Hoi Stefan.
De keuze voor echt
goede interne filters is best wel beperkt. Vaak zijn de filters gewoonweg wat te klein om echt goed hun werk te kunnen doen. Of ze hebben cartridges, of gekke filtervullingen die meteen de prullenbak in mogen.
Je moet dan eigenlijk op zoek naar een intern filter met een relatief groot filtervolume, dus veel materiaal om over te filteren; pas in tweede instantie is de pompkracht belangrijk (hoewel ook die in orde moet zijn). Als vulling is simpel filterschuim een van de beste en tegelijk een van de goedkopere opties....
Ik heb een beetje gedacht en gegoogeld en de volgende filters lijken me wel redelijk:
- eheim pickup 200 --> mooi eenvoudig ding, hoef je niks aan te veranderen.
- eheim biopower 240 --> filtervulling "eheim substrat pro" eruit gooien (niet efficiënt, hoeveel mensen je het ook ziet gebruiken...) en vervangen door eheim-sponzen (los te bestellen) of k1 micro.
- sicce shark adv 800 --> best okee filter, mits je hem bij aanschaf uitbreidt met een extra segment/module.
Voor al deze filters geldt: ze zijn qua capaciteit ongeveer voldoende, maar als je ermee kunt leven om er twee van in je bak te plaatsen in plaats van één: doen.
🙂 Geeft een gezonder systeem en maakt je onderhoud makkelijker omdat het materiaal minder snel dichtslibt.
Je hebt nog een ander intern filter, de Fluval U4. Afgaand op de reviews (zoals
deze, overigens grappige kerel, moet je maar kijken
😛) is dat een betrouwbaar ding. Ik heb alleen de indruk dat deze uitsluitend met cartridges werkt en het je moeilijk wordt gemaakt, zo niet onmogelijk, om zelf je filtermedia te bepalen en in te delen. Wellicht kan
@Giebeltje meer over dit filter vertellen, volgens mij is zij er aardig tevreden mee.
Oh ja en is een hang-on-the-back in jouw situatie nog een mogelijkheid? Dus een filter dat aan je aquarium hangt. Dan zouden er weer wat kandidaten bijkomen.