Inteelt / vissenkom - resultaat gup


A

Astilaroth

Guest
Afgelopen week heb ik een gup meegenomen die als enige overlevende nog in een grote kom zat ergens. Jarenlang heeft er generatie op generatie aan guppen in die kom gezeten, die nooit erg lang leefden maar wel lang genoeg om zich voort te planten.

Tloq_R1YB3uoeqG6Nn4_6nGKrNryeYZE.jpeg


Gelukkig had men bedacht dat het maar beter is om niet opnieuw vissen in die kom te zitten en wisten ze dat ik aquaria heb, dus mocht ze met mij mee.

Ik ga er van uit dat dit een vrouwtje is. Ik zet haar dus ook niet bij mijn mannen, want het laatste wat ik wil is dat ze opnieuw bevrucht wordt. Bovendien zwemt ze wel redelijk goed ondanks de vergroeing, maar wil ik het haar niet aan doen om de hele tijd achterna gezeten te worden. Op het moment zit ze dus alleen in een bak. Ook niet ideaal, maar het is even niet anders.

Aangezien ze vrij nieuwsgierig rondzwemt gok ik dat ze geen erge pijn heeft, maar jemig hee... ik vind het wel echt een sneue gup zo.

Morgen krijgt ze voor het eerst diepvries voer. Dat is weer eens wat anders dan vlokken (ik kreeg wel heel lief twee (!) potjes vlokvoer voor haar mee).
 
Ik zou 'm toch afmaken, die is echt helemaal naar de ******

mvg.
 
Als ze vrolijk rondzwemt en niet zielig in een hoekje hangt zou ik zeggen: vertroetel het arme ding maar lekker tot haar tijd gekomen is. :)
 
Astilaroth zei:
7WplqM-E4rK4v3H9rf1irID3SeFFPgcN.jpeg


Aangezien ze vrij nieuwsgierig rondzwemt gok ik dat ze geen erge pijn heeft, maar jemig hee... ik vind het wel echt een sneue gup zo.

Over vissen en pijn zijn hele discussies maar is een feit dat het beestje niet in orde is en de nakweek er niet veel beter maar waarschijnlijk veel slechter aan toe zal zijn dus hoe hard het ook klinkt ben ik het eens met m'n voorganger Vuvuzela.
 
@Seabait: vandaar dat ik absoluut geen nakomelingen wil met deze vis. Als ik deze vis als jonkie in mijn eigen bak had aangetroffen was het ook een makkelijke beslissing geweest. Nu is het beestje al wat ouder en zoals ik zei heb ik niet de indruk dat ze moeite heeft met zwemmen. Jammer dat we niet aan zo'n diertje zelf kunnen vragen wat ze wil, maar voor nu ga ik haar maar een beetje verwennen. Doodmaken kan altijd nog mocht ik toch het idee hebben dat het zo niet gaat.

Ik hoop gewoon dat mensen die maar eindeloos guppen en andere levendbarende ongecontroleerd laten kweken dit zien. Ik denk dat als je kweekt met welke vis dan ook, je ook de verantwoordelijkheid moet nemen om inteelt te voorkomen en sowieso jongen die niet in orde zijn zelf dood te maken. In de natuur hadden ze het ook niet gered, hier moeten wij soms die ondankbare taak op ons nemen.
 
Ik had weer eens slecht gelezen,je geeft idd juist aan om er niet mee te kweken zie ik nu... sorry ;)
 
Seabait zei:
Ik had weer eens slecht gelezen,je geeft idd juist aan om er niet mee te kweken zie ik nu... sorry ;)

heh nee... als dat zo was dan vond ik je post nog mild haha! 'Kijk, deze vis ga ik mee kweken!'... nee dan had je me verbaal mogen afbranden hoor :D
 
Haha nee hoor ik blijf altijd heel rustig :engel:
 
80% van de vissen in de handel zijn inteelt en inteelt is niet per definintie slecht en vissen kunnen er zeer goed tegen. Zonder inteelt ook geen kweekvormen.

Wel is het bij Guppen zo dat als je zou kweken met dit soort gedrochten ruggengraat vergroeiingen dominant worden in je stam.
 
Yup klopt Botia... maar zeker als je nauwverwante dieren met elkaar kruist moet je dus zelf bereid zijn om jongen te selecteren. Dergelijke vergroeiingen komen gewoon voor bij inteelt (hoewel bij sommige diersoorten makkelijker/sneller/vaker dan bij andere) en als je maar ongecontroleerd daarmee door gaat dan krijg je dus dit. In die zin is dit dus absoluut een resultaat van inteelt... maar inteelt an sich is niet 'fout' inderdaad.

Beetje vaag omschreven maar we begrijpen elkaar volgens mij wel :)
 
Oh wel even een punt trouwens... ze zit nu dus alleen. Is dat heel dramatisch? Ik wil eigenlijk geen vrouwelijke guppen gaan aanschaffen omdat ik dan aan de gang blijf, er is altijd wel eentje 'de laatste'. Ik kan er wat garnalen bij zetten, maar die eindigen waarschijnlijk als voer, plus bieden ook niet echt gezelschap.
 
Guppen zijn wel sociale beestjes dus een paar soortgenootjes zal ze vast waarderen, maar het is een lastige situatie ja.
 
Ideaal gezien zou ik een paar vrouwtjes 'lenen' van iemand, die ik weer terug kan geven als deze dood is. Ik kan vast wat regelen met de dierenwinkel hier om de hoek, maar ik ken mezelf... als ik dan eenmaal wat beestjes in huis heb gehad kan ik die ook niet meer zomaar teruggeven aan een dierenwinkel, god weet waar ze terecht komen. Oh en daarbij.. dikke kans dat een vrouwtje dat ik uit een willekeurige bak pluk bevrucht is.

Hmpf.
 
Astilaroth zei:
Yup klopt Botia... maar zeker als je nauwverwante dieren met elkaar kruist moet je dus zelf bereid zijn om jongen te selecteren. Dergelijke vergroeiingen komen gewoon voor bij inteelt (hoewel bij sommige diersoorten makkelijker/sneller/vaker dan bij andere) en als je maar ongecontroleerd daarmee door gaat dan krijg je dus dit. In die zin is dit dus absoluut een resultaat van inteelt... maar inteelt an sich is niet 'fout' inderdaad.

Beetje vaag omschreven maar we begrijpen elkaar volgens mij wel :)
Ja,wij snappen elkaar.

En idd bij inteelt is een strenge selectie noodzaak. Bij mijn Endlers gaat ook alles wat niet goed is er ook meteen uit.
 
Botia zei:
Astilaroth zei:
Yup klopt Botia... maar zeker als je nauwverwante dieren met elkaar kruist moet je dus zelf bereid zijn om jongen te selecteren. Dergelijke vergroeiingen komen gewoon voor bij inteelt (hoewel bij sommige diersoorten makkelijker/sneller/vaker dan bij andere) en als je maar ongecontroleerd daarmee door gaat dan krijg je dus dit. In die zin is dit dus absoluut een resultaat van inteelt... maar inteelt an sich is niet 'fout' inderdaad.

Beetje vaag omschreven maar we begrijpen elkaar volgens mij wel :)
Ja,wij snappen elkaar.

En idd bij inteelt is een strenge selectie noodzaak. Bij mijn Endlers gaat ook alles wat niet goed is er ook meteen uit.
Waarheen dan?Ik krijg dus over 2 weken ook een aqauriumpje met endlers van familie die er vanaf willen.Ze komen het hele zwikje brengen maar het schijnt nogal overvol met endlers te zitten.Wat ik er mee moet weet ik nog niet,maar daarom vraag ik aan jou waarheen?Zijn er liefhebbers voor te vinden?Of kan ik degene die teveel zijn aanbieden gratis op marktplaats oid?
 
Deze gup lijkt inderdaad gewoon af :( Maar ik heb wel eens guppen gehad met een bocheltje die nog heel lang vrolijk rondzwommen.
Dus leek gewoon happy en onbewust van de misvorming. Dus dan vind ik afmaken onzin. Als ze duidelijk pijn hebben, dan is het wel anders.)

(Bij die gebochelde had ik altijd het idee, dat ze in de baarmoeder gewoon raar opgerold hadden gezeten.
Dus geen DNA foutje en ook niet erna tig rare baby's gehad.)
 
Het gaat vooral om de guppen die een afwijking hebben waarmee je niet verder wilt kweken. Sommige mensen voeren de 'afgekeurde' guppen als voer aan andere dieren/vissen. Ik gaf ze soms aan ��n van mijn hamsters.

Of je kunt ze wel houden, maar dan in een andere bak waar ze niet verder kunnen kweken.
 
Eerlijk gezegd vind ik het wel heel jammer dat ze op Marktplaats geen optie hebben om de verkoper aan of af te raden. :(

Platy's die ik met iemand op had gehaald, zijn bijna allemaal dood gegaan. Maar 2 van de 6 zagen er ook
raar gevormd uit. :( En die troela verkoopt ze nog, terwijl ze duidelijk ongezond zijn.
 
Twee maanden geleden ben ik gestart met mijn aquarium. Ik heb via marktplaats 15 babyguppen gehaald. Leuke snoezige rechte visjes. Het was bij mensen die 3 guppen voor hun kind hadden en die hadden voor het eerst jongen. Thuis in mijn aquarium deden ze het prima tot ik er 1 zagdie in een v-vorm groeide, staart omhoog en kop omhoog en een knik in het midden. Ik dacht aan een ongelukje met vangen ofzo. In de dagen die volgden zag ik er steeds meer. Het begon met een lichte ronding en eindigde gaandeweg in een knik. Nooit vissen gehad en gelijk bij de eerste moest ik ze al doodmaken. Van de 15 heb ik er uiteindelijk 14 moeten verwijderen. Vanmiddag keek ik in de bak en zag ik dat ze een lichte ronding had. Dus nr 15 wordt nu ook verwijderd. Ik heb op een beroerde manier kennis gemaakt met inteelt en weet dat als je guppen van mensen thuis koopt dat de kans op inteelt groot is vaak door onwetendheid. Als ik wist hoe je een foto kan plaatsen zette ik hem erbij. Dat zal ik morgen even uitvissen.
 
Eerlijk gezegd koop ik dan liever wel weer particulier als bij een winkel. Maar goed, ik laat m'n oog dan wel werken of het een "go" is voor mij of niet. Maar ik kan me indenken dat je als leek hieraan begint dat je bepaalde dingen over het hoofd ziet.

Trouwens ik woon ook in Hengelo, Yilleke...
 
Wist ik veel over inteelt. De mensen daar ook niet hoor want ze zag zelf daar 1 krom gupje zwemmen en zei nog dat ze bang was dat hij klem had gezeten tijdens het overplaatsen van de kweekbak naar de grote. Ik heb in dezelfde week ook een paar grotere guppen gehaald bij een andere particulier. Ik vermoed iemand die erin handelde want in de kale 30 liter bak zaten zeker 100 guppen waar ook gebochelde bijzaten. Die heb ik ook meegekregen en zijn inmiddels ook verwijderd en uit zichzelf doodgegaan. Mijn dierenwinkelguppen doen het super. Wel leuk om mensen in de buurt te hebben stanovic. Kan heel af en toe van pas komen. Hoewel ik denk dat je aan mij nog niet veel zult hebben.
 
Inteelt is niet echt het probleem (wat je in de winkel ziet bij nakweekvis in 90% van de gevallen zeer verregaande inteelt) maar eerder de selectie. Als je misvormde guppen niet verwijderd en vrolijk laat voortplanten dan worden die vergroeiingen een dominant kenmerk in je stam.
 
vis_gup.jpg


ik hoop dat het lukt maar dit is er 1 die nog niet half zo krom was als sommige anderen.
 
241553yilleke_0_82_kromme_gup.jpg


inmiddels weet ik dat er veel inteelt voorkomt bij guppen maar ook bij rashonden, katten etc. Het gaat erom dat je de kromme verwijdert en dat gebeurt helaas vaak niet. Heeft ook met onwetendheid te maken.
 
Zo'n beetje bij elk specimen waar een nieuwe kweekvorm om de hoek komt kijken wordt van inteelt gebruik gemaakt. Zoals reeds eerder hier is vermeld maar dan wel op een gecontroleerde wijze wat bij lijnkweek aan de orde is.

Dus inteelt behoeft niet per direct een slecht gegeven te zijn, zoals Botia o.a. ook al stelt.
 
In dit geval was 100% van de gupjes krom. Ik dacht trouwens dat de vis van de eerste foto op de kop zwom tot ik beter keek.
 
En hoe zagen de ouders van die visjes eruit? Waren die ook krom?
 
Nee de ouders waren niet krom. Kan Zijn dat het me niet opgevallen is hoor omdat het vrouwtje weer hoogzwanger was en ik nog nooit zulke grote guppen had gezien als daar. Ik zag alleen de afmeting maar. Daar komt bij dat ik in geval van een lichte welving dat ook niet opgemerkt zou hebben want ik had nog nooit van inteelt gehoord. Ik heb nu toch nog 1 gupje zwemmen van hun. Ze heeft een lichte welving en een knijpvin. Een leek ziet het niet maar ook deze laatste is niet gezond, ik laat haar nog maar ff zwemmen maar ik weet dat ik van haar ook afscheid moet gaan nemen.
 

Terug
Bovenaan