inteelt


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,431
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Ik heb in mijn meterbak een koppel Killi s zitten en daar is nu een jong van gekomen die het heeft overleefd. Dit is inmiddels een vrouw van zo n 2 cm.
Is het verstandig deze uit de bak te halen ivm inteeld??
De vader zit namelijk in dezelfde bak, of valt dat gevaar van inteeld wel mee?
Ik heb verder geen echte kennis hierover en hoop dat er kilikenners zijn die hier een antwoord op weten.
Oh ja, het zijn Gardneri s overigens.
 
Hoi John,

Allereerst, gefeliciteerd!

Het jong is groot geworden in een gezelschapsbak, als ze dat overleven zijn ze genetisch toch wel in orde?
Bij killies zijn inderdaad problemen met inteeld maar dat zijn meestal de speciale soorten welke met kleine aantallen als import de aquariumwereld binnenkomen en dan jarenlang met dezelfde bekende genen gekweekt worden.
Goed selecteren op vorm en kleur en daarmee verder kweken helpt ook tegen inteeld.
Maar goed,laat ze lekker gaan in de meterbak.
Meestal (tenminste dat gebeurde bij mij) onstaat er uiteindelijk een overschot vrouwen of mannen en zijn nieuwe genen dus toch nodig om de geslachten te verdelen.

groetjes John.

2 cm geeft nog geen uitsluiting over het geslacht, het kan nog een man worden....
 
John,
Bedankt voor je reactie. Ik maakte me er zelf niet zoveel zorgen om maar vrouwlief hier was bang dat er al slechte en misvormde vissen uit geboren konden worden.
Ik heb heeeeeeeel veel drijvers erin dus dat verhoogd de kans op overleven dus wel. Ja het zou nog een man kunnen worden, maar dat zien we dan wel weer he. Maakt mij niet zoveel uit. Ik kan altijd nog wel ruimte in de 80cm maken als het zou moeten.
 
Hoi John.

That's the spirit, die misvormden overleven het bijna nooit.
Ben ooit begonnen met twee stellen A. Striatum, na vijf jaar moest ik een paar vrouwen aanschaffen aangezien de mannen de overhand kregen (ik denk tien mannen vijf vrouwen). Totaal in bijna tien jaar geen enkele misvormde gezien. Met als uitganspunt negen killies die waarschijnlijk al verwanten waren.
Daarna alleen nog maar mannen als nakomelingen en gestopt met striatum.

groet John.
 
Tja als je in de winkel koopt zijn het doorgaans ook al verwanten ja.
Het zal ook wel niet zo n vaart lopen dus en ik laat het visje dan maar lekker waar ie nu is.
Thanks.
 

Terug
Bovenaan