Wat is er nieuw

Intern filter Lido 120 vervangen door een externe

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Hi all,

Ik ben aan het overwegen om het interne filter van mijn Lido te gaan vervangen door een externe. Qua filtering is het niet echt nodig (hij heeft toch 3 liter filterinhoud), maar die grote zwarte doos begint me toch wel wat te storen. Van voren is hij door de valisneria nauwelijks zichtbaar, maar vanaf de bank kijk ik nu steeds tegen een alsmaar smeriger wordende zijkant aan. Komt bij dat het natuurlijk ook weer meer zwemruimte op gaat leveren voor de vissen, al scheelt dat maar zo'n 6 liter.

Ik heb begrepen dat het filter er met een visdraadje of dun mes makkelijk uit te halen is. Aan de zijkant zie ik 2 dotten kit zitten, dus dat zal aan de achterkant niet veel anders zijn. Punt is alleen wel dat de bak volledig gevuld is.... Is het dan nog steeds goed te doen om het filter te verwijderen, of moet de bak helemaal leeg? En gaat de kit er makkelijk met een krabbertje af? Het zit vrij ver naar onderen, dus het water er tot zover uit halen doe ik liever niet.

Goed, dat was deel 1, dan het externe filter. Ik neig sterk naar de JBL Greenline, vanwege de positieve dingen die ik daarover lees. Naar ik begrijp zijn ze stil, filteren ze goed, zijn makkelijk in onderhoud en zuinig. Nadeel is dat mijn LFS ze niet voert (die heeft Tetratec EX en Fluval 106/206/306), wat bij eventuele garantie wat lastiger is. Wanneer deze echter net zo goed/gebruiksvriendelijk zijn als JBL dan hoor ik het heel graag. Mocht ik echter voor JBL gaan, zou ik dan voor mijn bak een e701 of e901 nodig hebben? En weet iemand misschien of deze apparaten (JBL of de anderen) in de onderkasten van Juwel passen?

Alvast bedankt voor de info!

Voor je hem eruit haalt,de nieuwe mee laten draaien.

Uiteraard, dat was ik sowieso van plan. Vandaar dat ik ook ruim vantevoren aan het kijken ben hoe ik het aan moet pakken, dan kan het filter meedraaien en kom ik goed beslagen ten ijs.

Heb je nog tips ten aanzien van mijn andere vragen?

e701 is prima voor je bak. Past in de Juwel onderkast.
Met een fileermes het filter lossnijden is de allermakkelijkste manier die ik tot nu toe ben tegengekomen. De kit, dat zal in een gevulde bak wat lastiger zijn. Ik vermoed echter niet onmogelijk, met voldoende geduld en misschien in een niet geheel gevulde bak (je wilt niet dat er water over de randen klotst als je met je hand op en neer gaat).

~ Ivo

Dan wordt de e701 mijn eerste keuze, denk ik. Moet nog wel even mijn wederhelft overtuigen, want die is tot nu toe nog niet heel enthousiast over mijn plannen. Volgens mij vindt ze dat mijn hobby al duur genoeg is en aangezien de bioflow het goed doet... 😉

Ik was sowieso van plan om in ieder geval een deel van het water uit de bak te halen. Ik wil er namelijk wel goed bij kunnen en dat lijkt me met een volle bak wat lastig. Waar ik even op zal moeten letten zijn eventuele kitresten die in de bak komen, maar als ik dat voorzichtig genoeg doe komt het ook wel goed. Komt bij dat ik mijn vissen nog niet direct kit zie eten.

En dat kit is al wat jaren oud,dus onderhand wel uit gespoeld.

Zie dat je geen achterwand in de bak hebt zitten en helpt mee om het filter makkelijk uit de bak te krijgen.
Als je met bv een flink lang fileermes zoals Ivo ook al aangeeft goed vlak tegen de ruit het kit doorsnijdt heb je kans dat er zo goed als geen kit op de ruit achterblijft.

Dank voor de reacties, dit gaat mij lukken! Helaas is een eerdere reactie van me tijdens het overzetten van het forum verloren gegaan, dus bij deze die nog even kort samengevat:

- Heeft de e701 echt ruime genoeg capaciteit, ook als hij langer draait? Of kan ik beter nog iets meer neerzetten met een 901?

- Zit er nog een echt kwaliteitsverschil tussen JBL, Eheim en Tetra, of is dit meer een kwestie van persoonlijke voorkeur?

- Is mijn idee dat het legplankje in het Juwel meubel hoger of lager te plaatsen zonder de sterkte van de kast aan te tasten correct? Ik zou het namelijk omhoog willen zetten door er een paar latjes onder te maken.

ik heb met een cd de binnenfilter eruit gehaald...
cd ging zo door de kit heen.

Er uit halen gaat helemaal lukken! Heeft er nog iemand een idee over mijn vragen tav vermogen en kwaliteit?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan