Wat is er nieuw

Intern filter voor kweekbak/kweekstelling

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Ik hoop dat ik jullie nog een keertje lastig mag vallen met een vraagje over mijn nieuwe kweekstelling.
Ik wil een stelling gaan bouwen met daarin twee volglas aquariums van 60x40x40cm. Nu moet ik daar dus nog een filter voor kopen. Onder de stelling is geen plek voor een extern filter, dus dat valt af.

In de 'hoofd' bak komt een kleine cory soort te zitten (8 pygmaeus of habrosus), waarbij ik de jonge vissen de eerste weken wil laten opgroeien bij hun ouders. Het filter moet dus veilig zijn voor hele kleine visjes. Verder komt er een 'groepje' Ancistrus claro in (max.6-8cm) dat nu bestaat uit 2 vrouwtjes. Ik wil hier in de toekomst nog minimaal ��n mannetje bijzetten.

Ik heb gekeken naar de interne filters, waar ik ervaring mee heb, maar ik weet niet of die wel geschikt zijn.
Een mogelijkheid zou de Superfish Aqua-flow xl zijn, maar ik heb in het verleden kleine cory's in het uitstroompijpje van de Aqua-flow 100 zien vastzitten, dus ik vraag me af of dit filter wel veilig is. Ook heb ik de ervaring dat deze filters snel dichtslibben.
Nu heb ik bij de pygmaeus een Aquael Turbo filter 500. Deze heeft als voordeel dat hij erg veilig is, maar zelfs nu met maar 8 pygmaeus en een paar garnalen in het aquarium, vind ik hem erg snel dichtslibben; ik moet hem bijna elke week uitspoelen omdat ik totaal geen stroming meer heb, waarbij het vuil vooral aan de doorgang aan de binnenkant van de spons gaat zitten.
Het filter wat ik het fijnst in gebruik vind, is het standaard interne filter van Juwel. Zover ik heb kunnen zien is het veilig voor kleine cory's en ik vind de doorstroming beter dan de andere twee. Het probleem is alleen dat ik waarschijnlijk in de stelling niet voldoende ruimte heb om de houder met de sponzen eruit te halen.

Hebben jullie misschien nog andere suggesties voor interne filters die groot genoeg zijn voor het aquarium en handig zijn in het gebruik?

Alvast bedankt!

Ik heb in al mijn bakken sponsfiltertjes zitten. Ik heb 6 filters draaien op 2 luchtpompjes. Ze veroorzaken niet veel stroming maar lijken wel goed te filteren, voor de corydoras moet dat in elk geval voldoende zijn. Kan je de corydoras en de ancistrus niet beide een eigen bak geven, dan kan in 1 de veilig luchtfilter en in de andere een iets krachtiger motorfilter.

Ik heb zelf ook aan een sponsfilter zitten denken (dan wel eentje met een ingebouwd pompje, want ik heb een keer een sponsfilter met een luchtpomp geprobeerd en dat vond ik veel te veel herrie maken), maar was inderdaad bang dat dit niet voldoende zou zijn met deze bezetting.
De combinatie van de cory's met de Ancistrus claro's bevalt me eigenlijk heel erg goed. De claro's vormen geen enkele bedreiging voor de baby cory's en andersom verwacht ik dat dit ook geen probleem zal zijn.
Ik heb nog geen idee of en wanneer ik mijn groepje claro's kan uitbreiden. Het zou kunnen dat dit op korte termijn gebeurt en dan is dit formaat aquarium wel fijn, maar het kan ook nog maanden duren. Een 96 liter aquarium met alleen twee visjes van 4,5cm erin is dan nogal saai 😉.

Vanmiddag heb ik nog wat op het internet zitten te neuzen en daar kwam ik het hamburger mattenfilter tegen. Dat lijkt me ook wel wat (met een gemotoriseerd pompje erin). Zou dat voldoende zijn qua filtercapaciteit?

Ik heb in alle 60cm bakjes de SF Aquaflow 100 draaien en dat bevalt prima hoor.
Ik spoel de spons om de 3 weken denk ik wat uit en dat is voldoende. Als je baby garnalen of visjes hebt kun je om het dekseltje onderop een stukje panty doen zodat ze er niet in kunnen komen.

Bij het opkweken van jonge vissen is de groeisnelheid belangrijk naast het afvoeren van afvalstoffen. Ik ververs in mijn opkweekbakken daarom wekelijks 200% van het water. Sinds een paar maanden gebruik ik in die aquaria ook sponsfilters van Boyu. Ze werken op lucht en hebben geen motor. Gekocht op Aquavaria en Vivarium. Zij zorgen ervoor dat mijn water redelijk helder blijft. Tegelijk blijft door de luchtstroom mijn wateroppervlakte in beweging en heb ik een goede uitwisseling van gassen. Ik krijg geen kaamlaag? Iedere drie weken spoel ik de sponzen uit.
Ze bevallen erg goed.
Ik heb ook verschillende interne filters die voorzien zijn van een spons. Ze bevallen minder goed omdat
- voor kleine vissen moet je de inlaat afdekken,
- ze maken meer lawaai
- stroomverbruik betekent extra kosten
- ze moeten veel vaker worden schoongemaakt omdat de sponsjes die erin zitten een grovere structuur hebben en veel kleiner zijn. Kunnen dus minder vuil opnemen.

Voor de liefhebber heb ik nog vijf interne motorfilters liggen van het merk Algenmagneet. Ze zijn nieuw en ongebruikt.

Hobbygroet,
Jos Hut

De fijnste filter vind ik toch de aquael turbo 500 aangezien deze veilig is voor jongbroed, maar wel veel ruimte heeft voor biologische filtering. Ik herken het probleem van het dichtslibben wel. Daar heb ik hier namelijk ook last van. Ze zijn gelukkig erg gemakkelijk in onderhoud. Wat bij mij deels hielp was een spraybar op de uitstroom monteren. Een goede andere optie qua filter zou ik je niet kunnen geven.

Ps mocht je in de toekomst ooit nakweek van je claro's hebben zitten, hou ik me aanbevolen. Ben namelijk ook naar ze op zoek 😉

Met de Aqua-flow filter heb ik hele wisselende ervaringen. In de opgroeibak van mijn corydoras panda had ik een Aqua-flow100 zitten. Dat ging heel lang goed, totdat ik opeens een aantal dode baby cory's uit de gaatjes van het uitstroompijpje moest peuteren. Ik had toen twee filters in gebruik, waarvan ik het mechanische deel uitwisselde (door de cassette met spons in het andere filter te zetten) zodat ik op m'n gemak uit elkaar kon halen en schoonmaken, zonder dat het filter een hele tijd stil hoefde te staan. Ik heb het idee dat bij ��n van de twee filters de visjes door het gaatje aan de bovenkant toch in het filter konden komen. Misschien dat ze op een bepaald moment de constructie veranderd hebben en dat ik een oud en een nieuw filter gehad heb? Hoe dan ook, ik blijf deze filters een beetje eng vinden, zeker omdat de baby pygmaeus en habrosus nog kleiner zijn.

Ik geloof direct dat een filter met een luchtpomp prima werkt. Het is alleen zo dat de stelling op mijn werkkamer staat, waar ik rustig moet kunnen werken, telefoneren enz. en dan wil ik geen gebubbel op de achtergrond hebben.

Het Aquael turbo filter is inderdaad fijn omdat hij zo veilig is, maar het is wel jammer dat hij zo snel dichtslibt. Het vervelende is dat de stroming niet alleen minder wordt, maar bij mij na 1,5 week echt helemaal wegvalt. Mocht je dan b.v. een keer op vakantie gaan, heb je toch een probleem.

Wat betreft de claro's: ik moet eerst nog een man zien te vinden. Dan zal het denk ik nog wel een tijd duren voordat hij oud genoeg is om te kweken en bij claro's duurt het dan ook nog erg lang voordat ze oud genoeg zijn om naar een nieuw huis te gaan (ongeveer 1 jaar). Dat is dus echt een lange termijn project en de eerste 1,5-2 jaar kan ik je daarmee helaas niet helpen.

Ja op vakantie gaan gaat dan inderdaad een probleem worden. Blijft dat de meeste interne filters een aanzuiging met behoorlijke groeven hebben. Een echt veilige zal dan moeilijk te vinden zijn. Naast de aquael of de sponsfilters kan ik weinig vinden. Misschien eens kijken naar garnalenfilters? Al durf ik niet te zeggen of die voldoende capaciteit gaan hebben.
Jammer van de claro's. Dat gaat inderdaad een lang project worden dan. Ze zijn helaas zo slecht te vinden dat het om te janken is.

Een tijdje geleden heb ik mijn pygmaeus 5 weken in mijn juwel aquarium gehad (met een stukje horrengaas voor de instroom) en dat heeft 60 baby visjes opgeleverd, dus dan zou je denken dat dat filter toch wel veilig moet zijn (of het heeft me gered van een nog grotere baby cory invasie 😉 ). Vandaar dat dit eigenlijk mijn voorkeur heeft. Het probleem is alleen dat ik dan heel erg moet gaan prutsen om de sponzen eruit te krijgen om schoon te maken.

Als je naar de bouw kijkt, heeft het Juwel aquarium wel wat weg van een Hamburger mattenfilter. In beide gevallen zuigt een pomp het water door een stuk filterspons heen. Alleen zijn dat bij het Juwel filter verschillende sponzen (grof, fijn en watten en eventueel kool als dat nodig mocht zijn) en heeft het filter een ombouw. Vandaar dat ik me afvraag of dat eventueel een oplossing is.

Wat betreft de claro: het is inderdaad niet leuk meer. Een aantal weken geleden had Utaka een aantal wildvang exemplaren en die waren binnen een paar uur weg. We staan inmiddels met weet ik veel hoeveel mensen op de wachtlijst en volgens de eigenaar is de kans bijna nihil dat hij weer aan nieuwe vissen kan komen. Verder zijn er heel weinig hobbykwekers en daarbij ben je dan ook nog afhankelijk van de gun-factor, waarbij je de kans loopt dat de visjes eerst naar bevriende L-nummer houders gaan. Wat ook nog een rol speelt, is dat veel claro's die de afgelopen periode in Nederland verkocht zijn, allemaal van ��n hobbykweker in Duitsland afkomstig zijn, waardoor de genenpool heel beperkt is en je, als je op een verantwoorde manier wilt kweken, eigenlijk ook nog vissen van verschillende lijnen moet zien te krijgen. Hierdoor wordt de 'keus' nog beperkter. Soms vraag ik me wel eens af of ik het niet lekker bij mijn twee dames moet houden, maar van de andere kant, stel dat Utaka belt dat ze een mannetje hebben en je hebt inmiddels geen plek meer vrijgehouden, dan is dat ook weer zonde.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan