Instelbare ventilator koeling.

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,371
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Al een tijdje terug vertelde ik een instelbare ventilator koeling te willen maken. (Ik weet niet precies meer waar ik dit schreef dus zal ik een nieuw topic maken om jullie op de hoogte te houden. Daarvoor had ik niet alle onderdelen op voorraad, de bouw moest dus op bestellingen wachten. Een aantal zaken zijn nu binnen en met de bouw ben ik begonnen. Of ik iets dergelijks echt nodig ben weet ik eigenlijk niet helemaal zeker maar ik ben nu eenmaal een prutser. Ook nu gebruik ik ventilatoren als koeling op (te) warme dagen. Die dingen draaien altijd op volle kracht en maken daarbij de nodige herrie. Lawaai wat wellicht ook doordringt in de bak vandaar dat bij de gedachte opkwam om een systeem te bouwen welke een fan snelheid kiest aan de hand van gemeten waterwarmte. Bovendien wil ik zo'n systeem op allerlei manieren instelmogelijkheden geven. In mijn rommelbak vond ik een Arduino Uno die als basis gaat dienen. Een LCD schermpje had ik ook nog. Drukknopjes bestelde ik bij de Chinezen die ruim de tijd namen voor levering. De ventilators zullen voor de snelheid op PWM basis aangestuurd worden. Het programma is al klaar. Het is een deels bestaand programma dat ik wat aangepast heb. Wordt vervolgt dus. Hieronder eerst een filmpje van de proefopstelling en een paar foto's van de ventilators die ik gekoppeld heb en een foto van het dashboard, laat ik het broodtrommeltje maar zo noemen, waar ik e.e.a. straks kan aansturen en instellen.





IMG_20200824_164241.jpg
IMG_20200824_164228.jpg
 
Beloofd veel goeds Ben, ik volg hem ff.

Gr. Ed
 
Soms kan je ergens geen touw aan vastknopen daarom maar draadjes. Vastknopen? Nee solderen toch maar. Dat deed ik vandaag. Het ziet er nu nog uit als een rommeltje...
IMG_20200825_145553.jpgIMG_20200825_145707.jpgIMG_20200825_145808.jpgIMG_20200825_145544.jpg
 
De instelbare aquarium koeling is er!
Wat is er nu instelbaar? Welnu: de minimum temperatuur en een maximumtemperatuur waartussen er gekoeld moet worden. We kunnen een minimum en maximum fan snelheid instellen. De variatietijd tussen de verschillende sneheden is instelbaar. Je kan de temperatuurmeting calibreren, dus een offset instellen, zodat die overeenkomt met de temperatuur zoals die in je bak meten wordt.
Hieronder een filmpje waarin je hoort dat de expres te hoge snelheid bij een lagere temperatuur de fans langzamer laat lopen.
 
Lijkt nog wel een vrij aardig geluid te maken Ben, of valt dat wel mee?

Gr. Ed
 
Lijkt nog wel een vrij aardig geluid te maken Ben, of valt dat wel mee?

Gr. Ed
Nou dat valt wel mee, ik sta er met mijn telefoon bovenop. Maar dit hangt ook sterk af van de kwaliteit van je Fans. De mijne zijn van die goedkope Chinese dingetjes. Dat is sowieso iets om in de gaten te houden. De werking bijvoorbeeld op welke frequentie. Mijn geheel werkt nu op 25 kHz. Maar ik moet dit nog wat nauwkeuriger uitvogelen van mijn fans zelf is geen verdere informatie te vinden dus dat wordt gewoon uitproberen. Ik maak veel muziek en heb in mijn studio speciale, heel stille fans, in mijn computer zitten. Die dingen zijn kostbaar maar dus wél verkrijgbaar.
 
is het een idee om er een vochtigheid graag meeting bij te maken. Dat zodra je kamer een bepaalde vochtigheid heeft bereikt dat die stopt. Of dat die gaat werken met intervallen.
OM zo te voorkomen dat de schimmel in je kamer staat na een aantal dagen.
 
is het een idee om er een vochtigheid graag meeting bij te maken. Dat zodra je kamer een bepaalde vochtigheid heeft bereikt dat die stopt. Of dat die gaat werken met intervallen.
OM zo te voorkomen dat de schimmel in je kamer staat na een aantal dagen.
Als er schimmel in je kamer komt te staan zou ik eerder kijken naar de ventilatie van de kamer dan naar het stoppen van de verdamping van het water
 
Als er schimmel in je kamer komt te staan zou ik eerder kijken naar de ventilatie van de kamer dan naar het stoppen van de verdamping van het water

oudere huizen staan bekend voor slechte ventilatie en dan ook nog eens in de zomer de ramen dicht voor de warmte. dan kan het snel oplopen. Zelf geen last van ivm stabiele temp in de kamer en indien die oploopt airco.
 
Lijkt nog wel een vrij aardig geluid te maken Ben, of valt dat wel mee?

Gr. Ed
Toch was mij dit geluid, hoewel doordat het niet altijd op volle kracht draait soms wel meevalt, toch nog te hard. Maar als je dan toch een "sophisticated ;)" systeem wilt bouwen is dit niet passend. Dus heb ik nu eens even geen gebruik gemaakt van fans die ik al had maar van wat betere exemplaren die ik heb aangeschaft. Deze blijken alleen hoorbaar, maar niet storend, als ze op volle kracht draaien. Beneden de 60% snelheid zijn ze niet hoorbaar, zelfs niet als je oor erboven houdt. Omdat ik max. en min. snelheden ook in kan stellen opent dit dus perspectieven. Om even aan te tonen dat ik een erg slimme vrouw heb, hoewel ze eigenlijk mij heeft... :iloveyou:, vertel ik even over haar voorstel. Ze vroeg zich namelijk af waarom, ook bij gekochte systemen, de fans altijd tegen elkaar staan. Immers je kan een betere spreiding van de luchtverplaatsing krijgen door de fans wat uit elkaar te zetten. Zover de theorie. Dus dat heb ik getest en, warempel, ze had gelijk! Mijn nieuw gekochte fans zijn sowieso groter, 12 cm, en komen dus uit elkaar te staan. Bovendien kennen dit type een stop mogelijkheid. De meeste fans hebben alleen een mogelijkheid om langzamer te draaien tot een bepaald level. Vandaag heb ik een paar verstelbare voetjes gemaakt wat mij de mogelijkheid geeft om de fans optimaal te richten. En de stekkertjes heb ik aangepast zolang ik de snoertjes wat kan verlengen. Tot zover, hieronder wat foto's:
IMG_20200905_111117.jpgIMG_20200905_111134.jpgIMG_20200905_111146.jpgIMG_20200905_111151.jpg
 
is het een idee om er een vochtigheid graag meeting bij te maken. Dat zodra je kamer een bepaalde vochtigheid heeft bereikt dat die stopt. Of dat die gaat werken met intervallen.
OM zo te voorkomen dat de schimmel in je kamer staat na een aantal dagen.
Die vochtigheidsmeting zit er niet in maar kan ik er wel inzetten. Maar zo'n meting heeft alleen maar zin als je uitgaat van de kamertemperatuur wat ik dus niet doe. In mijn aquarium meet ik de watertemperatuur en daarop reageren dan de fans. Schimmel in de kamer ben ik niet zo bang voor. Tot nu toe kwam het in totaal maar een paar weken voor dat mijn watertemperatuur te hoog was.
 
Dit opent zeker deuren, stiller en beter regelbaar. Idd een goed idee van je vrouw om dit zo op te lossen. Goed bezig Ben (en vrouw van 😉).

Gr. Ed
 
Dacht dat de standaard koelers 80mm gebruiken dus die 120mm zullen met minder herrie meer lucht verplaatsen..
Ze spreiden zal denk ik niet veel toevoegen aan de capaciteit gezien het (denk ik) gaat om het volume lucht wat je ervover blaast
 
Dacht dat de standaard koelers 80mm gebruiken dus die 120mm zullen met minder herrie meer lucht verplaatsen..
Ze spreiden zal denk ik niet veel toevoegen aan de capaciteit gezien het (denk ik) gaat om het volume lucht wat je ervover blaast
Toen het nog erg warm was hebben we dit wel uitgeprobeerd, weliswaar met de 80 mm. fans. De nieuwe fans had ik toen nog niet gekocht. Wanneer er een op ongeveer op 1/3 van de linkerkant en een op 1/3 van de rechterkant stond bleken die twee fans in staat om net zo snel zo'n 2,5 graad daling te bereiken als drie fans tegen elkaar die in het midden van de bak gezet waren. Het gaat hier om de Juwel Rio 180 die in het midden dan wel zo'n kunststof stabilisatie balk heeft al geloof ik niet dat dat ding invloed zou hebben. Wel krijg je aldus een mooie brede luchtstroom over het totale wateroppervlak. Geen wetenschappelijke test dus, wel onze grond om de nieuwe set zo op te bouwen.
 
Toen het nog erg warm was hebben we dit wel uitgeprobeerd, weliswaar met de 80 mm. fans. De nieuwe fans had ik toen nog niet gekocht. Wanneer er een op ongeveer op 1/3 van de linkerkant en een op 1/3 van de rechterkant stond bleken die twee fans in staat om net zo snel zo'n 2,5 graad daling te bereiken als drie fans tegen elkaar die in het midden van de bak gezet waren. Het gaat hier om de Juwel Rio 180 die in het midden dan wel zo'n kunststof stabilisatie balk heeft al geloof ik niet dat dat ding invloed zou hebben. Wel krijg je aldus een mooie brede luchtstroom over het totale wateroppervlak. Geen wetenschappelijke test dus, wel onze grond om de nieuwe set zo op te bouwen.
Had ik niet verwacht.
Zo stellen wij ons de opstelling voor.

Bekijk bijlage 306972
Ziet er netjes uit zo hoor
 
Hier komt even wat anders voor. Deze filmpjes waren niet zo bedoelt. Dan kan beter.
 
Laatst bewerkt:
En zo is het geworden: Filmpje 1 laat zie hoe de temperatuur oploopt wanneer het water warmer wordt en dus de fans starten. Filmpje 2 laat die draaiende fan zien, tot zo'n 62% speed onhoorbaar! Filmpje 3 laat zien dat de fans op 100% draaien, nog steeds nauwelijks hoorbaar. Eigenlijk hoor je alleen de luchtverplaatsing. Tot genoegen van mijn vissen kan ik zeggen, ze blijven nu rustig zwemmen. Filmpje 4 en 5 laten wat van de instellingen en kalibratie mogelijkheden zien. Mocht je het schermpje niet altijd aan willen hebben dan laat het laatste filmpje zien dat dit gewoon uitgezet kan worden. Daarna nog 2 foto's: Foto 1 toont dat ik de kabels weggewerkt heb en foto 2 tenslotte laat zien dat de fans kunnen neigen en/of gedraaid waardoor er naar elke plek in of boven de bak gericht kan worden. Een koeling, eigenlijk wel naar m'n zin.






IMG_20200909_113112.jpg
IMG_20200909_114829.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan