Wat is er nieuw

intern bioloog vragen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BorisK
  • Startdatum Startdatum
B

BorisK

Guest
Ha allemaal,

Van mijn opa heb ik een aquarium gekregen(0.85,0.45,0.55) met daarin een bioloog bestaande uit 3 vakken(+- 10cm diep).

omdat mijn interne bioloog er anders uitziet dan alle plaatjes die ik op het internet kan vinden heb ik hier een aantal vragen over.

9osgM0Ui78if11yCwzk66iFOqppRWuzK.jpeg


vraag 1: Hoe moet ik het water door de bioloog heen pompen(van links naar rechts, of andersom)? mij lijkt het zelf logische van rechts naar links, maar sommige zeggen juist van links naar rechts.

vraag 2: Waarschijnlijk heb ik een opvoerpomp hiervoor nodig, maar vraag mij af welke capaciteit deze nodig heeft? In mijn voorstel topic kreeg ik te horen dat 300l/h genoeg zou zijn, maar iemand anders vertelde mij dat ik voor het dubbelen moet gaan.

vraag 3: Waarmee moet ik de verschillende vakken vullen? zelf dacht ik aan filtersponzen grof/fijn en keramische pijpjes. ook heb ik 2 zakken norit gekregen bij het aquarium, maar ik lees dat veel mensen dit afraden.

dit is het voor nu, ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
 
Ik weet hier niet heel veel vanaf, maar ik denk dat je het water van links naar rechts moet pompen. Verder kan ik je vragen niet beantwoorden.

Veel succes!
 
dit is het principe van een bioblok zoals in mijn aquarium, met uitzondering van de dubbele tussenschotten. Zit het systeem aan de zijkant of aan de achterkant van het aquarium?
de hoek links onder is de aanzuig als hij alleen maar onderaan is zoals in het voorbeeld zorg dan dat het niet afgesloten wordt door de bodembedekking. Ik veronderstel dat er een gaas voor zit. Zo niet dan zou ik er een heel grove spons voor steken zodat er geen visjes door kunnen.
Het eerste vak heb ik geen filtermateriaal, hier zit bij mij de verwarming. Omdat het water in het voorbeeld steeds van onder naar boven stroomt. zou ik het tweede vak van onder naar boven vullen met
grove spons, fijne spons, watten, biologisch materiaal. In het derde vak heb ik alleen een grove spons. die dient eerder om de trillingsgeluiden van de pomp op te vangen dan als filter. De pomp staat los op de grove spons.
Je kan proberen om het eerste vak te vullen met de sponzen en watten, je verwarming moet dan wel in het aquarium, en het tweede vak met het biologisch materiaal, maar ik vrees dat het filter dan sneller zal dicht slippen.
De pomp zou ik zeker niet te zwaar nemen omdat je anders het pompvak gaat leeg trekken, best kies je een pomp waarvan je het debiet kan regelen, zodat je kan afstellen naar behoefte. maximum debiet van 500 a 600l Lijkt me ruim voldoende, dat kan je desnoods knijpen naar 300l, een bioloog werkt het beste met een rustige doorstroming.
Norit hou je maar voor in noodgevallen.
 
het maakt eigenlijk nix uit of het van links naar rechts stroomt of anders om als het maar door het materiaal gaat. materiaal zou ik keramiek pijpjes en grove spons pakken die fijne spons gaat nogal snel dicht zitten. ik ga beginnen met een 1000 liter pomp ma de bak is dan ook wat groter
 
Wel waar.
Hij heeft onderin links een in/uitstroom.


Is voor mij de uitstroom, dus van rechts naar links onder.

Andersom zou het over de rand in stromen.
 
Nee, bertus. De driehoek is wel degelijk de instroom. de pomp staat in het rechtse vak en pomp het water over de rand.
Zo (sorry voor mijn slechte tekenwerk)
128132_0_82_bioloog.jpg

Anders zou je de pomp in het aquarium moeten plaatsen en zou de bioloog bij verstopping overlopen.
Nu staat de pomp in de bioloog en aan het waterniveau in het laatste vak kan je het debiet inschatten. als het niveau in dit vak zakt dan slipt het filter dicht
De pomp moet onderin het laatste vak (anders gaat hij lucht aanzuigen en een slurpend geluid maken) en pompt het water over de rand terug het aquarium in.
 
Dit is het slechts denkbare oplossing, op deze manier zal het invoergat onderaan snel verstropt zitten met bodemmateriaal.
 
Bedankt voor de reacties,

Bedankt voor de uitleg babysnake, had er zelf helemaal niet over nagedacht over het feit dat de bioloog zou overlopen bij verstopping als het water van rechts naar links stroomt.

Voor het gat links onder zit momenteel geen vast gaasje, maar het een los gaasje erbijgekregen. Nu moet ik dan maar opzoek gaan naar de juiste filtermaterialen(keramischepijpjes en filtermatten, heeft iemand hiervoor een goed(koop) adresje?), en een lichtkap in elkaar knutselen.
 
luc zei:
Dit is het slechts denkbare oplossing, op deze manier zal het invoergat onderaan snel verstropt zitten met bodemmateriaal.
Helemaal mee eens. En ik zou dan ook aanraden om daar een oplossing voor te zoek Zodat er geen bodemmateriaal in kan, of het gat groter maken. Normaal maakt men een verticale opening over gans de hoogte van het filter en wordt daar een geperforeerde roestvrij strip in gelijmd.
Zit het filter nu aan de zijkant of aan de achterkant?
 
Hier moet ik inderdaad een goede oplossing voor vinden.
Het filter zit aan de zijkant van de bak, en bestaan dus ongeveer uit 3 vakken van 10 bij 15 cm
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan