Wat is er nieuw

Inteelt van vuurgarnaaltjes: een probleem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Meliaeris
  • Startdatum Startdatum
M

Meliaeris

Guest
Hoihoi,
Ik heb een groepje van 10 vuurgarnaaltjes gekocht, een tijdje geleden. De laatste tijd zie ik veel mini-garnaaltjes (erg schattig, ze zijn echt een milimeter groot!). Ze overleven niet allemaal, want mijn tetra's vinden de baby's erg lekker, maar ik had eigenlijk de volgende vraag:

Is het een probleem als steeds dezelfde groep garnaaltjes baby's krijgen? Of is het een goed idee om een keer nieuwe te halen of garnaaltjes om te ruilen? Thanks!

In 1995 ontdekte iemand in een grote partij kleurloze garnaaltje ��n rode. Dit was een vrouwtje en na kruizing met een kleurloos mannetje kwamen daar kleurloze weer uit. Deze werden onderling gekruist en toen kwamen er weer rode uit. Zo is de Vuurgarnaal ontstaan.

Kortom mijn Vuurgarnalen zijn verwant aan de jouwe evenals aan de miljoenen vuurgarnalen op de hele wereld.

Is geen probleem om dezelfde groep te houden en de kans is zelf groot dat het helemaal fout gaat met de garnalen als je er nieuwe bij doet ivm kruisbesmetting.

Hai John,

Wat bedoel je met kruisbesmetting? Bedoel je dat ze gewend zijn aan verschillend water? Want ik bedoelde omruilen met vuurgarnaaltjes van een andere groep, niet per se ander gekleurde garnaaltjes!

Ik bedoel kruisbesmetting ivm ziekmakende en zelfs dodelijke bacteri�n die een andere groep garnalen bij zich kunnen dragen.
Komt minder vaak voor bij vuurgarnalen als bij crs bv maar de kans is aanwezig dus omdat het wat inteelt betreft niet nodig is kan je het beter voorkomen om er andere garnalen bij te zetten.

Als je een grote groep vuurgarnalen hebt zullen die wel verwant zijn maar ook daarin verandert zich steeds een beetje ook daar ontstaat diversiteit gedurende elke nieuwe generatie

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan