Wat is er nieuw

Instromers / uitstromers. Waar plaatsen?

Cowboynl

Well-known member
Lid geworden
27 december 2011
Berichten
317
Over een maandje komt mijn nieuwe bak. 170x65x68. In de rechterachterhoek komt een droogkamer waar de slangen de bak inkomen. Filteren gaat gebeuren dmv 2 x eheim 2075 (capaciteit ca 1250 ltr pu). De hoofdbewoners gaat een groep manen worden. De bak krijgt veel hout en weinig planten
Dmv pvc wordt het leidingwerk aangelegd dus ik ben daarin volledig vrij.
Zelf heb ik het idee om aan de rechterbovenkant een sproeibuis te plaatsen net onder het wateroppervlak zodat ik voldoende beweging aan de oppervlakte hou voor gasuitwisseling. In de linkerachterhoek wil ik dan nog een instromer plaatsen. Net onder wateroppervlak die langs de achterwand licht naar beneden blaast. De afzuiging heb ik bedacht iets van de achterwand af op ca 35 cm van de linkerzijkant (vanaf linkerzijde kijk ik ook in de bak) en de andere afzuigingwil ik tegen de droogkamer plaatsen. Beide net boven de grond. Wat vinden jullie hiervan? Uiteraard zijn suggesties meer dan welkom.
 
Over het algemeen is het slim om de uitlaat IN je bak vanuit 1 kant te laten gebeuren, dus allebei de uitlaten ofwel links ofwel rechts te plaatsen, een buis met gaatjes is ok, maar boor deze op tot 3-4 mm.
Voor de 2de uitlaat neem dan een brede uitstromer (Lily pipe) en plaats die aan dezelfde kant maar dan op 50% van hoogte van de bak en laat deze volledig parallel naar de overzijde uitstromen.

De afzuig punten kun je het beste maken zowel uiterst links als rechts in de bak en dan als het kan op het DIEPSTE punt. door de stroming zal het vuil, zachtjes aan, naar die plekken toerollen en dan worden opgezogen door de filters, zo ben je al van een hoop vuil af.

Neem als het even kan zwarte pvc buizen, deze zullen niet dichtgroeien met algen en andere aanwas.

Greetzz Bigsmoke
 
Dank voor je reactie. De uitstromers ga ik dus rechts plaatsen en de aanzuigers zullen ergens halverwege de achterwand en rechtsachter geplaatst worden.
Wat is je reden om de gaatjes in de uitstromer te vergroten?
 
als je pompen hebt met een redelijk groot debiet, en dan (vrij) kleine uitstroomgaatjes, dan zal de uitstroomkracht erg hoog liggen. Dat is niet prettig om meerdere redenen.
Als je de gaatjes groter maakt, dan neemt de stroomsterkte (niet de hoeveelheid water) recht evenredig af.

Greetzz Bigsmoke
 
Daar ga ik mee experimenteren, want ik wil natuurlijk de toekomstige manen niet te veel stroming geven.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan