instroom ideeen voor een oase highline aquarium


Dalma

New member
Lid geworden
9 mei 2012
Berichten
1
Goedemiddag allemaal!

Ik heb een paar jaar een oase highline 400 aquarium en de instroom komt van onderaf. Zie plaatjes. Nu heeft het aquarium prima gedraaid tot aan de verhuizing. En moet nu weer opnieuw gevuld worden. Ik wilde gelijk een "probleem" oplossen waar ik continu tegenaan loop.

Ik heb een speciale achterwand waar rekening is gehouden met de instroombuis, het is mooi weggewerkt, echter een beetje te goed waardoor ik het bovenste gedeelte moest inkorten. Probleem wat ik nu vaak heb is mijn mbunas toch vaak genoeg zand opstuwen en dit vervolgens via de instroom in het filter belandt. Weliswaar heeft de oase biomaster een voorfilter, maar ja, elke keer dat ding schoonmaken wordt je ook niet vrolijk van.

Ik zat te denken om de instroom te verplaatsen naar het midden van mijn aquarium tussen de 2 achterwanden in en dan ook gelijk iets hoger. Ik heb wel een idee hoe dit te doen, via een flexibele buis en vervolgens op het instroompijpje een extra schuimfilter die ik dan ook weer makkelijk kan vervangen.

In het eerste plaatje zie je het rode gedeelte. Dat is het gedeelte wat veels te hoog is en wat ik heb moeten inkorten. nu ben ik dat gedeelte sowieso zoek, dus ik zat te denken om daar vanuit het grijze gedeelte (openening is ongeveer 19,5mm) een flexibele buis te gebruiken om vervolgens de instroom te verplaatsen naar rechts, tegen de zwarte glaswand. zie overige plaatjes.

Maar wellicht dat jullie zeggen, je kan beter zus of zo. Ik heb dit nog nooit gedaan, vandaar de vraag om professioneel advies/mening !
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-05-31 150238.png
    Screenshot 2023-05-31 150238.png
    54.1 KB · Weergaven: 67
  • Screenshot 2023-05-31 150813.png
    Screenshot 2023-05-31 150813.png
    585 KB · Weergaven: 68

Terug
Bovenaan