Wat is er nieuw

Installatie JBL 902.

Gellertrademarc

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2024
Berichten
47
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

Heb nu een paar maanden een superfish 90 liter lopen met een HOB filter. Ben echter niet tevreden met de filter, er is erg weinig stroming in de tank.

Nu heb ik de jbl 902 aangeschaft met de hoop op meer stroming en betere filtering.

Nu vraag ik me alleen af hoe ik dit het beste kan installeren. Er zit namelijk een normale uitlaat bij maar ook een spraybar. Welke kan ik het beste gebruiken? Wat is het verschil? En hoe kan ik de stroom het beste inrichten?

Hoe weet ik of er voldoende stroming is en niet teveel? En waar kan ik de co2 diffuser het beste plaatsen ten opzichte van de in en uitlaat?

Heel wat vragen tegelijkertijd. Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien.

Groetjes Maarten
 
Vaak zegt men neem de spraybar maar met een bak van 90 liter kom je denk ik ook goed uit met het uitstroombekje en ik zou die iets onder het oppervlak doen.
De spraybar moet je als je die wil gebruiken iets naar beneden richten.
 
Vaak zegt men neem de spraybar maar met een bak van 90 liter kom je denk ik ook goed uit met het uitstroombekje en ik zou die iets onder het oppervlak doen.
De spraybar moet je als je die wil gebruiken iets naar beneden richten.
Hoi Jessica,

Bedankt voor je reactie. De JBL filter loopt inmiddels. Ik vind dat hij zelfs op zachtste stand aardig hard stroomt.
Hoe weet ik hoeveel stroming teveel is. Mogelijk moet ik de gaatjes wat groter maken?
 
Dat moet jezelf inschatten en als de vissen geen last hebben en de planten niet plat liggen dan is dat denk ik niet nodig.
Je zit op zo n 400 netto met de filter dus 4x de inhoudt van de bak.
 
Hoi Jessica,

Bedankt voor je reactie. De JBL filter loopt inmiddels. Ik vind dat hij zelfs op zachtste stand aardig hard stroomt.
Hoe weet ik hoeveel stroming teveel is. Mogelijk moet ik de gaatjes wat groter maken?
Dat klinkt als een juiste stroming, niets groter maken.
,t is niet nodig.
Maak de slangen en buizen geregeld schoon om de goede doorstroming te verzekeren.
 
Dat klinkt als een juiste stroming, niets groter maken.
,t is niet nodig.
Maak de slangen en buizen geregeld schoon om de goede doorstroming te verzekeren.
Top, bedankt. Moest er even aan wennen. De HOB filter van superfish liep vergeleken met de JBL 902 gewoon voor geen meter.
Aquarium ziet er na een paar uurtjes draaien gelijk een stuk gezonder uit.
Hopelijk heb ik op deze manier ook minder last van algen.
 
Dat moet jezelf inschatten en als de vissen geen last hebben en de planten niet plat liggen dan is dat denk ik niet nodig.
Je zit op zo n 400 netto met de filter dus 4x de inhoudt van de bak.
Hoe word het duidelijk of de vissen last hebben van een te harde stroming?
 
Anders richt je de sproeistok maar tegen de achterkant of op een zijwand.
Ik zie de meeste vissen wel naar wat stroming toezuchten
 
Hoe word het duidelijk of de vissen last hebben van een te harde stroming?
Dat zie je niet meteen, tenzij ze tegen de zij of voorruit worden geblazen 😉. Maar geef het even de tijd, zodat ze aan deze nieuwe stroming kunnen wennen.
 
Sommige soorten zwemmen er juist graag tegenin.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan