Wat is er nieuw

Installatieset (Eheim) stokt lopen filter?

JH

Well-known member
Lid geworden
22 april 2006
Ik kreeg mijn beide filters (2180 en 2217) moeilijk aan het lopen. Ik heb waarschijnlijk het probleem boven. Het buizenset (ik heb dan de installatieset van eheim) is de boosdoener ik heb nu weer de oude standaard in- en uitlaat aangesloten en nu loopt de pomp gelijk weer als een zonnetje.

Zijn er meer mensen die problemen hebben of gehad met de installatieset van Eheim of een ander merk kan natuurlijk ook, met het lopen van het filter?

Ik nog nooit met de pompen, ik heb 2 2217 classic en nooit geen problemen mee gehad.

eheim-installatie-set-1-zuigzijde.jpg

Die bedoel je denk ik? Heb je ze aan de zuigzijde EN uitlaatzijde?

Denk dat het handigst is, om even te kijken of het aan 1 van de 2 ligt. Dus even proberen:
- orginele aanzuigzijde met Eheim installatieset uitlaat
- Eheim installatieset aanzuigzijde met orginele uitlaat

Vertraagt die maar bij 1? dan is daar iets mis mee. Heeft die het bij beide? dan is met beide wat mis.

Heb je de set al schoongemaakt met zo'n miniborsteltje voor slangen?
full8244417.jpg

Misschien dat ze dichtgeslibd zijn.... dat zou kunnen na 1,5 jaar. Dan kan die niet genoeg water aanzuigen of wegkrijgen.

laat maar even weten! was zelf ook wel geinteresseerd in de Eheim installatiesets, vanwege de kleur en handigere plaatsing.

[size]Edit: image-tag niet gesloten, even hersteld[/size]

Ja ik wil ook zo eheim installatie set
Maar als ze af worden geraden dan moet ik kijken voor iets anders

Kijk aan je woont ook nog dicht bij mijn hahah 🙂

Ronan12345 zei:
Ja ik wil ook zo eheim installatie set
Maar als ze af worden geraden dan moet ik kijken voor iets anders

Eerst maar eens zien waar het probleem ligt in dit geval 😛 Ben erg benieuwd waar het weg komt.

En zowel Katwijk als Sneek zou ik niet op het fietsje willen doen vanuit Harderwijk 😉

Nee maar jh die deze vraag stelde woont 4 km van mijn vandaan tenzij die niet dicht bij het dorp woont

tharealmb zei:
eheim-installatie-set-1-zuigzijde.jpg

Die bedoel je denk ik? Heb je ze aan de zuigzijde EN uitlaatzijde?

Denk dat het handigst is, om even te kijken of het aan 1 van de 2 ligt. Dus even proberen:
- orginele aanzuigzijde met Eheim installatieset uitlaat
- Eheim installatieset aanzuigzijde met orginele uitlaat

Vertraagt die maar bij 1? dan is daar iets mis mee. Heeft die het bij beide? dan is met beide wat mis.

Heb je de set al schoongemaakt met zo'n miniborsteltje voor slangen?
full8244417.jpg

Misschien dat ze dichtgeslibd zijn.... dat zou kunnen na 1,5 jaar. Dan kan die niet genoeg water aanzuigen of wegkrijgen.

laat maar even weten! was zelf ook wel geinteresseerd in de Eheim installatiesets, vanwege de kleur en handigere plaatsing.

[size]Edit: image-tag niet gesloten, even hersteld[/size]

Ja, die, die doen het goed hoor!

Ik heb al lange tijd dat ze moeilijk aan zuigen bij beide filters.
De 2180 (prof 3) toch een redelijk sterk filter, wil met aanzuighulp ook zelfs niet aanzuigen.
Mijn aquarium een trofis ancistus 1800 met kast is 140 cm hoog van de vloer, redelijk hoog.
Ik vermoed zelf dat het probleem ligt met de 90 graden bochten in de buizen (zoals hier boven afgebeeld) terwijl de standaard mooi rond lopen!
Er komt te veel veel lucht mee naar binnen en dan loopt de aanzuig buis leeg na een tijdje.

Ja, maar daar heb ik wat op verzonnen.
Ik doe een emmer naast het aquarium plaatsen, hou de uitstroom buis op gelijke hoogte van de pomp in de emmer, tot die krachtig in de emmer stroomt, duim erop om af te sluiten en snel in het aquarium hangen , dan loopt het als een trein.
Hij heeft idd moeite om die hoogte te overbruggen 😉

Ik vul de bus door water bovenin te gieten en dan zitten de buizen ook vol, maar toch vind ik het moeilijk gaan. Waarschijnlijk heeft de hoogte en de vierkante hoeken hier alles mee te maken!

Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord 😀

heb je al met een borstel de aanzuigbuis en uitstroombuis schoongeschrobt? door het gehoekte ontwerp kan er makkelijker aanslag blijven zitten. Dat zou ik toch even proberen, gezien hij toch ook goed heeft gelopen?

@ tharealmb,

Ik heb ze inderdaad met een borsteltje gereinigd maar heeft geen positief effect gehad.

De 2217 heeft meer moeite met het gaan lopen als de 2180.
Bij de 2180 heb ik ook wel eens dat maar 1 aanzuigkant loopt (heeft er 2 namelijk).
Maar meestal krijgt ik die wel (zij het met moeite) aan het lopen.

Bij de 2217 moet ik als ik wil dat deze gaat lopen maar een buisje aan de aquarium kant van de inlaat zetten meer (dus langer) gaat het zeker niet en de uitlaat ook maar 1 stukje. En dan nog gaat het erg moeilijk!
De 2217 heb ik nu met de standaard lopen en de inlaat is gewoon lang en geeft nu geen problemen met aanzuigen.

Als er veel lucht me binnen komt kijk dan eens of de grote moer bovenop wel goed vast zit.
Het zou kunnen dat er langs hier valse lucht wordt aangezogen

Jb Malawi

De moeren zitten naar mijn weten dicht.

Er word te weinig water door de buizen op gezogen dat de slang naar beneden vol komt te zitten! daardoor gaat er dus lucht mee. Dat is dus niet het geval met de standaard aanzuig setjes.

Raar maar hoe hoog kan jou pomp het water om hoog pompen dat staat op de pomp

astrid j zei:
Ja, maar daar heb ik wat op verzonnen.
Ik doe een emmer naast het aquarium plaatsen, hou de uitstroom buis op gelijke hoogte van de pomp in de emmer, tot die krachtig in de emmer stroomt, duim erop om af te sluiten en snel in het aquarium hangen , dan loopt het als een trein.
Hij heeft idd moeite om die hoogte te overbruggen 😉

Als ik de slangen en pomp schoon heb gemaakt moet ik altijd zoals bovenstaande post doen om de pomp goed te laten lopen.
De uitstroompijp even lager houden in een emmer, je krijgt dan een krachtige straal, duim op de uitstroom doen en terug hangen, het probleem is dan verholpen.
Ik heb 2 eheim 2217 pompen, en ook bij mij zuigt de pomp het niet helemaal goed naar de uitstroompijp als het al in de bak hangt. maar eenmaal nadat ik de uitstroompijp op deze manier met duim erop terug hang, loopt de pomp als de gesmeerde bliksem 😉

Ik snap niet zo goed hoe er lucht mee kan komen bij het aanzuigen als de buis onder water zit? Hoe kan je dan lucht erbij krijgen?

Het probleem ligt in het stuk van in het aquarium tot na de bocht op het aquarium deze is natuurlijk niet gevult. Waarschijnlijk trek de pomp te weinig water aan zodat de buis naar beneden niet gevult blijft.

Ik heb de buizen vroeger op een rio 180 gehad met eheim 2028 pomp en toen geen problemen gehad!
Maar die bak is ook 15 cm lager.

Maar dan licht het niet aan de. Installatie set

Denk het toch wel. Waarom omdat als ik de standaard aanzuigset er op zet, er geen probleem is met het aanzuigen. Mijn conclusie is dat de hoeken van de installatieset buis de pomp knijpen waardoor er minder kracht is om het water op te pompen!

Kijk toch nog maar eens je knoppen na.
Boven op de bocht zit ook een schroef die het mogelijk maar om de bocht te zuiveren.
Kijk eens of hij langs daar geen valse lucht trekt, en kijk eens na of er een afdichting op zit.
Dit lijkt me de eenigste logische verklaring

Jb Malawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan