zware kritiek zijn nog immer welkom!
 
Vroeger hield men alles op 24 graden. Maar tegenwoordig kunnen we steeds meer informatie vergaren, uit de gebieden van herkomst. En dan blijkt dat we veel soorten gewoon te warm houden bij 24 graden.

Maar door sterk verouderde informatie op vele website's en andere website's die dat steeds maar weer overschrijven blijft die onjuiste informatie maar over het internet waren.

Vissen met je niet op randjes van hun temperatuur marge houden. Veel sub-tropen kun je best enkele maanden warm houden, dat is in hun natuurlijke biotoop ook zo. Maar jaar rnd is dat gene goed idee. De vissen worden dan ook veel minder oud dan ze kunnen worden.

De Danio's die je noemt kunnen ook niet het hele jaar zo warm. En juist omdat ze vaak te warm zitten worden ze zo druk. Als je ze koel houdt is dat een stuk minder,

In zo'n grote bak is het mooier om grote vissen te houden. Een groepje Sleutelgat cichliden (stuk of 8-10)zou ook nog een leuke optie zijn. Al blijven die vaak laag in de bak.
 
Maanvissen worden niet toegelaten in het aquarium..

Ik zit zelf aan het volgende te denken

De 3 botia's
De Ancistrus
De Hemiloricaria

Nog erbij:
school van ca 15-20 zwarte fantoomzalmen
2 of 3 diamantgoerami's
2 of 3 Blauwe spat
kleine school van ca 10-15 bloedvlektetra's

De congozalmen doe ik niet vanwege hun gevoeligheid voor de waterwaardes.

Wie geeft commentaar of aanvullingen?
 
Terug
Bovenaan