Installatie vraag


demokert

Member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
10
Leeftijd
39
Beste forumleden, na lang lezen op dit forum toch maar besloten om een account te maken!

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Ik verwacht deze week mijn nieuwe RIO240 binnen te krijgen en heb hierbij een externe filter aangeschaft (Oase Biomaster Thermo 850)

Nu zou ik graag voorbeelden willen zien, of fotos van leden hier die een soort gelijke installatie hebben en of dit past in de inkepingen aan de achterzijde van de RIO's. Hiermee bedoel ik, passen de buizen hier zonder problemen doorheen of is er een aanpassing nodig?

Mochten jullie meer info nodig hebben laat het me weten.
 
Beste forumleden, na lang lezen op dit forum toch maar besloten om een account te maken!

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Ik verwacht deze week mijn nieuwe RIO240 binnen te krijgen en heb hierbij een externe filter aangeschaft (Oase Biomaster Thermo 850)

Nu zou ik graag voorbeelden willen zien, of fotos van leden hier die een soort gelijke installatie hebben en of dit past in de inkepingen aan de achterzijde van de RIO's. Hiermee bedoel ik, passen de buizen hier zonder problemen doorheen of is er een aanpassing nodig?

Mochten jullie meer info nodig hebben laat het me weten.

Hoi, ik heb een Rio350 en ook een oase biomaster 850. Ik heb aan de rechterkant zowel de inlaat als de uitlaat. De spraybar zorgt dus voor stroming van rechts naar links. Het kaatst via de linker ruit weer terug naar rechts.
Twee slangen passen dus door 1 opening. Dan blijft er nog ruimte over voor 1 snoer van bijvoorbeeld een heater. (Al kan die net zo goed in het filter). Dan is de opening ook wel helemaal vol.
 
Bedankt voor je antwoord! Heb je er ook een CO2 set bij? Want ik vraag me dan af hoe ik dit moet inrichten aangezien de diffuser laag hangt, en de co2 toch verdeeld moet worden in de bak. Met een spraybar gaat dat m.i. niet lukken?
 
Bedankt voor je antwoord! Heb je er ook een CO2 set bij? Want ik vraag me dan af hoe ik dit moet inrichten aangezien de diffuser laag hangt, en de co2 toch verdeeld moet worden in de bak. Met een spraybar gaat dat m.i. niet lukken?
Ik gebruik een inline diffusor (of atomizer), dus via de uitstroom van het filter wordt de CO2 toegevoegd.
Ik weet niet precies hoe het werkt met een diffusor in de bak zelf. Volgens mij zet je die tegenover de uitstroom (in mijn geval dus links) en dan worden de CO2 belletjes meegenomen door de stroming door de bak heen.

Maar ik vraag me af of dat voor grotere bakken goed werkt zoals die van ons (120cm).
 
Beste forumleden, na lang lezen op dit forum toch maar besloten om een account te maken!

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Ik verwacht deze week mijn nieuwe RIO240 binnen te krijgen en heb hierbij een externe filter aangeschaft (Oase Biomaster Thermo 850)

Nu zou ik graag voorbeelden willen zien, of fotos van leden hier die een soort gelijke installatie hebben en of dit past in de inkepingen aan de achterzijde van de RIO's. Hiermee bedoel ik, passen de buizen hier zonder problemen doorheen of is er een aanpassing nodig?

Mochten jullie meer info nodig hebben laat het me weten.
Zelf heb ik een Rio 180 met daarbij een JBL 1502 die dezelfde slangmaat heeft als jouw Biomaster namelijk 16/22 mm. Dat past dus.
 
De in en uit set van jbl is net iets smaller dan die van oase , sterker nog ik had die van jbl nodig op mijn oase pomp anders passen de kabels van mijn verlichting niet meer.
 
De in en uit set van jbl is net iets smaller dan die van oase , sterker nog ik had die van jbl nodig op mijn oase pomp anders passen de kabels van mijn verlichting niet meer.
Ooh.. ja. Dat zou nog wel eens kunnen dat ik die pijpjes en bochtjes van de JBL heb gebruikt. Maar dan nog blijft er iets ruimte over voor 1 of 2 kabels.
Zonder kabels zou het wel moeten passen.
Verwarmingselement zit toch in het filter van de oase. Verlichting kan eventueel aan de andere kant er door heen 🤔
 
ik heb zelf de dorvoergaten groter gezaagd en de naad dichtgekit met witte silicone.
Het is echt totaal onzichtbaar en lijkt gewoon standaard, dus als het niet past heb je nog mijn optie.
Ik had namelijk niet genoeg ruimte voor de 16/22 slangen, heb hem dus breder gezaagd zodat de sprabar op de zijkant kon, en ik heb hem dieper (tot aan het glas) gezaagd zodat het deksel dichtkon.
Ik heb trouwens een jewel rio 240 met een eheim set, geen idee trouwens waarom het bij de ene wel past en bij de andere niet.
 
Bedankt voor je antwoord! Heb je er ook een CO2 set bij? Want ik vraag me dan af hoe ik dit moet inrichten aangezien de diffuser laag hangt, en de co2 toch verdeeld moet worden in de bak. Met een spraybar gaat dat m.i. niet lukken?
Als je water goed rond circuleert, wordt ook de Co2 netjes verdeelt.
 
Bedankt allen. Gisteren alles geinstalleerd en werkt prima!
Ik heb van te voren zoals beschreven in de handleiding de pomp "opgestart" door op de blauwe knop te drukken zodat er al water circulatie ontstaan, echter heb ik soms even last van valse lucht die door de spraybar komt, terwijl alles toch netjes vast zit. Hoe krijg ik dit het snelste eruit?
 
Gewoon even wachten (1 a 2 dagen). Zou vanzelf moeten wegtrekken.

Gr. Ed
 
Ik ben niet bekent met jou filter maar ik houd hem altijd een beetje schuin.
Zachtjes schuin houden (tot 45 graden) terwijl hij op de grond staat en weer terug, dan een keer de andere kant in schuin houden en een keer naar voor en achter.
Bij mij werkt dat altijd goed en hoor je de lucht ontsnappen.
 
Inderdaad beetje schuin houden of even wat lichtjes schudden.
 
Ok bedankt voor de tips :) Zal het in de gaten houden. Wat me net op viel is dat mijn co2 toevoer aan de hand van de bellenteller minder was dan gister avond. Ik heb de druk verhoogd en het ventiel iets verder open gezet, lijkt nu weer in orde. Is dit normaal dat dit kan gebeuren (2e dag van opstart).
 
Even een update vanuit mij;

Ik ben gestart met de OASE 850 Thermo, in de eerst 2 a 3 dagen wat valse lucht wat erdoorheen gespoten werd, dit is langzaam weg getrokken. De filter zelf werkt naar behoren en is zoals elke filter niet geheel geruisloos. Je hoort een flauw gezoem, maar dit alles is natuurlijk iets te reduceren door je slangen netjes te hangen (niet tegen kastwerk bijv), ik heb heb onder mijn filter een soort piepschuim doek gelegd (zat immers bij een tuinset wat ik kreeg :) ).

Qua CO2 set begon het avontuur een beetje met een valse start, mijn bellenteller bleek niet goed af te sluiten waardoor er direct vanuit de gasfles veel verloren ging, mijn 2kg fles was in 2 dagen leeg :'). Vanuit de webshop (Azaqua) is dit zeer netjes opgelost, ik heb vanuit hun een nieuwe bellenteller en het hervullen van de fles vergoed gekregen (Top service!).

Dit heeft tot vorige week in deze opstelling gedraaid, en toen besloot ik er toch een inline diffuser aan te koppelen van JBL wat een geïntegreerde bellenteller heeft, ik merkte direct dat het CO2 beter werd opgenomen in het water en mijn PH zakte snel naar de gewenste stand van 6.8.
Afgelopen week heb ik de standaard spraybar van OASE ook vervangen door een eigen bar die over de volledige lengte nu staat van mijn RIO240. Hierin heb ik 3mm gaatjes geboord om de 6cm, zodat er nu echt overal stroming is en geen dode hoek meer.

Bijgevoegd een foto van mijn bak na de snoeibeurt van gister ochtend. (bak draait nu 5 weken).
 

Bijlagen

  • 20210313_142315.jpg
    20210313_142315.jpg
    385 KB · Weergaven: 73
Ziet er netjes uit!
 

Terug
Bovenaan